Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond
Op halve kracht
62 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
We hebben er eventjes op moeten wachten, maar eindelijk is het gelukt om een Mitsubishi Outlander PHEV in Klokje Rond te krijgen. Destijds zijn er massa’s ingezet als leaseauto, maar inmiddels hebben veel van de Nederlandse occasions een nieuwe baas in het buitenland gevonden. Ad Metzen lukte het om tot volle tevredenheid drie ton op de klok te zetten.
Nederland had de hybride Toyota Prius geheel omarmd toen Mitsubishi kwam met de volgende stap. Opladen met een stekker waren we nog niet gewend. Geholpen door een zeer vriendelijke bijtelling gingen we massaal overstag voor de zuinige SUV, die hyperzuinig was als je hem gebruikte zoals hij was bedoeld. Na gedane zaken als leaseauto is menig Outlander PHEV naar het buitenland geëxporteerd. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat we er nog niet eerder eentje hebben gezien in deze rubriek. De kilometerstanden worden gewoon niet hoog genoeg. Ad Metzen uit Almere pakte het anders aan. “Ik heb deze auto in 2014 nieuw in gebruik genomen als leaseauto”, vertelt hij. “In 2019, toen de termijn erop zat, heb ik hem overgenomen. Ik kon toen kiezen voor een nieuwe auto met 22 procent bijtelling of deze te blijven doorrijden met een mobiliteitsbudget.
Die laatste optie is veel voordeliger, dus dat heb ik gedaan.” Onlangs reed hij de Mitsubishi over de 300.000 kilometer. “Er is in die tijd nooit een serieus probleem geweest. Aan de accu is eens een koelpijp vervangen nadat ik op de snelweg over een autoband heen was gereden. En ik kan me herinneren dat er eens een ophangrubber van het accupakket is vervangen. Dat is een standaardkwaal bij deze Outlanders als die zo rond de 200.000 km hebben afgelegd. Gelukkig is het vervangen van dat onderdeel eenvoudig.” Al die innovatieve techniek in zijn Japanner blijft dus ook op de lange termijn heel, stellen we intussen vast.
SNELLADER
De grote vraag is natuurlijk of Ad merkt dat de accu degenereert. “In de jaren dat ik de auto heb, is de accu regelmatig doorgemeten. Je ziet dat dat de kracht langzaam maar zeker afneemt. Het is ooit begonnen met 40 Ah en nu is er nog 18 Ah van over; hij werkt dus nog op halve kracht. In het begin heb ik vaak met deze auto aan de snellader gehangen, dus misschien is dat een oorzaak. Eigenlijk had ik wel verwacht dat het in de loop van de jaren mogelijk zou worden eens een groter accupakket onder de auto te zetten, maar je kunt hooguit nog een keer een nieuw accupakket met dezelfde capaciteit aanschaffen. Dat is alleen zo duur, dat het nooit economisch haalbaar wordt. Ik kom er tenslotte maar 20 kilometer verder mee op elektro.”
Keurmeester Joep Schuurman is uiterst tevreden wanneer hij terugkomt met de Outlander. “Ik denk dat het een weinig sensationele keuring wordt. Aan deze auto zijn maar weinig gebreken te vinden. De banden zijn wat lawaaiig en het stuur staat een beetje scheef, maar daarmee heb je de belangrijkste punten wel gehad”, zegt hij. Die toon wordt niet veel anders als hij de motorkap openzwaait. “Hier ziet alles er nog maagdelijk uit. Dat er nog nooit iets is versleuteld aan een auto met zo veel kilometers is echt wel bijzonder hoor”, klinkt het bewonderend. Hij noteert dat er wat olie zweet bij de klepdekselpakking, maar dat is het enige punt dat hij ontdekt.
OPNIEUW SCHEUREN
Daarna wordt het een tijd stil bij de doorgaans zo kritische techneut. Als de auto opgetild op de brug staat, is er een tijdlang geen punt van kritiek, maar uiteindelijk bespeurt zijn arendsoog toch iets. “Hier zie je een heel kleine scheur bij de uitlaatbeugel zitten, maar het betekent wel dat die is losgescheurd”, stelt hij vast. “Ik denk ook wel dat ik weet welk rubber van het accupakket is vervangen, want dat is nu weer aan het scheuren. Dat kan ook wel kloppen, want het zit er al weer 100.000 kilometer onder. Bij nog eens zo’n afstand moet het onderdeel beslist opnieuw worden vervangen.”
Als Joep is begonnen met de inspectie van de ophanging, bekijkt hij de auto eens van een afstand. “Ik heb het idee dat hij een beetje scheef staat of in elk geval lager dan hoort. De rubberbevestigingspunten van de schokdempers zijn uit gezakt. Ik denk dat hij misschien wel een centimeter lager staat dan zou moeten. Het is jammer dat die rubbers niet meer goed zijn, want op de schokdempers zelf heb ik niets aan te merken. Als je de rubbers vervangt, horen de schokdempers er ook bij.”
Verder constateert Joep dat de winterbanden onder de Outlander wel zo’n beetje versleten zijn. “Dat zei de dealer ook al”, lacht Ad. Waarom hij ze niet heeft vervangen? “Voor een Nederlandse winter vind ik ze nog prima”, zegt Ad. Joep is een andere mening toegedaan. “Volgens mij zit je dan in de ontkenning, want met het profiel dat je banden nu hebben, presteren ze in de winter net zo veel als een zomerband in dezelfde omstandigheden”, zegt hij.
Tenslotte kijkt Joep nog verbaasd naar de rem blokken aan de achterzijde. “Die heb ik nog nooit zo dun gezien. Heeft de dealer je niet gezegd dat je die moet vervangen?” Ad: “De remblokken aan de voorkant zijn 280.000 kilometer mee gegaan, dus hoewel er nog maar heel weinig op de blokken aan de achterzijde zit, kunnen ze evengoed nog een rondje mee”, zegt hij. We kunnen Joep horen brommen: waarom niet meteen vier remblokken vervangen? Voor Ad is het kennelijk de sport om te zien hoe ver hij met die onder delen kan komen.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Voor zijn leeftijd en kilometerstand is het echt nog een prima auto. Het is jammer dat we toch een paar zaken hebben gevonden die het gevolg zijn van foute besparing. De matige banden en zeer versleten remblokken zouden niet nodig zijn.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Outlander PHEV Business Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 39.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 149 kW / 203 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 4.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 12 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.655 mm / 1.800 mm / 1.680 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.785 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 215/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |
Brandstofverbruik | 1,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 44 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Business Edition X-Line (122 PK) Keurig-Onderh. BOVAG-Garantie. NL-Auto. Half-Leer, Navigatie, Cruisecontrol, Achteruitrijcamera, Keyless-Entry/Start, Bluetooth, Licht-Zicht-Pakket, Lm-Velgen-16Inch, Privacy-Glas
- 2015
- 205.163 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Business Edition
- 2014
- 250.736 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Executive Edition (122 PK) 2e-Eig. Keurig-Onderh. BOVAG-Garantie. NL-Auto. Half-Leer, Trekhaak, Navigatie, Cruisecontrol, Keyless-Entry/Start, Parkeersensoren-V+A, Achteruitrijcamera, Premium-Audio, Bluetooth, DAB, Stoelverwarming, Licht-Zicht-Pakket, Lm-Velgen-18Inch, Privacy-Glas
- 2015
- 168.410 km
Lezersreacties (62) (gesloten)
.
Of wellicht kan er een klokje rond component toegevoegd worden aan dat leuk nieuwe accudegradatie item van Autoweek?
Gaan we vaker zien.
.
"Mercedes E 300 BlueTec Hybrid: neue Batterie im Mercedes
Der Tausch-Akku für diesen Mercedes ist teurer als das ganze Auto"
.
https://www.autobild.de/artikel/mercedes-e-300-bluetec-hybrid-neue-batterie-im-mercedes-21209307.html
Zie https://www.benniewilmink.nl/battery-repair
Batterypacks bestaan uit diverse accucellen, welke seperaat doorgemeten kunnen worden. Ook zijn deze cellen los te vervangen bij een eventuele storing. Waardoor het vervangen van een complete batterypack eigenlijk overbodig is.
Geen ervaring mee maar het klinkt interessant voor PHEV rijders.
Nu blijkt dat snelladen impact heeft op de (toch al beperkte en financieel dure) accucapaciteit.
Voor mij zie ik de komende 10~15 jaar alleen nog toekomst in plugin hybride's, mits de accu relatief groot is (50~60 echte kilometers). Het meest aparte aan deze Mitsubishi vind ik dat het eigenlijk net niks is. Ik rij nu een Skoda Octavia (150pk) station uit 2013. Die kost per maand op papier ongeveer evenveel, waarschijnlijk minder omdat de verbruikscijfers van de Outlander veel rooskleuriger zijn. Dan heb je met de Outlander een auto die langzamer is, minder ruim is (het scheelt zelfs >100l) en evenveel mag trekken. Qua uitrusting ontloopt het elkaar niet veel.
De Mitsubishi heeft anderhalf keer tot het dubbele afgeschreven en de accu is bij een oudere auto een risico. Waarom zou ik de Outlander kopen?
.
Ik ga zelf het liefts voor een nieuwe, heb echt helemaal niets met oude auto's zoals dit (tenzij ze heeel oud zijn, dan worden ze weer tof). Maar zo'n keuring is echt enorm leuk en interessant om te kijken!
.
Ja, ik weet dat dit item al zo'n 80 jaar bestaat maar ik ben relatief nieuw bij Autoweek ?
Dat is vrij complex omdat je niet zomaar nieuwe cellen toe kan voegen. Dan ontstaan er een te grote onbalans. De accu van een Prius is van een ander samenstelling.
Bij de gewone hybrides zie ik nu wel een toegenomen belangstelling van particulieren. De robuustheid van een Prius is inmiddels wel bekend. Zo’n accu vervangen is nog goed te doen. Ik zag recent er nog 1 langs komen van 12 jaar waar de accu nog gewoon onder garantie vervangen werd. Plug in heb ik nooit begrepen. Dat was meer voor de bijtelling.
En ja ligt aan hoe je hem gebruikt. Ik rijd veel korte stukken en dan is de elektrisch aandrijving met 170 pk prima voor in de stad. Op vakantie is de elektra meer een boost waardoor je behoorlijk kan versnellen. En nee dan is deze auto echt niet zuinig.
Benzineverbruik is (bij een lege accu en op de snelweg met 100km/h) ongeveer 6 a 7 liter per 100km.
Alle lokale ritten doen we elektrisch (opladen op eigen terrein met stroom van zonnepanelen) en indien we verder weg moeten zijn rijden we een keer op benzine.
Accupakket is nog goed. In de winter kom je er 30 kilometer ver mee en in de zomer 40 (wel met een rustige rijstijl).
Onderhoud is beperkt tot de reguliere onderhoudsbeurten.
Daarnaast is alleen de airco condensor en een wiellager vervangen (160K op de teller).
Wegenbelasting is de helft vanwege de PHEV korting dus voor een bescheiden bedrag rijden we een ruime, veilige en luxe auto.
Betrouwbaarheid was top, en garage kosten laag, maar eerlijk is eerlijk, de CX5 is veel meer (rijders) auto heeft de beleving van Audi of iets dergelijks.
Maar voor de prijs wat ze 2e hands kosten koop je niets iets beter.
Als de andere mensen benzine rijden kan jij veilig stekkeren en druppelen ?
Europa is te klein ten opzichte van de Aziatische markt, om veel te investeren in garages.
Deze man kan nog jaren door met deze auto!
En met een beetje prik in de accu is die tussenacceleratie overigens ook dik in orde. Het gecombineerd vermogen is vrij hoog. Ga met deze accu echter niet de bergen in, dan gilt de motor het uit. Onder de 60km per uur rijd je puur elektrisch en moet de benzinemotor voor het opladen zorgen. Zorg dat je het dal uit, omhoog, met een volle accu begint.
Een aantekening. Het bereik aflezen via het aantal kilometers wat de GOM (GuessOMeter) weergeeft is niet betrouwbaar.
Het door de auto aangegeven bereik is een inschatting waarin het rijgedrag van de bestuurder tot aan dat moment wordt meegenomen. Als Joep de auto dus even heeft getest en wat minder op "zuinig" heeft gereden zal er dus minder bereik worden getoond dan wanneer de voorgaande rit rustiger was gereden.
De correcte test had moeten zijn dat de auto volledig volgeladen zou zijn gestart en dan rijden tot het moment dat de ICE (brandstofmotor) aanslaat. Het aantal op dat moment verreden kilometers is het bereik op elektriciteit.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.