Opel Zafira 1.4 Turbo 140pk Edition (2012)

Hogesnelheidstrein

Opel Zafira 1.4 Turbo 140pk Edition
Volgens fabrikant Opel doet de belijning van de nieuwe Zafira denken aan een hogesnelheidstrein. Dat moet de MPV van het Duitse merk een dynamisch voorkomen geven. Maar is deze auto in het dagelijks gebruik ook praktisch?

Feit is dat de nieuwe Zafira Tourer er minder duf uitziet dan de auto die hij aflost. Maar een strak uiterlijk alleen is niet genoeg. Zo'n auto moet ook ruim en veelzijdig zijn. De neus van de nieuwe Zafira mag er dan futuristisch uitzien, onder de motorkap vinden we gewoon de turbomotoren terug die we al kennen uit de Astra en Insignia. Wij kiezen we voor de 1,4-liter turbomotor met 140 pk. Wellicht nog belangrijker voor een gezinsauto die regelmatig veel mensen en bagage moet meenemen, is het koppel van 200 Nm dat bij 1.850 toeren per minuut beschikbaar is. Een start-stopsysteem mag natuurlijk niet ontbreken bij een auto met een Ecoflex-label.

In de Zafira is een optionele derde zitrij aanwezig, waarmee er plek is voor zeven personen. De achterste twee stoelen zijn voor volwassenen weliswaar niet adequaat om een reis naar het zuiden van Frankrijk op te maken, maar zitten toch niet onaardig. Door de tweede zitrij iets naar voren te verplaatsen, kun je het zitcomfort van de achterste inzittenden aanzienlijk verbeteren. Door de beperkte ruimte tussen stoel en vloer zit je als aller-achterste passagier echter nooit optimaal. Inzittenden die op de tweede rij plaatsnemen, beschikken over heel wat meer ruimte. Net als voorin, want voor de bestuurder en bijrijder is er een zee van ruimte beschikbaar.

Voornaam en doortimmerd

Het dashboard vertoont veel overeenkomsten met dat van de Astra en de Insignia. Het ziet er voornaam en goed doortimmerd uit, maar de kunststoffen zijn wat besmettelijk. Aan aflegruimte voor spullen is geen gebrek. Verder zijn we goed te spreken over de verstelmogelijkheden van de bestuurdersstoel. Met de derde zitrij in gebruik blijft er uiteraard weinig bagageruimte over. Wie de achterste zitplaatsen niet gebruikt, krijgt echter meteen een riante 710 liter aan bagageruimte. Moeten er alleen grote spullen mee en geen passagiers, dan kun je ook de tweede rij in een handomdraai wegklappen. Dan kan er maar liefst 1.860 liter mee.

De 1,4-liter turbomotor voldoet onder normale omstandigheden wel, maar wanneer je er meer van vraagt, merk je dat de beschikbare kracht niet overhoudt. De auto heeft dan wel 140 pk en 200 Nm tot zijn beschikking, maar legt met 1.513 kilogram wel flink wat gewicht in de schaal. Een ritje door bergachtig gebied met volle belading lijkt een garantie voor veel schakelarbeid. Vanwege de wat hakerige versnellingspook is dat trouwens geen onverdeeld genoegen. Het is niet dat de aandrijflijn slecht is, maar het is een optelsom van kleine zaken die ervoor zorgt dat we er net niet blij van worden. Met 1 op 12,5 scoort de Opel wel een keurig brandstofverbruik. Ondanks een gematigde rijstijl komen we daarmee niet in de buurt van de fabrieksopgave.

Opel kiest voor een beproefde opzet van het onderstel, met McPherson-veerpoten vóór en multilink-ophanging achter. De Zafira reageert hiermee altijd voorspelbaar. Bij een te hard genomen bocht schuift-ie als een typische voorwielaandrijver veilig over z'n voorwielen weg. Ondanks de vrij stevige demping wil de Opel door z'n gewicht wel wat gaan hangen in bochten, maar het wordt nooit gevaarlijk.

Oordeel

3 sterren

De Zafira biedt veel ruimte en is handig in gebruik. De aandrijflijn is voor de anderhalve ton zware Opel echter maar net toereikend.

Signalement

Merk Opel
Model Zafira 1.4 Turbo 140pk Edition
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.145

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.364 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.900 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.850 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.658 mm / 1.884 mm / 1.685 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.513 kg
Laadvermogen 782 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 750 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 6,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,3 s / 15,4 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum