Test: Nissan Micra 1.2 Visia (2010)

Stoutmoedig gebrom

Nissan Micra

De Nissan Micra ging met pensioen en werd afgelost door een geheel nieuw model, dat echter niet revolutionair afwijkt van zijn aloude voorganger. De nieuwe Micra moet dankzij een vriendelijker prijs en fiscale voordelen een groter publiek gaan aanspreken.

In de vierde generatie van de Micra herkennen we zonder veel moeite het model dat werd afgelost, terwijl het toch een volledig ander ontwerp is. Hij ziet er een tikkie stoutmoediger uit dan de oude Micra, met z'n sterk afgeronde vormen rond de taillelijn en een karakteristieke vouw boven de dorpels. Maar het aaibare is niet van de auto af. De Micra oogst sympathie met z'n hoog in het front gemonteerde, olijk de wereld in kijkende koplampen. Weer terug bij Nissan is de 'surftail', die de aerodynamica verbetert en dankzij de oplopende daklijn de achterpassagiers meer hoofdruimte verschaft. Geen overbodige luxe, want de hoofdruimte is niet bepaald ruim bemeten. De toename in lengte en de groei van de wielbasis zijn volledig ten goede gekomen aan het passagierscompartiment.

Achterin ervaar je in de nieuwe Micra meer beenruimte, al houdt die voor volwassen nog niet over. Voorin is het voor inzittenden met een gemiddeld postuur goed uit te houden. Een goede zitpositie achter het stuur is zonder veel moeite te vinden. Wel bieden de stoelen weinig zijdelingse steun. 'Twin bubble'-thema Het dashboard kent een grote mate van symmetrie; Nissan spreektvan een 'twin bubble-thema', waarbij het instrumentarium en het bovenste dashboardkastje qua vorm veel gemeen hebben. In de diverse bakjes en vakjes kun je veel spullen kwijt, maar ook de deels opklapbare zitting van de passagiersstoel, met daaronder een ruimte waarin je een tas schrap kunt zetten, geeft aan dat aan praktisch nut gedacht is. Het dashboard heeft geinige designkenmerken, zoals die van het knoppencluster voor het verwarmings- en ventilatiesysteem. Die ontwerpgrappen kunnen echter niet verhullen dat het geheel een wat goedkope uitstraling heeft. Dit komt vooral doordat Nissan voor de nieuwe Micra harde plasticsoorten heeft gebruikt. Die laten hier en daar kleurverschillen zien.

Onze kennismakingsrit vindt plaats met de 80 pk 1,2-liter met continu variabele transmissie. Rijden doet de Micra meer dan verdienstelijk. De elektrische stuurbekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk en geeft de bestuurder voldoende gevoel over wat er onder hem allemaal gebeurt. Alleen direct rond de middenstand voelt de besturing enigszins vaag aan. De driepitter roffelt er onder deellast vrolijk op los. Bij accelereren zorgt de cvt ervoor dat de krachtbron stevig gaat loeien. Rij je langzaam, dan lijkt het erop dat de motor ieder moment kan afslaan, maar dat doet-ie niet. Hij bromt met een kleine 1.000 tpm gewoon voort, om netjes op te pakken zodra je het gaspedaal intrapt. Vervelend is wel dat de motor bij lage toerentallen het stuurwiel laat vibreren, en dat werkt gauw op je zenuwen. Stationair draaiend zijn trillingen de driepitter vrijwel volledig vreemd; sterker, hij is dan ook nog eens zo stil dat je amper in de gaten hebt dat hij al loopt.

  • +Prettig motortje
  • +Guitig uiterlijk
  • +Zuinig met brandstof
  • -Materiaalgebruik kan beter
  • -Stoelen bieden weinig steun
  • -Beperkte ruimte achterin

Signalement

Merk Nissan
Model Micra 1.2 Visia
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 10.950

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.198 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 41 l
Lengte / breedte / hoogte 3.780 mm / 1.665 mm / 1.515 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 885 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden165/70R14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,7 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4 13,7 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 115 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum