Nissan Juke - Eerste rijtest

Uitgepuberd

Nissan Juke
AutoWeek 34 2019
AutoWeek 34 2019

Je leest het in AutoWeek 34 2019

De Juke loopt op zijn laatste benen. Gelukkig voor liefhebbers van de eigenwijze Japanner die het segment van compacte cross-overs populair maakte, staat er een volledig nieuwe tweede generatie in de startblokken om het succes van het jolige origineel te verlengen. Op de Millbrook Proving Ground in het Verenigd Koninkrijk leggen we de eerste kilometers af.

De Juke wordt volwassen. Hoewel de auto op het testcircuit in Bedfordshire nog stevig in de camouflage hangt, oogt deze opvolger van de negen jaar geleden gelanceerde oer-Juke duidelijk als een meer zelfverzekerde en uitgepuberde variant van het origineel. Met zijn lengte van 4,21 meter is het model tien centimeter langer dan zijn voorganger, maar belangrijker is de langere wielbasis. De afstand tussen de voor- en achteras neemt namelijk met zo’n tien centimeter toe en wel tot 2,64 meter, 2 centimeter meer dan de nieuwe Captur van alliantiegenoot Renault. De hoofden beenruimte achterin zijn merkbaar groter en de bagageruimte is met 422 liter 20 procent ruimer.

Hoewel het excentrieke uiterlijk van de vorige Juke enigszins is teruggedrongen op deze nieuwe incarnatie, zijn er nog genoeg zaken die voor gespreksstof kunnen zorgen. Zo is het gedaan met de hoge, ver naar achteren doorgetrokken koplampen, en plaatst Nissan er horizontale, platte ledstrips voor in de plaats. De grote ronde koplampen blijven, al zijn ze nu – afhankelijk van de gekozen versie – voorzien een Y-vormige ledlampen die de signatuur bepalen. Midden op de snuit prijkt de uitgesproken V Motion-grille die we van actuele Nissans kennen en ook aan de achterkant zien we een link met reeds bestaande modellen van het merk. Zo komt de vorm van de achterlichten overeen met die van de Micra, units die de boemerangvormige huidige exemplaren vervangen en die de Juke een breder voorkomen moeten geven. Inderdaad, om de volwassenheid van de auto te benadrukken.

STRAKKER

Nissan hamert op het serieuzere karakter van de Juke, en dat blijkt meer dan marketingpraat. Als je achter het stuur zit, ontpopt de nieuwe Juke zich tot een in elk opzicht betere versie van zijn voorganger. De zitpositie in de ruimer aandoende werkplek is stukken lager en het is een verademing dat het aan de onderkant afgeplatte stuur nu ook axiaal verstelbaar is. Het vinden van een fijne zitpositie regel je in een handomdraai. Dat de Juke een flinke stap vooruit heeft gemaakt, merk je ook onderweg. Dankzij het nieuwe CMF-Bplatform, bekend van onder meer de nieuwe Clio en Captur, is de nieuwe Juke 13 procent stijver dan voorheen. Combineer dat met een directere stuurinrichting en een koets die ook bij het nemen van flinke bochten relatief vlak blijft, en je herkent weinig meer van de oer-Juke. Hoewel de nieuwe Juke ietwat springerig reageert op kleine oneffenheden, is hij dankzij de stevigere ophanging over de hele linie rustiger en stabieler dan ooit. Ook in korte bochten is de besturing communicatief genoeg, al is het stuurgevoel wel vrij licht en niet te direct. Een fijne middenweg. Goed nieuws voor wie het écht rustig aan wil doen: vanaf uitvoering Tekna krijgt de Juke standaard ProPilot-techniek mee. Prettig in de file!

We rijden de Juke met de 117 pk sterke driecilinder 1.0 TCe, bij de Nederlandse intro ductie aanvankelijk de enige motorversie. De aan een handgeschakelde zesbak gekoppelde krachtbron heeft net als zijn 100 pkversie uit de Micra en Clio even de tijd nodig om tot leven te komen. Op het helling rijke Millbrook schakel je daarom wat sneller terug, maar bij gemiddeld Nederlands gebruik is het blok voldoende potent. De handbak is niet de meest strak schakelende soort, maar doet niet onder voor die van het gros van zijn tegenspelers. Overigens is deze motor ook verkrijgbaar met Xtronic-automaat, een cvt met geprogrammeerde ‘versnellingen’.

Kortstondig rijden we de Juke met 1.3 TCe, die bekend is van diverse modellen van Renault én Mercedes-Benz. Deze viercilinder rijden we met de zeventraps automaat met dubbele koppeling, een transmissie die ook via schakelflippers achter het stuur is te bedienen. Het extra vermogen doet de Juke goed en ook de automaat geeft de auto een vrij levendig karakter. Zet de Juke in de Sport-modus, standaard vanaf de versie N-Connecta, en de gasrespons en stuurinrichting worden marginaal directer. Onderweg valt op dat de Juke beduidend stiller is. Zowel het windgeruis als het afrolgeluid van de banden zijn van een lager niveau en ook vanuit het onderstel dringen minder geluiden door.

ELEKTROHULP

Op de internationale motorenlijst komen op termijn nog een hybride én een plug-in hybridevariant. De Hybrid krijgt de E-techaandrijflijn die bestaat uit een turboloze 1.6 en twee elektromotoren, goed voor zo’n 150 pk. De plug-in krijgt een grofweg 10 kWh groot accupakket, genoeg voor een elektrisch bereik van 50 kilometer. Een volledig elektrische versie komt er niet. Nissan zegt een losstaande elektrische cross-over naast de Juke te gaan voeren. Dieselen kan met 85 en 115 pk sterke versies van de 1.5 dCi. Hoe het Nederlandse motorenpalet eruit komt te zien, wordt later duidelijk. De nieuwe Juke wordt straks weer gebouwd in het Engelse Sunderland en schittert tijdens de IAA van Frankfurt op de beursvloer. In november verwacht Nissan hem in de showrooms.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Nissan Juke

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum