Opel Kadett GSi 16V - een van de heftigste viercilinders van jaren 80
Wat een motor!
Een van de heftigste 16-kleps hete hatchbacks van de jaren 80 is de Opel Kadett GSi 16V. Hij kwam bijna drie jaar na de Volkswagen Golf GTI 16V maar zorgde er wel voor dat ze in Wolfsburg schrokken van de Kadett met C20XE-motor. Zonder de heftige Kadett was de Golf GTI G60 er misschien wel niet eens gekomen. Hoe ervaar je ruim 35 jaar later zo’n GSI 16V?
Wat een motor! Bij vol gas onder de 1.500 tpm is hij nog brommerig, zoals bijna elke viercilinder, maar dan komt hij op stoom: hij trekt op vanaf 1.500 tpm met weinig trillingen en enorm veel vermogen, reageert gretig op gaspedaalbewegingen, en boven de 3.000 tpm is hij zo blij met toeren dat onze mondhoeken spontaan naar boven krullen. Een heerlijk stukje techniek. Zelfs de eerste Kadett E GSi met 1,8 liter en 115 pk uit 1984 was al niet traag, evenmin als de tweeliter achtklepper met 115 (met kat) tot 129 pk die vanaf 1986 leverbaar was – maar deze 16V, die in 1988 op de markt kwam, is van een ander niveau. Het prestatiediagram geeft een idee van wat de ingenieurs uit de tweeliter wisten te peuteren toen ze niet alleen de cilinderkop veranderden, maar ook het spruitstuk en het inlaatspruitstuk opnieuw ontwierpen. Veel meer koppel in elke situatie, 150 pk maximaal – en dat met de standaard katalysator! Dat hij wat fraaier klinkt komt deels door het Lexmaul-uitlaatsysteem dat onder ons testexemplaar zit.
'Hammer unter den Vierventilern'
Zelfs het Duitse autotijdschrift Auto Motor und Sport, dat niet bekend staat om zijn respect voor Opel, schreef in 1988: “Der Hammer unter den Vierventilern”. Journalist Wolfgang König beschouwde de Opel-motor zelfs als de 'koploper onder de atmosferische motoren' naast de 16V-motoren in de BMW M3 (E30) en Lotus Excel S.E. Geen geringe prestatie.
Het gaspedaal is zo ver naar voren geplaatst, dat we bijna vermoeden dat Opel het expres gedaan heeft om onervaren bestuurders niet meteen het hoofd op hol te brengen. Ook voor de bediening van de versnellingspook moet je je ledematen strekken.
Onderstel Golf GTI 16V beter
Voor een snelle tijd op de slalomproef moet je flink aan de bak, maar dan kun je beslist een hoge snelheid aanhouden. Alleen in extreme gevallen, wanneer hij om de lengteas begint te rollen, kondigt hij tijdig aan dat de achterkant op het punt staat weg te glijden. Een Golf II GTI 16V biedt net wat meer veercomfort. De Kadett rolt minstens zo stug af als de Golf, maar komt iets uit de veren op lange oneffenheden. Opel heeft de in- en uitgaande trappen van de schokdempers eind 1988 aangescherpt. Onze testauto stamt uit 1989, toen de standaard digitale displays nog echt iets bijzonders waren. Het digitale instrumentarium biedt echter nauwelijks voordelen, het toerental is niet nauwkeurig af te lezen en als je overdag de verlichting aanzet, wordt het kastje erg donker. Maar daar kunnen we prima mee leven, want daar krijgen we een stukje jeugdsentiment voor terug.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Kadett 2.0 GSi 16V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.802 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 196 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.998 mm / 1.663 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.520 mm |
Massa leeg | 980 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/65VR14Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Renault 19 16V - Met deze hot hatch werd einde turbotijdperk ingeluid
Toyota Corolla GT 16V - Volop fun met de eerste hot hatch van Toyota
Honda Civic 1.6i-VTEC – 8.000 toeren en lage zit geven extra snelheidsbeleving
Niet zo iconisch als een 205 GTI en daarom ook betaalbaarder: Peugeot 309 GTI - Liefhebber gezocht
Opel Kadett GTE (1984) – zeldzaamste snelle Kadett die we ooit reden
Lezersreacties (65) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.