Opel Insignia 1.4 Turbo Ecoflex Cosmo (2012)

Wel zuinig, niet snel

Opel Insignia 1.4 Turbo Ecoflex Cosmo
Met onzuinige benzinemotoren had de Opel Insignia tot voor kort een handicap, maar die wordt nu gepareerd met de komst van de 1,4-liter turbomotor, onder meer bekend uit de Astra. Alleen valt deze versie vanaf 2013 niet meer in de 20% bijtellings-categorie.

Van de Opel-importeur krijgen we een Insignia 1.4 Turbo Ecoflex mee. Dat is een auto met een bescheiden motorisering, maar die wel veel laadruimte biedt. De Insignia Sports Tourer – de stationwagonvariant – staat natuurlijk bekend om zijn laadklep als een veerboot, maar de vijfde deur van de hatchback heeft eveneens forse afmetingen. En dat komt het laadgemak natuurlijk ten goede. De bagageruimte is heel diep, maar de breedte is wel wat beperkt. En al is zo'n diepe laadruimte hartstikke mooi, de achterpassagiers moeten er voor boeten. De beenruimte is voor hen aan de magere kant en ook zitten ze al snel met hun hoofd tegen het dak.

Voorin zit je een stuk prettiger in de Insignia. Je krijgt fijne, stevige stoelen en een dik, geprofileerd stuur. Het pookje is lekker kort en dat schakelt prettig. Wel zit de multifunctionele knop hoog en dicht achter de pook, zodat je wel eens per ongeluk de navigatiebegeleiding uit- of juist weer aanzet. Het interieur oogt ruim, en dat komt mede door die chique wijde boog van hout die beide voorportieren via de onderkant van de voorruit met elkaar verbindt; een stijlelement dat we ook bij de grotere Audi's tegenkomen. Onder de koepel zitten mooie klokken, die door hun eenvoud gemakkelijk afleesbaar zijn. De middenconsole is wat minder ergonomisch, want de vele knoppen zijn niet logisch ingedeeld. Bovendien is de gladde kunststof waarin ze zijn uitgevoerd nogal gevoelig voor vetvlekken.

Onderbemeten

De 1,4-liter turbomotor van de Insignia is fors onderbemeten voor deze auto. In de Astra vonden we hem al tekortkomen, dus dan kun je wel nagaan dat hij met de Insignia nog meer moeite heeft. Je moet hem flink op toeren houden en zelfs dan zit er maar weinig fut in. Ook tijdens een rustige snelwegrit is het dus flink schakelen geblazen. Geen wonder, want de zes is erg lang gemaakt om de uitstoot omlaag te krijgen. In het hoogste verzet draait de krukas bij 120 km/h maar 2.100 rondjes per minuut en dat is gewoon veel te ambitieus voor een motor met deze koppelkromme. Van 80 naar 120 versnellen in zes duurt in de Insignia bijna een eeuwigheid; ruim 30 seconden is gewoon te veel. Schrale troost: we hebben onlangs een auto gemeten die daar 50 seconden over deed. Maar dat was een Volkswagen Kever 1200 met 34 pk ...

Gelukkig zijn er ook positieve dingen te melden over de Insignia. Zo is het onderstel mooi in balans. Heel comfortabel, zonder deinerig te worden, en met een vleugje sportiviteit. Ook is de besturing van de Opel prettig. De Insignia is precies bochten in te zetten en je voelt goed wat je doet.

We reden de Opel Insignia in Cosmouitvoering en dan krijg je klimaatregeling met twee zones, een regensensor, parkeerhulp rondom en 18-inch lichtmetalen wielen. Ons exemplaar had nog flink wat extra's. Het Executivepakket biedt onder meer navigatie, een elektrische verstelling van de bestuurdersstoel, Bluetooth en een 230 volt wisselstroomaansluiting achter. Ook werden de wielen opgewaardeerd van 18 naar 19 inch. De metallic lak maakte het prijskaartje compleet.

Oordeel

3 sterren

De Insignia ziet er prima uit, heeft een mooi interieur en is zuinig met brandstof. Jammer dat de motor nogal magertjes presteert.

Signalement

Merk Opel
Model Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Cosmo
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.395

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.364 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.900 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.850 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.830 mm / 1.858 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.737 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 730 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 6,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,0 s / 19,5 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (68) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum