Opel Meriva 1.4 Turbo – 2012 – 347.764 km - Klokje Rond

Nieuw gekocht vanwege geweldige aanbieding, nu 3,5 ton verder

50 reacties

Video

Je fonkelnieuwe Meriva renteloos over een periode van vijf jaar afbetalen en er ook nog eens vijf jaar gratis onderhoud bij krijgen. Met die grandioze 5+5 deal kwam Opel in 2012 en Richard Hettema uit Sneek had er wel oren naar. Samen met zijn stiefzoon Feije (25) is hij erg benieuwd hoe zijn auto er na bijna drieënhalve ton aan toe is.

Merkgebonden is Richard nooit geweest. “Ik ben niet met de dealer getrouwd. Voor deze Meriva heb ik Ford gereden maar ook Daewoo en Mazda zijn voorbij gekomen. Mijn vorige auto was een Volvo S40. Een fijne wagen hoor, maar ook duur in onderhoud. Zodra je op de stoep stond van de dealer, stond de teller al op €500. Echt ruim was de S40 niet. Als we naar de Ikea gingen, pakten we het bouwpakket op de parkeerplaats uit. Vervolgens ging alles los in de auto en lieten we de verpakking daar. In deze Meriva past alles. Je gooit de bank plat en kan zo de hele buurt verhuizen.” Waarom hij nog steeds in deze Meriva rijdt? “Ik blijf een Nederlander die houdt van aanbiedingen. Ik wacht dus net zo lang tot er weer een soortgelijke aanbieding voor een nieuwe auto langskomt. Of dat nu wel of niet bij Opel is, maakt me niet zoveel uit.”

Feestje

Een auto moet voor Richard vooral praktisch zijn. Dat vindt zijn vrouw Betty ook. Zo vertelt hij dat de dealer aan haar vroeg welke kleur de nieuwe auto moest hebben: “De kleur? Doe mij maar een trekhaak!”, had ze gezegd. Voor Richard en Betty is de Meriva echt een gebruiksvoorwerp. “In de zomer ga ik op de speedpedelec naar mijn werk. Door de Friese weilanden fietsen is heerlijk. Zeker in de zomer is dat een feestje.” Toch klimt de kilometerstand van de Opel elk jaar met ongeveer 30.000 km. “Voor mijn werk moet ik vaak naar de Randstad en beurzen zijn door heel het land. Ook ga ik graag in het weekend met de fiets achterop naar de Veluwe of naar vrienden in Apeldoorn. Ach ja, achteraf gezien hadden we beter een diesel kunnen kopen. Maar goed, je rijdt altijd meer dan verwacht.”

De stiefzoon van Richard, Feije, had voor aanvang al een heel lijstje met gebreken geconstateerd. “Mijn opleiding als werktuigbouwkundige komt goed van pas in de familie. Monteurs van onze lokale dealer vinden het altijd erg leuk dat ik meekijk als de Meriva voor een beurt naar de garage moet. Opa had vroeger een Citroëngarage, dus een passie voor techniek heb ik al van jongs af aan opgebouwd.”

Hij kijkt vandaag dan ook mee met het strenge oog van keurmeester Tim de Leeuw, die na zijn proefrit in eerste instantie dacht dat er niet zoveel aan de hand zou zijn met de Meriva. Dat blijkt bij nader inzien helaas toch niet het geval. “Het flexibele deel van de uitlaat is ooit slecht vervangen en zit nu scheef“, constateert Tim. “Daarom staat de uitlaat onder een flinke spanning en kan het de trillingen niet goed dempen.” Niet alleen de uitlaat behoeft aandacht. De Opel roest behoorlijk. “Het subframe is dermate verroest dat ik me afvraag of dit nog net zo lang meegaat als de auto. Je kunt er in ieder geval niet meer aan werken zonder het kapot te maken.” Het lijstje van Feije wordt zo een stuk langer.

Metaal op metaal

Dan doet onze keurmeester een ronduit gevaarlijke vondst. De remmen linksachter zijn dusdanig versleten, dat het metaal op metaal contact maakt. Tim: “Dit had de dealer al veel eerder moeten constateren want dit is een flink veiligheidsrisico en een pertinente apk afkeur. Je moet er nu geen lange reis mee maken.” Richard gaat dan ook zo snel mogelijk naar de dealer om het te laten verhelpen. “Eigenlijk stond de beurt gepland voor komende maand, maar deze gebreken ga ik zo snel mogelijk in orde laten maken.” En daarna? “Op naar de volgende ton totdat er weer een automerk met zo’n mooie aanbieding voorbij komt.”

Eigenaar Opel Meriva

Naam Richard Hettema
Bouwjaar 1968
Woonplaats Sneek
Beroep Contractmanager vastgoed
Eerste auto Mazda 626
Vorige auto Volvo S40
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Een modernere telefoonverbinding.”
Wat is je langste reis met de auto? “Zuid Engeland.”

Onderhoudshistorie

  • 2 km: aankoop
  • 17.211 km: apk+beurt, spanningsinrichting V-snaar vervangen
  • 39.377 km: apk+beurt, airco service
  • 49.509 km: bandreparatie uitgevoerd
  • 59.410 km: apk+beurt, bougies vervangen
  • 79.949 km: vier nieuwe banden gemonteerd en gebalanceerd
  • 89.466 km: apk+beurt, remblokken voor vervangen
  • 110.941 km: slot achterportier vervangen
  • 118.757 km: apk+beurt, bougies vervangen
  • 146.740 km: apk+beurt
  • 159.950 km: waterpomp vervangen
  • 170.200 km: ruitenwisserblad en vier banden vervangen
  • 175.855 km: apk+beurt, turbo en accu vervangen
  • 182.945 km: wateruitlaat vervangen en koelsysteem ontlucht
  • 192.311 km: slot achterportier vervangen
  • 203.170 km: apk+beurt, bougies vervangen, aandrijfriemspanner vervangen
  • 223.724 km: versnellingsbakolie ververst
  • 223.724 km: apk+beurt
  • 225.000 km: koplampverlichting vervangen
  • 226.000 km: twee banden vervangen en gebalanceerd
  • 252.202 km: evap-klep vervangen
  • 255.548 km: apk+beurt, krukas en nokkenaskeerring vervangen, airbagsensor en diagnosemodule vervangen
  • 257.726 km: bougies en ontstekingscassette vervangen
  • 277.608 km: diagnose voor problemen bij gas geven
  • 286.242 km: apk+beurt, pakkingen vervangen, koelvloeistoftank vervangen
  • 287.985 km: vulopening brandstof vervangen
  • 291.024 km: klepdekselpakking vervangen en tankklep gerepareerd
  • 294.241 km: vulopening brandstof vervangen, garantiewerk
  • 297.493 km: achterlicht en achterveren vervangen, aircosysteem bijgevuld, turbo vervangen
  • 317.236 km: apk+beurt, voorbanden en remblokken achter vervangen, mattenset en touwtjes hoedenplank vervangen

Wat mankeert er aan de Opel Meriva?

  • Er is een motorstoring op de werking van de katalysator.
  • De wisserbladen voor strepen en de sproeier rechts werkt niet goed.
  • Het stuur staat scheef bij rechtuitrijden en de auto trekt naar rechts.
  • De remmen piepen af en toe.
  • De coating van de knipperlichtlampjes aan de voorkant laat los.
  • De distributieketting is minimaal hoorbaar.
  • De radiateur lekt.
  • De condensor van de airco heeft veel steenslag.
  • Het flexibele stuk van de uitlaat is vervangen en zit scheef.
  • De multiriem is behoorlijk ingelopen.
  • De motor lekt flink olie.
  • De motorsteun en rubbers van de achteras vertonen wat scheurtjes.
  • De remmen achter zijn versleten en verroest.
  • De trekhaakbalk is behoorlijk verroest.
  • Er zit minimale roest in de wielkast achter.
  • Er zit flink wat roest bij de subframebevestiging linksvoor.
  • De ankerplaten van de achterremmen zijn vergaan.
  • De velg linksvoor is krom.
  • De achterbanden zijn gecupt.

De mening van Carrec Technocenter

“Tijdens het rijden leek er aanvankelijk niet zoveel aan de hand. Op de brug kwamen helaas toch wat defecten aan het licht die een flinke negatieve invloed hebben op de betrouwbaarheid en veiligheid van deze Meriva. De som der delen maakt dat ik hem niet meer zou repareren, als het mijn auto was.”

Signalement

Merk Opel
Model Meriva 1.4 Turbo 140pk Cosmo
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.364 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.900 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.850 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.288 mm / 1.812 mm / 1.615 mm
Wielbasis 2.644 mm
Massa leeg 1.320 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 680 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 156 g/km

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.