AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

Op halve kracht

62 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 6 2022
AutoWeek 6 2022

Je leest het in AutoWeek 6 2022

We hebben er eventjes op moeten wachten, maar eindelijk is het gelukt om een Mitsubishi Outlander PHEV in Klokje Rond te krijgen. Destijds zijn er massa’s ingezet als leaseauto, maar inmiddels hebben veel van de Nederlandse occasions een nieuwe baas in het buitenland gevonden. Ad Metzen lukte het om tot volle tevredenheid drie ton op de klok te zetten.

Nederland had de hybride Toyota Prius geheel omarmd toen Mitsubishi kwam met de volgende stap. Op­laden met een stekker waren we nog niet gewend. Geholpen door een zeer vriendelijke bijtelling gingen we massaal overstag voor de zuinige SUV, die hyperzuinig was als je hem gebruikte zoals hij was bedoeld. Na gedane zaken als leaseauto is menig Outlander PHEV naar het buitenland geëx­porteerd. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat we er nog niet eerder eentje hebben gezien in deze rubriek. De kilometerstan­den worden gewoon niet hoog genoeg. Ad Metzen uit Almere pakte het anders aan. “Ik heb deze auto in 2014 nieuw in ge­bruik genomen als leaseauto”, vertelt hij. “In 2019, toen de ter­mijn erop zat, heb ik hem overge­nomen. Ik kon toen kiezen voor een nieuwe auto met 22 procent bijtelling of deze te blijven door­rijden met een mobiliteitsbudget.

Die laatste optie is veel voordeli­ger, dus dat heb ik gedaan.” On­langs reed hij de Mitsubishi over de 300.000 kilometer. “Er is in die tijd nooit een serieus pro­bleem geweest. Aan de accu is eens een koelpijp vervangen nadat ik op de snelweg over een autoband heen was gereden. En ik kan me herinneren dat er eens een ophangrubber van het accu­pakket is vervangen. Dat is een standaardkwaal bij deze Outlan­ders als die zo rond de 200.000 km hebben afgelegd. Gelukkig is het vervangen van dat onderdeel eenvoudig.” Al die innovatieve techniek in zijn Japanner blijft dus ook op de lange termijn heel, stellen we intussen vast.

SNELLADER

De grote vraag is natuurlijk of Ad merkt dat de accu degenereert. “In de jaren dat ik de auto heb,  is de accu regelmatig doorge­meten. Je ziet dat dat de kracht langzaam maar zeker afneemt. Het is ooit begonnen met 40 Ah en nu is er nog 18 Ah van over; hij werkt dus nog op halve kracht. In het begin heb ik vaak met deze auto aan de snellader gehangen, dus misschien is dat een oorzaak. Eigenlijk had ik wel ver­wacht dat het in de loop van de jaren mogelijk zou worden eens een groter accupakket onder de auto te zetten, maar je kunt hooguit nog een keer een nieuw accupakket met dezelfde capaci­teit aanschaffen. Dat is alleen zo duur, dat het nooit economisch haalbaar wordt. Ik kom er ten­slotte maar 20 kilometer verder mee op elektro.”

Keurmeester Joep Schuurman is uiterst tevreden wanneer hij terugkomt met de Outlander. “Ik denk dat het een weinig sensa­tionele keuring wordt. Aan deze auto zijn maar weinig gebreken te vinden. De banden zijn wat lawaaiig en het stuur staat een beetje scheef, maar daarmee heb je de belangrijkste punten wel gehad”, zegt hij. Die toon wordt niet veel anders als hij de motorkap openzwaait. “Hier ziet alles er nog maagdelijk uit. Dat er nog nooit iets is versleuteld aan een auto met zo veel kilometers is echt wel bijzonder hoor”, klinkt het bewonderend. Hij noteert dat er wat olie zweet bij de klep­dekselpakking, maar dat is het enige punt dat hij ontdekt.

OPNIEUW SCHEUREN

Daarna wordt het een tijd stil bij de doorgaans zo kritische tech­neut. Als de auto opgetild op de brug staat, is er een tijdlang geen punt van kritiek, maar uiteindelijk bespeurt zijn arendsoog toch iets. “Hier zie je een heel kleine scheur bij de uitlaatbeugel zitten, maar het betekent wel dat die is losgescheurd”, stelt hij vast. “Ik denk ook wel dat ik weet welk rubber van het accupakket is vervangen, want dat is nu weer aan het scheuren. Dat kan ook wel kloppen, want het zit er al weer 100.000 kilometer onder. Bij nog eens zo’n afstand moet het onderdeel beslist opnieuw worden vervangen.”

Als Joep is begonnen met de inspectie van de ophanging, bekijkt hij de auto eens van een afstand. “Ik heb het idee dat hij een beetje scheef staat of in elk geval lager dan hoort. De rubber­bevestigingspunten van de schokdempers zijn uit­ gezakt. Ik denk dat hij misschien wel een centimeter lager staat dan zou moeten. Het is jammer dat die rubbers niet meer goed zijn, want op de schokdempers zelf heb ik niets aan te merken. Als je de rubbers vervangt, horen de schokdempers er ook bij.”

Verder constateert Joep dat de winterbanden onder de Outlan­der wel zo’n beetje versleten zijn. “Dat zei de dealer ook al”, lacht Ad. Waarom hij ze niet heeft ver­vangen? “Voor een Nederlandse winter vind ik ze nog prima”, zegt Ad. Joep is een andere mening toegedaan. “Volgens mij zit je dan in de ontkenning, want met het profiel dat je banden nu hebben, presteren ze in de winter net zo veel als een zomerband in dezelfde omstandigheden”, zegt hij.

Tenslotte kijkt Joep nog verbaasd naar de rem­ blokken aan de achterzijde. “Die heb ik nog nooit zo dun gezien. Heeft de dealer je niet gezegd dat je die moet vervangen?” Ad: “De remblokken aan de voorkant zijn 280.000 kilometer mee­ gegaan, dus hoewel er nog maar heel weinig op de blokken aan de achterzijde zit, kunnen ze evengoed nog een rondje mee”, zegt hij. We kunnen Joep horen brommen: waarom niet meteen vier remblokken vervangen? Voor Ad is het kennelijk de sport om te zien hoe ver hij met die onder­ delen kan komen.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Voor zijn leeftijd en kilometerstand is het echt nog een prima auto. Het is jammer dat we toch een paar zaken hebben gevonden die het gevolg zijn van foute besparing. De matige banden en zeer versleten remblokken zouden niet nodig zijn.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Outlander PHEV Business Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 39.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 149 kW / 203 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 4.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 12 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.655 mm / 1.800 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.785 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden215/70R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s
Brandstofverbruik 1,9 l/100km
CO2-uitstoot 44 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Nucleosynthesis
Nucleosynthesis
  • 8
Ik zou graag weer eens een volledige EV bij klokje rond zien.
.
Of wellicht kan er een klokje rond component toegevoegd worden aan dat leuk nieuwe accudegradatie item van Autoweek?
DPG
DPG
  • 19
Goede auto, jammer van de accu.
Gaan we vaker zien.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 11
Voor een paar honderd euro kun je een gereviseerde accu monteren, en zo lekker door PHEV-en.
Volt
Volt
  • 9
Is dat zo?
.
"Mercedes E 300 BlueTec Hybrid: neue Batterie im Mercedes
Der Tausch-Akku für diesen Mercedes ist teurer als das ganze Auto"
.
https://www.autobild.de/artikel/mercedes-e-300-bluetec-hybrid-neue-batterie-im-mercedes-21209307.html
Sjors999
Sjors999
  • 1
Hoeveel zou een nieuwe motor kosten?
10001
10001
  • 1
Interessant @visor. Heb je link?
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 0
Ik was even in de war, met een Toyota hybride batterij. Die zijn gereviseerd te krijgen voor enkele honderden euro's. Een compleet gereviseerd accupakket voor deze outlander, zal toch wel in de 4 cijfers lopen.
Johan vdH
Johan vdH
  • 0
Wellicht is er toch iets mogelijk.
Zie https://www.benniewilmink.nl/battery-repair
Batterypacks bestaan uit diverse accucellen, welke seperaat doorgemeten kunnen worden. Ook zijn deze cellen los te vervangen bij een eventuele storing. Waardoor het vervangen van een complete batterypack eigenlijk overbodig is.
Geen ervaring mee maar het klinkt interessant voor PHEV rijders.
Waterpomp
Waterpomp
  • 0
De 12v accu kun je idd voor dit bedrag vervangen. Het accupakket zelf zit je rond 7000. euro dus deze auto kan demonteerd worden.
elpee1965
elpee1965
  • 1
Even zitten zoeken op internet. Wel bedrijven te vinden, maar geen prijs. In het Outlander-forum wordt 450 euro per cel genoemd. Een accupakket van de sloop kost ongeveer 3.000 euro (vraagprijs). Toch een behoorlijke kostenpost.....
Gebruikersnaam is al gekoppeld aan een ander
Gebruikersnaam is al gekoppeld aan een ander
  • 0
Dan heb je het dus alleen over de montage kosten. De te monteren accu is een tikje duurder. Als jij de aanschaf+montage wel voor een paar honderd euro kan uitvoeren/regelen, dan moet je snel een bedrijfje opzetten. Kan je goed geld verdienen.
robnas
robnas
  • 3
Helaas wel. De achilleshiel van EV is rijbereik. Ik heb mezelf voorgenomen dat rijbereik geen probleem hoeft te zijn, zolang er maar snel bijgeladen kan worden.
Nu blijkt dat snelladen impact heeft op de (toch al beperkte en financieel dure) accucapaciteit.
Voor mij zie ik de komende 10~15 jaar alleen nog toekomst in plugin hybride's, mits de accu relatief groot is (50~60 echte kilometers). Het meest aparte aan deze Mitsubishi vind ik dat het eigenlijk net niks is. Ik rij nu een Skoda Octavia (150pk) station uit 2013. Die kost per maand op papier ongeveer evenveel, waarschijnlijk minder omdat de verbruikscijfers van de Outlander veel rooskleuriger zijn. Dan heb je met de Outlander een auto die langzamer is, minder ruim is (het scheelt zelfs >100l) en evenveel mag trekken. Qua uitrusting ontloopt het elkaar niet veel.
De Mitsubishi heeft anderhalf keer tot het dubbele afgeschreven en de accu is bij een oudere auto een risico. Waarom zou ik de Outlander kopen?
Nucleosynthesis
Nucleosynthesis
  • 6
Even snel in mijn pauze afgekeken. (Autoweek maakt mij een steeds grotere autogek .)
.
Ik ga zelf het liefts voor een nieuwe, heb echt helemaal niets met oude auto's zoals dit (tenzij ze heeel oud zijn, dan worden ze weer tof). Maar zo'n keuring is echt enorm leuk en interessant om te kijken!
.
Ja, ik weet dat dit item al zo'n 80 jaar bestaat maar ik ben relatief nieuw bij Autoweek ?
Boormasjien
Boormasjien
  • 9
Goed onderhoud loont dus. Ik vraag me af of zo’n accu niet gereviseerd kan worden. Bij de gewone Prius kan dat wel namelijk en dan zijn de kosten ongeveer 500€.
zeebra
zeebra
  • 2
Goed onderhoud loont dus. Ik vraag me af of zo’n accu niet gereviseerd kan worden. Bij de gewone Prius kan dat wel namelijk en dan zijn de kosten ongeveer 500€.

Dat is vrij complex omdat je niet zomaar nieuwe cellen toe kan voegen. Dan ontstaan er een te grote onbalans. De accu van een Prius is van een ander samenstelling.
Mini Jumbo
Mini Jumbo
  • 0
Goed onderhoud loont altijd. Tja wat moet ik van die accu zeggen? Zelf heb ik geen verstand van dit soort accu's. Eigenaar zou nog eens kunnen informeren naar mogelijkheden om de range wat te vergroten, maar zou ook mijn laatste zorg zijn. Ik zou de remmen en schokdempers aanpakken en 4 nieuwe rubber sloffen erop en weer lekker gaan.
alfa75
alfa75
  • 2
De PHEV is een mooi concept waarmee enorm zuinig kan worden gereden. De praktijk schijnt het tegendeel aan te tonen. Dat heeft met de PHEV niet of nauwelijks van doen.
RB 68
RB 68
  • 3
Op een paar kleine dingen na een keurige auto nog kan zeker nog wel een tijdje mee, zou zelf ook nog even wachten met de accu vervangen tot het echt over en uit is.
Glm
Glm
  • 1
Goeie auto. Jammer van de accu's.
Kminne
Kminne
  • 26
Als de Nederlandse overheid eens wat beter bij de les zou zijn en een exportverbod zou hebben ingevoerd voor deze met extreem veel gemeenschapsgeld gesubsidieerde voertuigen, dan hadden nu vele duizenden Nederlandse huisvaders met een wat beperkter budget fijn nu in een bijzonder betrouwbaar busje kunnen rijden. Maar in plaats daarvan subsidieert Nederland liever taxichauffeurs in Moskou.
s velthuis
s velthuis
  • 15
Dat zal nog jaren zo doorgaan, alle hier vaak geuite hoop op dalende tweedehands Ev prijzen ten spijt. Gaat echt niet gebeuren, alle hybrides gingen al voor, de ev's volgen. De brave huisvaders rijden gewoon nog wat langer door in hun oude ice's.
zeebra
zeebra
  • 2
Dat zal nog jaren zo doorgaan, alle hier vaak geuite hoop op dalende tweedehands Ev prijzen ten spijt. Gaat echt niet gebeuren, alle hybrides gingen al voor, de ev's volgen. De brave huisvaders rijden gewoon nog wat langer door in hun oude ice's.

Bij de gewone hybrides zie ik nu wel een toegenomen belangstelling van particulieren. De robuustheid van een Prius is inmiddels wel bekend. Zo’n accu vervangen is nog goed te doen. Ik zag recent er nog 1 langs komen van 12 jaar waar de accu nog gewoon onder garantie vervangen werd. Plug in heb ik nooit begrepen. Dat was meer voor de bijtelling.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 3
Op deze dingen is helemaal nooit subsidie verstrekt!! Een lagere belastingafdracht is iets anders dan subsidie!
s velthuis
s velthuis
  • 7
Ach, hou toch op. Een maat van mij mocht zo'n ding ooit leasen. Was goedkoper per maand dan mijn toen 20 jaar oude Cordoba op LPG waarbij ik zelf het onderhoud deed. Hoe je het noemt, zal me een zorg wezen. Netto kostte het geen fluit.
Miamidade
Miamidade
  • 1
Laat de consument zelf beslissen of hij zo'n auto tweedehands wil. Heb je geen overheid voor nodig. Kunnen de fleetowners prima zelf. De socialistische heilstaat is morsdood, prima zo. Kennelijk is export lucratief, nou en?
Berk
Berk
  • 16
Ik rijd al bijna 4 jaar met veel plezier in een Outlander PHEV. Het is geen rijdersauto en de kwaliteitsbeleving van het interieur is minder dan bij andere merken. De bouwkwaliteit van de auto is echter heel goed, de onderhoudskosten zijn verrassend laag en het hybridesysteem werkt goed. Net binnen de garantietermijn van 8 jaar bleek het accupakket onder de minimaal acceptabele waarde van Mitsubishi te vallen (range 30-35 km) en werd het accupakket kosteloos vervangen. Uitstekende service van Ursem Barten dat dit werd doorgemeten en de vervanging werd aangemeld bij Mitsubishi Nederland. De range ligt nu tussen 45 en 60 km.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 3
Bij zo'n garage/merk kom je terug, iedere auto kan iets hebben maar de manier waaroip zaken worden opgelost bepaalt of een klant zich serieus genomen voelt, of ie blij met een auto is, of ie terugkomt (ook voor de beurten: die zijn bij een dealer altijd iets duurder maar die investering heeft zich als bijzonder lonend bewezen !)
Mark LV
Mark LV
  • 3
Alleen de accu dus moe. Alsnog wegwerp?
Rechtdoor
Rechtdoor
  • 0
Wat leuk dat deze auto een keer langs komt in dit item. Ik heb zelf de nieuwere variant met iets meer vermogen en een grotere batterij, maar je wilt niet dat de batterij leeg raakt. Bij lege accu verlies je direct je elektromotoren en heb je alleen nog je benzine motor. Dan blijft er een gewone motor zonder turbo over. Ik heb dit in Duitsland heuvel op gehad en ja dat rijdt niet echt fijn.
En ja ligt aan hoe je hem gebruikt. Ik rijd veel korte stukken en dan is de elektrisch aandrijving met 170 pk prima voor in de stad. Op vakantie is de elektra meer een boost waardoor je behoorlijk kan versnellen. En nee dan is deze auto echt niet zuinig.
Shokutai
Shokutai
  • 3
Ik mis het verbruik van de wagen na 3 ton, is dit een zakelijke/leaserijder die de benzinerekening niet interesseert of is de accu zo gedegradeerd door dagelijks laden.
Johan vdH
Johan vdH
  • 5
Hier rijden we al 3 jaar prive een gebruikte Outlander PHEV.
Benzineverbruik is (bij een lege accu en op de snelweg met 100km/h) ongeveer 6 a 7 liter per 100km.
Alle lokale ritten doen we elektrisch (opladen op eigen terrein met stroom van zonnepanelen) en indien we verder weg moeten zijn rijden we een keer op benzine.
Accupakket is nog goed. In de winter kom je er 30 kilometer ver mee en in de zomer 40 (wel met een rustige rijstijl).
Onderhoud is beperkt tot de reguliere onderhoudsbeurten.
Daarnaast is alleen de airco condensor en een wiellager vervangen (160K op de teller).
Wegenbelasting is de helft vanwege de PHEV korting dus voor een bescheiden bedrag rijden we een ruime, veilige en luxe auto.
Carpe
Carpe
  • 3
Jammer dat de accu zo gedegradeerd is.
Johan vdH
Johan vdH
  • 1
De helft van de capaciteit in 300K kilometer valt nog mee. Dat betekent voor de gemiddelde Outlander van 5 jaar oud en 100K op de teller dat er nog 75-80% van de accucapaciteit in zit (dus 80% van 52km = 40km bereik met een rustige rechtervoet).
zeebra
zeebra
  • 4
Dat die accu zo ver heen is is niet zo verbazend. Als er behoorlijk gestekkerd is dan praat je toch algauw over 1250 keer laden. En daarnaast worden de overige kilometers gedeeltelijk elektrisch afgelegd. Dan kom he toch algauw in de richting van de 2000 keer. Een gewone met een range van 250 km heeft er dan al 500.000 km opzitten. Dat halen de meesten niet.
Autotjekind
Autotjekind
  • 0
Valt allemaal dus mee. Paar slijtende zaken vervangen en doordenderen. Accu aanpakken als ie echt niet meer wilt...
Dikke Diesel
Dikke Diesel
  • 3
Losstaand van deze specifieke wagen, komaan he! Dit zijn echt nog geen bouwjaren en km-standen voor klokje rond....ik zeg als criteria: minimaal 15 jaar oud en 5-ton op de klok. Dan krijg je al meer het kaf van het koren verhaal. Dan ga je ook zien welke auto's gewoon gemaakt zijn om langer door te buffelen, wat het dan erg interessant maakt hoeveel auto's er nog op kenteken staan na die bepaalde tijd.
Dikke Diesel
Dikke Diesel
  • 1
En verder over deze wagen specifiek: elektrische range van eigenlijk net niks een brandstoftank van 45L ( Benzine! ) op een wagengewicht van ruim 1750Kg!!?? De range kan gewoon niet goed zijn, met zo een bak sta je dus ook om de haverklap bij de pomp als je 'even naar' Italië, Zuid-Frankrijk of Spanje rijdt.....heb je laadruimte en plaats om wat jong mee te nemen schiet zo een mastodont compleet het doel voorbij. Lekker bezig stelletje milieu freaks.
ak2
ak2
  • 1
Goede auto, nieuwe banden, remmen en schokbrekers en de auto is weer goed voor veel kilometers. Wel jammer van de accu.
mickeyHil
mickeyHil
  • 5
Ik heb er 6 jaar 1 gereden, met 119000 km ingeruild voor een Mazda CX-5.
Betrouwbaarheid was top, en garage kosten laag, maar eerlijk is eerlijk, de CX5 is veel meer (rijders) auto heeft de beleving van Audi of iets dergelijks.
Maar voor de prijs wat ze 2e hands kosten koop je niets iets beter.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 0
Stuk kwaliteit deze Mitsubishi. Wat mag een andere accu kosten via de sloop?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Zolang je geen kortsluiting in de accu krijgt of foutmelding kan je beter rijden met een hybride. Voor de prijs van een nieuwe accu heb je al veel liters benzine, terwijl iemand met die kilometerstanden bijna hoofdzakelijk lange afstanden doet en het laden vooral voordeel geeft bij korte verplaatsingen.
HansSolo
HansSolo
  • 3
Liters benzine willen verbranden, daar moeten we juist vanaf.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Praat vooral voor jezelf, wij burnen ??nog even door ?
GT1986
GT1986
  • 12
Hans, de huidige milieuproblematiek wordt niet veroorzaakt door het rijden op fossiele brandstoffen. Wél door de niet te stuiten bevolkingsgroei van de laatste eeuw. Prima dat jij iedereen aan de EV wilt hebben, maar dat gaat de problemen echt niet oplossen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Met iedereen EV te laten rijden creëer je weer andere problemen Hans.
Als de andere mensen benzine rijden kan jij veilig stekkeren en druppelen ?
Hioniq
Hioniq
  • 0
Weer echt goede opmerkingen van Joep, klasse! Jammer dat - voor de zoveelste keer- er met slechte en oude banden wordt gereden. Auto dus top, eigenaar flop.
Don H
Don H
  • 2
Duitsland keek toe, "Gut, sehr gut. Der wird es uns schwer machen!' .
Anoniem
Anoniem
  • 2
Mitsubishi gaat lopen in Europa, ze hebben het gehad hier.
Europa is te klein ten opzichte van de Aziatische markt, om veel te investeren in garages.
Don H
Don H
  • 2
Klopt, zullen wel vertrekken. Hebben geen echt massamodel hier. Wel ijzersterk merk.
Ford R
Ford R
  • 2
PHEV maar eigenlijk gewoon een ICE. Beter gas erin. Verder zeer goeie kwaliteit en fijne wagen om in te rijden.
norbert 1647388
norbert 1647388
  • 3
ik rij nu een jaar in een phev van 2013 met 200k op de teller. precies dezelfde ervaringen, auto trekt soms naar rechts en de accu heeft ongeveer 20km bereik. verder fijne wagen, ruim, stil en zeer betrouwbaar. op lange snelwegritten verbruikt de phev tussen de 10l en 8l per 100 km. we hebben een bereik van gemiddeld 450 km. Korte afstanden rijden we grotendeels elektrisch (zonnepanelen) en de wegenbelasting is half tarief. dit in combinatie met lage onderhoudskosten maakt het een betaalbare auto. we rijden nog een jaartje door!
Jan Banaan
Jan Banaan
  • 0
Hoe doe je met zo’n km stand 8 jaar met een set winterbanden? Ik jaag er 2 per winter er doorheen…
v d Heyden
v d Heyden
  • 8
Zou dat wellicht iets te maken kunnen hebben met de rijstijl?
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 1
Kwalitatief een prima auto, zo ken ik hem ook. De beleving is echter het tegenovergestelde: zeer snel krassende lak, alles voelt goedkoop aan, etcetera.
Deze man kan nog jaren door met deze auto!
En met een beetje prik in de accu is die tussenacceleratie overigens ook dik in orde. Het gecombineerd vermogen is vrij hoog. Ga met deze accu echter niet de bergen in, dan gilt de motor het uit. Onder de 60km per uur rijd je puur elektrisch en moet de benzinemotor voor het opladen zorgen. Zorg dat je het dal uit, omhoog, met een volle accu begint.
Johan vdH
Johan vdH
  • 2
Leuke review!
Een aantekening. Het bereik aflezen via het aantal kilometers wat de GOM (GuessOMeter) weergeeft is niet betrouwbaar.
Het door de auto aangegeven bereik is een inschatting waarin het rijgedrag van de bestuurder tot aan dat moment wordt meegenomen. Als Joep de auto dus even heeft getest en wat minder op "zuinig" heeft gereden zal er dus minder bereik worden getoond dan wanneer de voorgaande rit rustiger was gereden.
De correcte test had moeten zijn dat de auto volledig volgeladen zou zijn gestart en dan rijden tot het moment dat de ICE (brandstofmotor) aanslaat. Het aantal op dat moment verreden kilometers is het bereik op elektriciteit.
427v8
427v8
  • 0
Ik heb er ook een gehad. Top auto. Jammer dat ik hem weg moest doen vanwege de bijtelling.
Gert2007
Gert2007
  • 0
Mooie auto's, groot en eigenlijk valt de prijs van 40k best mee voor zo'n apparaat, maar kan me herinneren dat ze zo traag als dikke stront waren en een behoorlijk verbruik hadden wat met een tankje van 45 liter niet echt opschoot.
RFS88
RFS88
  • 0
7 jaar oud en 'maar' 300dkm...had ook niet slechter moeten zijn
Raddraaier
Raddraaier
  • 0
Had Joep nou gevonden waarvoor de beste man een afspraak bij de garage moet inplannen?

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum