Opel Astra GSi 16V - 1994 - Op de rollenbank
Gerestaureerde Astra met de legendarische C20XE
20 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Iedereen wilde begin jaren 90 wel een Opel Astra GSi bezitten. Tegenwoordig zijn ze bijna zeldzamer dan menig supercar. Zoals veel snelle auto’s vielen de meeste GSi’s ten prooi aan verlagingssets en veel te grote uitlaten. Vaak eindigde dat in tranen, maar niet voor de Astra van Haaye Klaver. Dat is een 2.0 16V, met de beroemde C20XE die al in de Kadett GSi 16V zat.
Autoliefde roest niet. Oude Opels roesten wel. Daarom heeft Haaye Klaver uit het Friese Wâlterswâld zijn Opel Astra GSi vanaf de bodem af aan en met behulp van een donorauto volledig opnieuw opgebouwd. “Toen ik in 1992 zeven jaar oud was, had mijn oom een fonkelnieuwe GSi. Die auto is me altijd bijgebleven. Op mijn achttiende was het zover, ik haalde mijn rijbewijs. Helaas was een GSi toen nog te duur. Een jaar lang heb ik flink gespaard en toen ik negentien was stond er een mooi exemplaar te koop bij de Opeldealer.”
Haaye pakte zijn kans en kocht zijn droomauto. De Astra had al ruim drie ton gelopen. “Na jaren gebruik was hij er steeds slechter aan toe en de roest zat aan alle kanten. Dat vond ik zonde dus heb ik hem drie jaar gestald.” Tot in 2018. Toen haalde Haaye zijn liefde na jaren weer van stal. Niet zonder reden, want hij had na een half jaar zoeken een donorauto gevonden.
Zelf gerestaureerd
“Voor € 1.700 kocht ik een carrosserie van een andere GSi. Die was zo kaal als wat, er zat niet eens een versnellingsbak in.” Bijna alle onderdelen heeft hij van de ene naar de andere auto omgebouwd. Hoewel Haaye in het dagelijks leven als zelfstandige in de meubelbouw werkt, heeft hij geleerd voor automonteur en daardoor kon hij alles zelf doen. “Alles is opnieuw gespoten en in de poedercoat gezet. Daarnaast heb ik de hele ophanging vernieuwd.”
Sinds vorig jaar zomer is hij klaar met het project en inmiddels is de Astra bij de RDW geweest voor een keuring. “Ik gebruik hem echt als hobbyauto. Meer dan 5.000 kilometer per jaar rijd ik er niet mee, want als dagelijkse auto zit ik in mijn comfortabele Audi A6. Nee, geen Opel, want Stellantis vind ik geen Opel.”
16-klepper presteert
Haaye is zuinig op zijn spullen maar houdt wel van doorrijden. “Als het rustig is op de weg, spreek ik het vermogen geregeld aan. Pas als de motor goed warm is, natuurlijk.” Wat de 2-liter 16-klepper vandaag gaat leveren? Als het aan Haaye ligt, moeten er nog wel 155 paarden te vinden zijn. Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven van Beek Auto Racing maakt zich geen al te grote zorgen: “Deze motoren zijn onverwoestbaar en veel gebruikt in de rallysport. Niet kapot te knuppelen.”
Na wat kalibreren trapt Ghisbert het gaspedaal tot op de bodem in en loopt de toerenteller door tot 6.500 toeren. De Astra protesteert geen seconde en wat blijkt? Hij presteert ver boven verwachting. De meters van de rollenbank tikken de 175 pk aan (waar dat 150 pk moest zijn). En ook het koppel van 224 Nm is een uitmuntende score. Haaye is een tevreden klant. “De restauratie werpt zijn vruchten af, want ik heb een klassieker in de dop die ik blijf koesteren.” Zo is dat, wees er zuinig op.
ZOU MOETEN HEBBEN
150 pk/196 Nm
HEEFT
175/224 Nm
Deze motor presteerde eerder ook al fantastischHet is niet de eerste keer dat we deze motor in de rubriek 'Op de rollenbank' hebben. De voorganger van Klavers Astra GSi 16V, de Kadett GSi 16V, liet ook al zo veel vermogenswinst zien op de bank. Die Kadett was niet gekieteld. Het lijkt erop dat deze als zeer competitief bekendstaande motor gewoon altijd zo goed is. De eerste Astra GSi was er ook als 2.0 8V, die achtklepper had 115 pk. Later werd deze motor vervangen door de 125 pk sterke 1.8 16V. |
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra 2.0 GSi 16V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.028 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 196 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.086 mm / 1.688 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.517 mm |
Massa leeg | 1.095 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 195/55HR15Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s |
Brandstofverbruik |