Opel Ampera-e (2017)
De actieradiusangst bezworen?
De nieuwe Opel Ampera-e is in de officiële meetcyclus met zijn 60 kWh-accupakket op papier goed voor maar liefst 520 kilometer. Daarmee begint de EV zo langzamerhand de vrijheid te bieden die we gewend zijn van conventionele auto's. De afwijkende carrosserievorm heeft direct invloed op het interieur. Je zit hoger omdat je op het accupakket zit. Daardoor valt de hoofdruimte achterin wat tegen. In eerste instantie oogt de Opel vanbinnen gelikt, bij nadere beschouwing laat het toch een minder verfijnde indruk achter. Het centrale multimediascherm is groot en goed af te lezen. Navigatie ontbreekt echter, hiervoor ben je via Apple CarPlay aangewezen op je telefoon.
De Opel is behoorlijk snel en is ook in staat om energie te recupereren als je het stroompedaal loslaat. Als je de pook in L zet, heb je het rempedaal praktisch niet meer nodig. Sterker nog, bij heftig afremmen op de motor springen de remlichten aan. We noteren een testverbruik van 17,6 kWh per 100 kilometer. Door de grote accucapaciteit haal je bij dat verbruik een actieradius van 341 kilometer. Met iets meer zelfbeheersing moet je dicht in de buurt van de 400 kilometer kunnen komen. Door de zware accu's weegt de Ampera-e maar liefst 1.611 kg. Het lukt het onderstel niet altijd even goed dat gewicht te verbloemen en dat uit zich in stoterig gedrag. Beter is het gesteld met zijn bochtgedrag, dankzij een veel gevoel biedende besturing gaat de auto lekker stabiel de hoek om.
Oordeel
Voor de basisversie van de Ampera-e rekent Opel € 40.995. Weliswaar heb je met een elektrische auto vrijstelling van mrb, maar net als benzine en dieselolie is elektriciteit niet gratis. Zakelijke rijders genieten bijtellingspercentage 4 procent in plaats van de reguliere 22. En dan wordt het plotseling een stuk interessanter.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Ampera-e 60kWh Launch Executive |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.000 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal koppel | 360 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 60 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.164 mm / 1.765 mm / 1.594 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.611 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s (fabrieksopgave: 7,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,5s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,3 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 380 km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.