Opel Mokka 1.6 CDTI (2015) - Test
Duwtje in de rug
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Hoewel het merendeel van de Nederlandse Mokka-kopers voor een benzinemotor gaat, is de komst van de 1,6 liter CDTI in de compacte SUV toch belangrijk nieuws. De modernere diesel kan de verkopen weer een zetje in de goede richting gaan geven.
De Mokka heeft Opel bepaald geen windeieren gelegd. Waar de eveneens op een Chevrolet gebaseerde Antara in Europa nooit echt een succes is geworden, heeft het Duitse merk van de in 2012 gelanceerde halfbroer van de Chevrolet Trax inmiddels al 350.000 exemplaren weten te slijten. In Nederland is dat een iets ander verhaal, hier heeft de Mokka tegenwoordig toch een beetje het nakijken ten opzichte van de Renault Captur en (in mindere mate) de Peugeot 2008. Desalniettemin is het ook in ons land één van de beter verkopende Opel-modellen en als je instapt, wordt meteen duidelijk waar dit model zijn succes aan te danken heeft. Zo verloopt de instap heel gemakkelijk, waarna we plaatsnemen op de bijzonder plezierig zittende (optionele) ergonomische bestuurdersstoel. Het interieur doet ondanks de compacte buitenmaten verrassend ruim aan en ís dat ook. Zo hebben ook langere personen meer dan genoeg bewegingsvrijheid. Voorin heb je meer dan genoeg hoofd-, been- en schouderruimte, terwijl het voor personen met een bovengemiddelde lengte ook achterin best te doen is. En dat is bij veel B-segmenters toch wel anders. Dat geldt eveneens voor de bagageruimte, die met 362 liter inhoud ook uit het C-segment zou kunnen stammen. Tel daar een uitstekende overzichtelijkheid naar voren toe bij op (het zicht schuin naar achteren is door de oplopende raamlijn wat minder) en het is duidelijk waarom deze auto ook bij oudere kopers zo populair is.
Met pensioen
Wie echter een dieselmotor wenste in zijn Mokka, kwam er bekaaid vanaf. Gelukkig is de stokoude 1,7 liter CDTI met 130 pk met pensioen gestuurd en vervangen door de moderne 1,6 liter CDTI met variabele turbinegeometrie die we kennen uit de Meriva, Astra en Zafira. Hij levert 136 pk en dat blijkt in de praktijk voldoende om de met een gewicht van 1.450 kilo (rijklaar gewicht inclusief bestuurder) niet bepaald lichte Mokka in dieseluitvoering van adequate prestaties te voorzien. Wij reden overigens de 4x4-uitvoering, die nog wat meer weegt dan zijn voorwielaangedreven broer. Vreemd genoeg had deze op de natte, heuvelachtige wegen waarop we reden soms best moeite om het vermogen goed op de weg te krijgen, wat bij een auto met integrale aandrijving toch best verrassend mag worden genoemd. In tegenstelling tot bij de oude 1,7 liter CDTI hoef je niet continu te schakelen en het gaspedaal te vloeren om de gang er lekker in te houden. Die oude zelfontbrander had bij lagere toerentallen echt niets te bieden en hij had ook een aversie tegen hogere toerentallen, maar de nieuwe 1.6 spreidt zijn vermogen mooi gelijkmatig over het toerenbereik uit. Zijn maximumkoppel van 320 Nm wordt al geleverd bij 2.000 tpm, maar ook als de naald van de toerenteller onder die waarde staat, zorgt de motor voor een plezierige duw in de rug. Daarnaast loopt hij ook stukken geraffineerder dan zijn gedateerde voorganger, die een nogal onbehouwen motorloop had.
Beschaafd
Maar is dit ook echt een 'fluisterdiesel', zoals ze de 1.6 CDTI-motor bij Opel noemen? Tja, dat is natuurlijk een marketingterm, maar feit is dat de motor over het algemeen beschaafd zijn werk doet en dat het typische dieselgenagel slechts in beperkte mate het interieur binnendringt. Je merkt wel degelijk dat er een dieselmotor aan het werk is in het vooronder, maar storend wordt het geluid niet. De plezierige loopeigenschappen zijn mede te danken aan de krukas, die is voorzien van vier contragewichten.
Wat rijden betreft, is de Mokka vooral een goedmoedige lobbes. Er zijn scherper sturende SUV's in dit segment, maar de besturing biedt voldoende contact met de voorwielen en is redelijk direct. In snel genomen bochten rolt de carrosserie redelijk om zijn lengteas, maar daar staat tegenover dat de vering erg comfortabel is afgesteld en je het gevoel geeft in een grotere auto te rijden dan de Mokka daadwerkelijk is.
Het schakelen verloopt wat minder plezierig, de schakelwegen van de zesbak zijn wel erg lang en je moet door de positionering je arm verder strekken dan wenselijk is om de 1e, 3e en 5e versnelling in te leggen. Het wat rubberige gevoel zorgt er eveneens voor dat je weinig schakelplezier beleeft in deze auto. Gelukkig kun je deze dieselmotor uitstekend op koppel rijden. Eigenlijk past deze motor veel beter bij de Mokka dan de nogal futloze benzinemotoren, maar dat neemt niet weg dat het aandeel van de 1.6 CDTI in de Mokka-verkopen tot een paar procent beperkt zal blijven. Deze motor heeft eigenlijk meer verdiend.
PRIVATE LEASE Opel Mokka
Had je deze auto's al gezien?

Opel Mokka 1.4 T Edition TREKHAAK / CAMERA / DAB+ / CRUISE / BLUETOOTH / ELEK RAMEN / NL-AUTO
- 2015
- 111.047 km

Opel Mokka 1.7 CDTI AUTOMAAT 131PK COSMO LUXE CAMERA TREKHAAK NAVIGATIE LEDER STOELVERWARMING XENON-LED PARKEERSENSOREN V+A LMV BLUETOOTH ENZ...
- 2013
- 151.944 km

Opel Mokka 1.4 T Cosmo*Navi*Cruise*Trekhaak*
- 2015
- 87.436 km
Lees ook
Voor €10.000 op zoek naar een hoge zit: deze SUV's bieden het
Occasion Test: Mitsubishi ASX - Opel Mokka
Opel Mokka 1.7 CDTI - Doorgelicht
Opel Mokka - Jeep Renegade - Ford Ecosport - Vergelijkende Test
Renault Captur - Peugeot 2008 - Opel Mokka - Vergelijkende Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.