Citroën C4 Picasso - Mercedes-Benz B-klasse - Peugeot 5008 - Occasion Test
Ruimtelijk inzicht
- Henrie Hemmink
- Occasiontest
Daar waar de tegenwoordig razend populaire SUV weinig méér is dan een opgehoogde en opgeruigde hatchback is de MPV met al zijn opbergmogelijkheden nog steeds dé oplossing voor vervoer van duizend-en-één-spullen.
Wij besteden regelmatig aandacht aan segmenten die ooit populair waren, maar door andere opvattingen zijn ingehaald. Ook met de MPV in het C-segment is dat het geval, want op enkele uitzonderingen na – SpaceTourer, C-Max, 500L en Scénic – is deze door zijn SUV-equivalent ten grave gedragen. Daarom zoeken wij nog eens de ruimte op en maken we met drie MPV’s een proefrit. Elk van een ander formaat, maar toch in alle gevallen vijfpersoons.
CITROËN C4 PICASSO (2012)
Bijna 11 mille voor een Picasso, is dat aanvaardbaar? Nou, laten we eens kijken. Het gaat hier om een Citroën C4 Picasso van na de facelift en niet om een abstract schilderij. Als je ‘in’ bent voor zo’n rijdend kunstwerkje moet je in elk geval de post-facelift nemen, want zowel motorisch als wat betreft elektronica is daarvan de betrouwbaarheid sterk verbeterd. Klachten over olieverbruik en interne vervuiling komen we dan niet meer tegen.
Ons model heeft na zeven jaar het klokje rond gedraaid. Bij de prijs zijn afleverkosten plus zes maanden Bovag-garantie inbegrepen. Het ronde uiterlijk is goedmoedig, terwijl het lichtbruin metallic jasje mooi afsteekt tegen het vele grijs en zwart op de weg. Die bolle vormen doen het binnenste goed: zowel voorals achterin zijn hoofdruimte en interieurbreedte het meest genereus van de drie. Ook piekt deze occasion met tal van opberg mogelijkheden en originele vondsten: grote opbergvakken in het dashboard en onder de wagenbodem achterin, een boodschappentrolley plus zaklamp in de kofferruimte, de achterruit die separaat is te openen, enzovoort.
Meteen valt het dashboard op: eerst het instructieboekje raadplegen, dan pas wegrijden! Dat ligt niet enkel aan het aantal voorzieningen aan boord, maar vooral aan de lay-out. Zie bijvoorbeeld het bedieningspaneel voor de airco dat zich links van het stuur bevindt! Op de weg gedraagt de Picasso zich zoals hij oogt: goedmoedig. Wars van sportiviteit – daarvoor werkt de pook te gevoelloos en met te lange slagen, de besturing te licht en word je te weinig deelgenoot gemaakt van wat er onder je gebeurt (inherent aan het voertuigtype, uitzonderingen als de Ford C-Max daargelaten) – brengt de Fransman je in alle rust en comfort naar je bestemming. Onbewust glijden de kilometers onder je door. En over rust gesproken, met 120 pk biedt de ongeblazen 1600 voldoende kracht, maar ook weinig méér dan dat.
Een goeie lobbes, dat is deze occasion. Wel een lobbes die al wat ouderdomsverschijnselen laat zien. Een blik onder de motorkap doet een eerder leven vermoeden dat zich niet ver van de zee heeft afgespeeld, en óp de motorkap ontwaren we zowaar een klein bloemkooltje. Dat mag natuurlijk niet bij zo’n jonge auto!
MERCEDES-BENZ B-klasse (2011)
Over verbetering gesproken; op enkele kilometers van de Citroën kunnen we voor exact hetzelfde bedrag (inclusief onderhoudsbeurt, verse apk en zes maanden Bovag-garantie) een heuse Mercedes aanschaffen! Deze B 160 BlueEfficiency is ruim een jaar ouder en heeft met een 25 pk zwakkere motor 24.000 kilometer méér gelopen. Dat is een kwestie van tegen elkaar wegstrepen. Tot we deze occasion in levenden lijve zien, want hij oogt toch wel als een half formaatje kleiner. Dat wordt binnenin nog eens versterkt: hier veel streng en zakelijk zwart plus de meest riante zetels in het minst ruime interieur. Je voelt je nogal snel opgesloten, daar waar het binnenste van de Picasso lichtheid en levensvreugde uitstraalt.
In zo’n minder genereus interieur was er blijkbaar weinig ruimte voor veel comfortverhogende zaken, want de Duitser moet het wat betreft luxe riant afleggen tegenover beide Fransen. En er is meer, want het MPV-gehalte valt eveneens tegen, zowel qua variabiliteit als qua volume. Als het aankomt op rijden, neemt de B weer enigszins revanche: stuur en pook werken met net wat meer tegendruk dan die van de Picasso en bovendien ligt de koets dichter bij en strakker op het asfalt. Echt sportief wordt het niet, want daarvoor is het 1,5-literblok te zwak voor de overigens lichtste auto. En wat dit laatste betreft: de exploitatiekosten van deze Benz zouden best eens het laagst kunnen zijn. Wat ons verder opviel, is dat de ergonomie van de C4 dan wel niet optimaal bleek, maar die van de B evenmin! Rechts achter het stuur zit namelijk geen stengel voor de ruitenwisserbediening. Alles is gegroepeerd op het linker exemplaar: knipperen mistlicht én ruitenwissers! Dat is al jaren het geval bij Mercedes, maar ben je het niet gewend, dan grijp je regelmatig mis, wat vooral bij de regenachtige proefrit niet prettig was. En daar waar de C4 Picassooccasion niet meer okselfris was, is dat ook bij de B160 het geval: bij forser remmen trilde het rempedaal nogal en tevens leken we bij stationair toerental een tik in de motor te horen.
Al met al een beetje een lastig geval, zo’n B. Het is meer een opgehoogde hatchback dan een echte MPV, net zoals een Volkswagen Golf Plus/Sportsvan geen MPV is, want dat is de Touran.
PEUGEOT 5008 (2011)
Als uitsmijter hebben we de grootste auto met de krachtigste motor voor het minste geld! Hoe kan dat? Simpel: we hebben het eerste model Peugeot 5008 1.6 THP! Voordat nu iedereen gillend wegrent vanwege de beruchte reputatie van model én motor eerst dit: daar waar Picasso en B160 twee eigenaren versleten, heeft slechts één iemand zich over deze auto ontfermd. Die reed er probleemloos (want goed en stipt op tijd onderhoud gepleegd) 150.000 kilometer mee en ruilde hem toen bij de Wageningse collega van de C4-verkoper in voor een nieuwe 3008. Is dit dan de bekende uitzondering op de regel? Het lijkt er wel op, want waar tijdens de proefritten met Citroën en Mercedes enkele onhebbelijkheden aan het licht kwamen, is de 5008 onberispelijk.
Wat rijden betreft zijn we eveneens onder de indruk. Voor een MPV zit je vrij laag en ook qua stuurgevoel (direct en communicatief) lijkt het alsof je in een gewone hatchback zit. Het geblazen blok dat aan een zesbak is gekoppeld, levert 155 pk en valt op doordat je in elk toerenbereik voldoende reserve achter de hand lijkt te hebben. Zit- en rijcomfort staan op een hoog peil en qua voorzieningen kom je weinig te kort. En het MPV-gehalte? Net als de Picasso treffen we hier drie individuele achterzetels aan. Standaard heeft de 5008 de grootste bagageruimte; logisch, hij was er ook als zevenzitter. Klap je alles neer, dan blijft die voorsprong behouden. Vóór de achterstoelen zijn in de wagenbodem opbergvakken aangebracht, maar al met al biedt hij minder vakjes en bakjes dan de Picasso. Trouwens, in de lengte (beenruimte!) mag de 5008 het meest ruimtelijk zijn, in hoogte en breedte moet hij toch echt zijn landgenoot voor laten gaan. Dat hadden we niet verwacht, want de 5008 is een lel van een auto. En zwaar bovendien, want hij zet zomaar enkele honderden kilo’s meer op de weegschaal dan de Mercedes.
“Daarom hebben we deze auto recentelijk afgeprijsd, want oorspronkelijk was deze € 9.950. Veel consumenten schrikt de reputatie af plus het feit dat het ook een grote en zware kostganger is, vandaar.” Daar heeft de verkoper een punt, want qua exploitatiekosten lijkt ons deze 5008 duidelijk duurder dan zijn opponenten. Je krijgt er weliswaar meer auto voor terug, maar daarvan lijkt het meeste toch op te gaan aan de bagageruimte en niet zozeer aan de leefruimte. En wij zitten – eerlijk is eerlijk – ook wel een beetje met die motor in onze maag.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Picasso 1.6 THP Business 1e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK
- 2014
- 179.000 km

Citroën C4 Picasso 1.6 VTi Intensive NAP! Clima Navigatie 1e Eigenaar Goed Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2014
- 105.553 km

Peugeot 5008 1.6 THP Active 7p. TREKHAAK | AUTOMAAT | PDC | CRUISE | AIRCO | NWE APK
- 2012
- 160.680 km