Nissan Murano 3.5 V6 (2008)

Kilometervreter

Nissan Murano 3.5 V6 (2008)
De Nissan Murano is ontworpen en gebouwd in Amerika. Voor Amerikanen, uiteraard. Maar al snel verstond Nissan de roep van de Europese automobilist om een SUV en verscheepte de Murano naar het Europese vasteland.

De Murano kent maar één motorisering, een potente V6 met een inhoud van 3,5 liter. De motor is gekoppeld aan een traploze CVT-versnellingsbak. De krachtbron ontwikkelt in de Murano 234 pk en geeft je nooit het gevoel tekort te komen Na het starten laat de 3,5-liter V6 zich maar nauwelijks horen. Wanneer je het gaspedaal in de vloerbedekking drukt, produceert de krachtbron een mooi donker geluid. Soepelheid en een mooie, rustige loop kenmerken de motor van de Murano. Die draagt hierdoor voor een belangrijk deel bij aan het comfort.

Auto voor de snelweg
Aanvankelijk vervulde de CVT-transmissie ons met afgrijzen. Vaak geeft een dergelijke traploze versnellingsbak je het idee dat de koppeling slipt wanneer je gas geeft. De Murano bewijst echter dat het anders kan. De CVT haalt namelijk al het goede uit de motor. Je gehoor en je ogen hebben niet, zoals meestal bij een
continu variabele transmissie, andere, niet met elkaar te verenigen ervaringen. Je hebt de optie om zelf te schakelen, maar in de praktijk blijk je daar geen enkele behoefte aan te hebben. Kruis je eenmaal op constante snelheid, dan zakt het motorgeluid zo ver naar de achtergrond, dat je het mechaniek in het vooronder nog maar nauwelijks hoort. Dat maakt de grote Nissan tot een ideale kilometervreter, een auto voor de snelweg.

Comfort wordt met 'n grote C geschreven. Het onderstel kent een tamelijk soepele afstemming. Dat waardeer je op de lange afstand, maar op kronkelige wegen wreekt het karakter van de vering en demping zich onmiddellijk. De Nissan gaat graag op één oor hangen; niet verbazingwekkend voor een ruim 1.800 kilogram zware auto met een hoog zwaartepunt. In bochten ervaar je dat niet alleen het onderstel, maar ook de besturing veel gevoel wegfiltert. Er moet meer aan het stuurwiel gehoepeld worden dan wenselijk is. Bovendien mist de besturing directheid.
De Nissan is in principe een voorwielaangedreven auto. Wanneer de voorwielen grip beginnen te verliezen, worden de achterwielen bijgeschakeld. Ze kunnen maximaal vijftig procent van de aandrijfkracht krijgen. En voor het geval dat de zaak uit de hand dreigt te lopen, is er altijd nog het ESP om de Murano in het gareel te dringen.

Vooruitstrevend dashboard
De hoofdruimte is achterin ruim bemeten. Dat is opmerkelijk, omdat de Nissan zo'n door de windtunnel gedicteerde koets heeft. Het interieur ademt iets futuristisch. De rechtopstaande klokken van het instrumentarium doen vooruitstrevend aan, net als het grote beeldscherm midden in het dash. Dat scherm verschaft info van het navigatiesysteem en geeft beelden van de achteruitrijcamera. Geen overbodige luxe, want het zicht naar achteren is slecht. Toch hebben we ook kritiek op het dashboard.

De vormgeving is gelikt, maar kwalitatief is het voor verbetering vatbaar. De platliggende knoppen óp het middendeel verdienen uit ergonomisch oogpunt ook niet onze voorkeur. De stoelen zitten redelijk, al zijn de zittingen wat kort. Het stuur is slechts in hoogte te verstellen, maar een goede zitpositie op de commandopost is bereikbaar door de verstelbare pedalerie.

Signalement

Merk Nissan
Model Murano 3.5 V6
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 69.162

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 172 kW / 234 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 318 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 82 l
Lengte / breedte / hoogte 4.770 mm / 1.880 mm / 1.705 mm
Wielbasis 2.825 mm
Massa leeg 1.865 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/65R18Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,3s
Brandstofverbruik 12,3 l/100km
CO2-uitstoot 295 g/km