Nissan Note 1.4 - Doorgelicht
Waar is hier de Note-uitgang?
- AutoBild
- Doorgelicht
Japanners? Die zijn toch allemaal oersolide en al net zo betrouwbaar? Niet allemaal. De Nissan Note valt bij de APK-keuring vaak door de mand.
De auto’s die in onze occasiontests voorbijkomen, kun je aan het eind van de test meestal gewoon kopen. Voor deze Nissan Note gaat dat verhaal niet op. Voor kritische consumenten die op zoek zijn naar een jonge, gebruikte auto waarmee ze nog veel kilometers hopen te maken, vertoont hij te veel mankementen.
Hulde dus voor de dealer waarvan we een exemplaar uit 2008 mochten lenen. Op zijn prijskaartje staat een bedrag van € 2.990. Die prijs geldt voor handelaren of voor de export. De Nissan is weliswaar Japans, maar helaas is dat geen garantie voor probleemloos autorijden. In de betrouwbaarheidsstatistieken staat de Note tamelijk laag. Hij scoort slechter dan de op hetzelfde platform ontwikkelde Renault Modus. Dat concurrenten als de Skoda Roomster en de Renault Kangoo nog lager zijn terechtgekomen in dezelfde ranglijst is dan natuurlijk maar een schrale troost.
De Note uit deze test vertoont de gebreken die de TÜV ook vaak constateert. Zo blijven er op zijn parkeerplaats altijd wel wat druppels olie achter. De draagarmrubbers zijn te zacht en daarmee zijn de rijeigenschappen niet altijd even strak. De uitlaat is goed te horen en de koppeling grijpt pas op de laatste millimeter van zijn pedaalslag aan.
Eigenlijk kun je deze Note afschrijven. In dit geval is het verstandiger om iets meer uit te geven en een jonger exemplaar te kopen met een wat lagere tellerstand. Let er dan ook meteen op dat die auto beschikt over ESP. Tot 2010 was dit hulpsysteem alleen standaard bij de duurdere uitvoeringen. En dat terwijl juist de Note ESP goed zou kunnen gebruiken, al geldt dat ook voor de meeste van zijn concurrenten. Punten waarop de Note zich van zijn beste kant laat zien, zijn het ruime interieur en de slimme opbergmogelijkheden. Door zijn lage gewicht rijdt hij bovendien vlot en zuinig.
De Nissan Note heeft dus ook zijn goede kanten. Om er zeker van te zijn dat zijn slechte punten niet de boventoon gaan voeren, doe je er verstandig aan om te zoeken naar een exemplaar dat de twee ton nog niet is gepasseerd.
DIESELMOTOREN: VAAK BRON VAN PROBLEMEN
Vooral dieselversies van de Note kampen met problemen. Lekkage van olie en brandstof, verstopte injectoren en injectiepompen zijn het topje van de ijsberg. Maak je met een 1.5 dCi veel kilometers in de stad, dan heb je grote kans op een verstopt roetfilter.
De wielophanging is een zwak punt voor alle uitvoeringen. Deze is gebaseerd op het onderstel van de Nissan Micra en onvoldoende bestand tegen het hogere gewicht van de Note. Check vooral rubbers, spooren stuurstangen en wiellagers. Verder kan de uitlaat snel roesten en zijn de remmen gevoelig voor slijtage.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Nissan Note die wij reden, is goed onderhouden, heeft een keurig interieur en aan de buitenkant geen krassen of deuken. En toch is deze Note met zijn tellerstand van bijna 200.000 kilometer helemaal op. Van een Japanner mogen we meer verwachten dan een volledige afschrijving na negen jaar.