Opel Crossland X en Grandland X 1.5 CDTI - Test

Intergratiediesels

Opel Grandland X
Opel Grandland XOpel Grandland XOpel Grandland XOpel Grandland XOpel Crossland XOpel Grandland XOpel Crossland XOpel Crossland XOpel Grandland X 1.5 CDTI
AutoWeek 46 2018
AutoWeek 46 2018

Je leest het in AutoWeek 46 2018

PSA brengt het aantal motorenfamilies stapsgewijs terug van tien naar vier. Dit betekent dat Opels hun Duitse dieselmotoren verruilen voor Franse. De Crossland X en Grandland X bijten als 1.5 CDTI gezamenlijk het spitst af.

De Crossland X en Grandland X hebben nieuwe dieselmotoren, Peugeot-diesels om precies te zijn. Het is een volgende stap in het proces van verdere integratie van Opel in het PSA-concern. De Fransen hebben de Duitsers uiteraard niet uit medelijden overgenomen, maar zien het als een strategische stap, gericht op expansie. Schaalvoordelen ten behoeve van meer slagkracht op het gebied van inkoop en productie alsmede het terugdringen van ontwikkelingskosten spelen daarbij een sleutelrol. Dit brengt met zich mee dat binnen het concern het mes is gezet in het aantal toegepaste platforms en motoren. Door Opel aan boord te halen, beschikt PSA momenteel over maar liefst tien motorenfamilies. Dat aantal moet binnen een paar jaar zijn teruggebracht naar vier.

Om één en ander handen en voeten te geven, wordt bij Opel in Rüsselsheim een nieuwe reeks viercilinder benzinemotoren ontwikkeld, terwijl de Fransen verantwoordelijk zijn voor de driecilinders en de diesels. En er wordt meteen doorgepakt; bij Opel maken de eigen diesels nu al plaats voor de nieuwe zelfontbranders van Peugeot en Citroën. In de praktijk betekent dit dat bij de Crossland X en Grandland X de Duitse 1.6 CDTI het veld ruimt voor de Franse 1.5 BlueHDI. Voor het behoud van Opels identiteit wordt wel opnieuw het CDTI-logo gebruikt. De modelmix ziet er dan als volgt uit: de Crossland X 1.5 CDTI is er met 102 pk in combinatie met een handgeschakelde zesbak en 120 pk als je voor de zestraps automaat kiest. De Grandland X CDTI heeft 130 pk, ongeacht de keuze voor de handbak met zes versnellingen of de achttraps automaat.

NOX ONDER DE DUIM

De 1.5 CDTI-motoren maken deel uit van een vrij verse dieselfamilie, die eerder dit jaar debuteerde in de gefacelifte Peugeot 308. Inmiddels komen we hem ook tegen in bijvoorbeeld de nieuwe Peugeot 508 en de opgefriste Citroën C4 Cactus. Bij de ontwikkeling lag volgens PSA de nadruk op betere prestaties, een lager verbruik en de reductie van schadelijke uitlaatgassen. Tja, welke fabrikant zou dat niet zeggen? Verder meldt de fabrikant dat de nieuwe dieselmotor ruim 200 nieuwe patenten bevat. Het verbrandingsproces is mede geoptimaliseerd door gebruik te maken van dezelfde zuigergeometrie als in de Peugeot 908 HDi, de racewagen die in 2009 naar de overwinning van de 24 Uur van Le Mans reed. Dat is dan wel bijna tien jaar geleden, maar toch een aardig gegeven. Peugeot claimt voorts dat de NOx-uitstoot van de nieuwe motor zo laag is, dat hij al aan de eisen voor 2020 tegemoetkomt. Daar kan Opel mooi van profiteren.

GOEDMOEDIG

We zijn uiteraard een blokje om gegaan met de nieuwe diesels. De Crossland X reden we in de versie met 102 pk en handgeschakelde zesbak. Dat is geen strepentrekker, maar vlot met het verkeer meekomen is voor hem geen probleem. Daarvoor moet je wel veel schakelen; de motor maakt de meest elastische indruk wanneer je de naald van de toerenteller rond de 2.000 weet te houden, of nog liever net daarboven. In de praktijk betekent dit dat je, volgens de theorie van Het Nieuwe Rijden, al snel een versnelling te laag rijdt. Onder de 1.750 tpm merk je echter duidelijk dat de motor te veel moet worden aangespoord om tot versnellen te kunnen overgaan. Eenmaal op kruissnelheid is er geen vuiltje aan de lucht; de diesel doet dan zonder overdreven rumoer zijn werk.

In de Grandland X heb je weliswaar bijna 30 pk en 50 Nm meer tot je beschikking, maar ook een paar honderd kilo extra om in beweging te brengen en te houden. Wanneer we het gaspedaal intrappen, is direct voelbaar dat er aan de andere kant van het schutbord wordt overgegaan tot actie. Alleen wordt die actie bij lagere toerentallen niet direct vertaald in een duw vooruit; de CDTI moet eerst even kracht opbouwen. Wanneer je daar meer van wilt, moet je dieper trappen. Terugschakelen is dan beter. Dat weet ook de automatische transmissie, die eveneens voor een proefrit beschikbaar was. De automaat doet keurig z’n best om het toerental zo laag mogelijk te houden, maar dat betekent dat hij al snel moet terugschakelen wanneer je iets vlotter wilt versnellen. Rustig voortkabbelen met het verkeer past de nieuwe CDTI-motor beter; dan laat de Franse diesel in Duitse dienst in beide modellen een goedmoedige indruk achter.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Goedmoedig karakter
  • +Niet al te rumoerig
  • -Beetje tam onderin
  • -Regelmatig schakelen

Lezersreacties (8) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum