Test: Nissan Juke 1.2 DIG-T (2014)

Excentriekeling opgefrist

Nissan Juke
Nissan JukeNissan JukeNissan Juke ERNissan JukeNissan Juke
AutoWeek 24 2014
AutoWeek 24 2014

Je leest het in AutoWeek 24 2014

De Nissan Juke is typisch zo'n auto die in de categorie 'love it or hate it' valt. Maar van saai en grijs kun je deze kekke kar niet betichten. Een kleine vier jaar na zijn marktintroductie krijgt deze eigenwijze Japanner een opfrisbeurtje en tegelijk een nieuwe, kleine turbomotor.

Dat er in die 1.2 DIG-T een turbo aan het werk is, zal de geoefende luisteraar al snel horen. In de verte hoor je de waste-gate stoom afblazen na het abrupt loslaten van een bijna volledig ingetrapt gaspedaal. Grappig! De direct ingespoten motor kennen we al uit diverse modellen van Renault, waardoor we op voorhand al weten iets goeds onder het pedaal te hebben. Want het is een fijne machine, ook in de Juke. Geen motor die op een bepaald toerental sterk piekt, wel eentje die over de hele linie voldoende trekkracht levert. We nemen de Juke ook even mee de snelweg op en zien dan dat de toerenteller bij een snelheid van 130 km/h net niet op 2.800 staat. Een keurige waarde. Overigens blijft de ongeblazen 1,6-liter in het programma (117 pk met CVT) maar die zal door zijn hogere CO₂-uitstoot naar verhouding duurder zijn dan de schonere 1.2 DIG-T. De besturing van de Juke is niet te sterk bekrachtigd en voelt goed aan. Met de 190 pk sterke 1.6 DIG-T (die nu iets meer kracht bij lage toeren levert) maakten we een kort blokje om. De voorwielen hebben soms erg veel moeite om al die power om te zetten in tractie. Deze versie is met 4WD leverbaar. De 1.5 dCi gaat ongewijzigd mee.

Volop opties
Los van het motorische nieuws, valt er ook nog het een en ander te melden over het licht gewijzigde uiterlijk, de uitrusting en de verkrijgbare opties. De koplampen en bumpers zijn veranderd en in de buitenspiegels knipperen nu led-lampjes. De inhoud van de kofferbak groeide van de voorheen magere 251 liter naar 354 liter. Verder staat er een aantal nieuwe wielen in de optielijst, net als een scala aan mogelijkheden om jouw Juke te personaliseren. Dat laatste kan onder meer met kleuraccenten in het interieur. Opvallend detail is nog altijd die kunststof middenconsole (geïnspireerd op de tank van een motorfiets) die, samen met enkele andere delen, in de kleuren rood, wit, zwart en geel kan worden geleverd. Een groot glazen schuifdak, xenon-verlichting en een keur aan veiligheidssystemen (Nissan Safety Shield) staan op de kaart. De vernieuwde Juke staat deze zomer (vanaf 1 juli) bij de dealer. In Europa zijn er sinds 2010 dik 500.000 Juke's verkocht, waarvan een kleine 6.000 in Nederland. De importeur verwacht dat de nieuwe 1.2 DIG-T minstens 75% van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend maar zullen, dankzij de lagere uitstoot, gemiddeld 1.850 euro lager zijn dan voorheen een vergelijkbare 1.6.

PRIVATE LEASE Nissan Juke

Nissan
Nissan Juke DIG-T 114 Acenta (5D/6H)
€ 541
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum