Peugeot 108 1.2 GT-Line (2016) - Op de rollenbank
ZIt de 10 pk extra van chiptuning erin?
9 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ineens was Melanie onderdeel van een kettingbotsing. Front en derrière van haar toenmalige Peugeot 107 zaten serieus in elkaar, maar zij bleef zelf gelukkig ongedeerd. Wel moest ze op zoek naar een andere auto en kwam toen uit bij een gitzwarte 108 1.2 GT-line. Die heeft wat meer pit dan de 107, maar er mag nog wel iets bij.
Er stond een leswagen stil op de N3 bij Dordrecht”, kijkt Melanie Keur terug op die ongelukkige donderdag. “De automobilist voor me ging pas laat vól in de ankers. En ik was vervolgens ook te laat. En die bestuurder achter mij ook”, vertelt ze. De leswagen kon uiteindelijk ongeschonden doorrijden…
Kort na dat moment van de dubbele impact realiseerde Melanie zich hoeveel waarde ze hecht aan haar rijbewijs, haar eigen auto en de vrijheid die dat oplevert. “Ik dacht bij mezelf: ik moet meteen weer gaan rijden, want als ik het straks niet meer durf, is mijn rijbewijs niets meer waard”, zegt ze daarover. Melanie is verpleegkundige, heeft dus ook ploegendiensten en wil simpelweg niet zonder auto.
Peugeot 108 toch even wat meer auto dan 107
Samen met vriend Joran wilde ze de Peugeot 107, die total loss was, zelf opknappen. “Dat zou wel even duren, dus ging ik op zoek naar wat anders”, vertelt Melanie. Ze glundert als het gaat over haar 108. “Ik vind het zo’n guitig karretje en toch weer even wat meer auto dan de 107.” En ja, het is een vlotte, vrolijke en uitstekend verzorgde verschijning. “Heb je in het interieur die rode stiksels gezien op de zwarte stoelen?”
Chiptuning
Melanie is graag vlot onderweg en liep tegen een aanbieding aan voor een rondje chiptuning van de 108 voor € 200. “Dat zou zo’n 10 pk extra opleveren. Ik heb het laten doen en het deed wel iets, maar ook weer niet heel veel. Ik ben dus wel benieuwd hoeveel.”
“Het is beperkt wat je op een gemakkelijke manier extra kunt halen uit een blok als dit, zonder turbo”, vertelt rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven van Beek Auto Racing. “Je kunt iets doen aan de ontsteking en die optimaliseren, maar een vermogenswinst in de orde van grootte van 30 of 40 pk, wat echt goed merkbaar zou zijn, is niet realistisch.”
Melanie wil plattere banden
Melanie vindt het leuk om er verzorgd bij te rijden en onderweg naar een goed muziekje te luisteren. Logisch als je 27 bent. “Met een subwoofer onder de stoel en een Apple CarPlay-beeldscherm heb ik hem een beetje gepimpt. Verder hebben we er zijwindschermpjes opgezet en deze zijknipperlichtjes. Ik wil nog wel wat plattere banden. Ik vind deze erg bol en dat staat niet heel stoer.”
Voordat we afdwalen richting alleen nog maar uiterlijk vertoon gaan we terug naar de techniek. Wat heeft de tuning uiteindelijk opgeleverd? De Peugeot is volgens opgave van de fabriek goed voor 82 pk en 116 Nm. En gelukkig: de kleine, sympathieke Fransoos verlegt zijn prestatieniveau naar een treetje hoger, maar geen reuzenstappen dus. We hameren deze auto af met een geringe vermogenstoename. Het is wat het is. Melanie: “Ik doe het ermee. Het is en blijft een heerlijk vlotte auto en hij ziet er gaaf uit, dus …”
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 108 GT-line 1.2 PureTech |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.560 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 82 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 116 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.475 mm / 1.615 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.340 mm |
Massa leeg | 840 kg |
Laadvermogen | 400 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 165/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 99 g/km |
Lezersreacties (9) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.