Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mitsubishi Eclipse Cross

Licht na de duisternis

48
Mitsubishi Eclipse Cross
Mitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Cross
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
23 december 2017 om 10:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 48 2017
AutoWeek 48 2017

Je leest het in AutoWeek 48 2017

De Eclipse Cross is nu al een auto om je te herinneren. Het is de laatste Mitsubishi die voor de fusie met Renault en Nissan werd ontwikkeld én het is wat Mitsubishi betreft het startschot voor een nieuwe, glorieuze periode van het merk. Mooie taal, maar eerst maar eens rijden.

Een zonsverduistering mag dan een donkere aangelegenheid zijn, altijd komt er weer licht na de duisternis. Precies dat licht moet de Eclipse Cross gaan brengen in het honderdjarig bestaan van Mitsubishi als automerk. De compacte cross-over is bovendien de eerste volledig nieuwe Mitsubishi in lange tijd; een mooi verjaardagscadeau aan zichzelf, maar het moet vooral een ommekeer worden voor het sympathieke, bescheiden merk. Dat is hard nodig, want het leven was de laatste jaren niet gemakkelijk voor Mitsubishi. Eind 2016 werd Mitsubishi opgenomen in de Renault-Nissan-groep. De alliantie zal het merk toegang bezorgen tot nieuwe markten en technische ontwikkelingen. Genoeg redenen dus om vol vertrouwen vooruit te kijken.


VEEL BINNENRUIMTE

Maar nu is het dan tijd voor de Eclipse Cross, die nog voor de overname werd ontwikkeld. De auto moet het gat tussen de ASX en de Outlander vullen en dat is een goed plan, want in dat gat hebben concurrenten veel succesvolle modellen. Mitsubishi wil de stoerheid van een SUV combineren met een dynamische coupélijn. De hoge, vlakke achterruit moet de stroomlijn verbeteren, maar levert ook veel binnenruimte op. Om het zicht naar achteren niet te vergallen is er een extra ruitje onder gemonteerd, wat niet kan voorkomen dat er een forse horizontale balk in de weg zit.

Wat betreft het interieur heeft Mitsubishi flink gewerkt aan de kwaliteitsbeleving, met de nadruk op beleving, want – zo zegt het merk zelf – met de bouwkwaliteit was niets mis. Het kwam alleen niet altijd zo over. Met accenten van aluminium, pianolak en carbonlook moet het wat rijker ogen en voor het eerst heeft een Mitsubishi een touchpad voor de bediening van het infotainment. Dat systeem is er helaas niet met ingebouwde navigatie. Volgens Mitsubishi hebben de meeste mensen die inmiddels zelf in de broekzak en dat mag dan wel waar zijn, maar de communicatie tussen onze smartphone en Android Auto hield er tijdens onze testrit enkele malen mee op. Niet fijn, midden in de chaotische spits van Barcelona.

De Eclipse Cross is lekker ruim, niet alleen voor-, maar nog meer achterin. Met 341 liter is de kofferruimte ook keurig; door de achterbank 20 cm naar voren te schuiven, maak je er 448 liter van. Van die achterbank kan ook de hoek van de rugleuning in twee ongelijke delen worden versteld.


ERG GOEDE CVT

De Eclipse Cross is er voorlopig alleen met de nieuw ontwikkelde 1,5-liter turbo met dubbele inspuiting (direct en indirect) die we vandaag rijden. Wij hebben de duurste mee en die heeft Super All Wheel Controlvierwielaandrijving (S-AWC) en een cvt. Zo'n traploze automaat wil nogal eens hoog in de toeren klimmen en een onnatuurlijk gevoel geven, maar daar is hier geen sprake van. Mitsubishi heeft hem goed afgesteld. Dankzij de souplesse van de motor (250 Nm over een erg breed bereik) is dat hoogtoerige werk niet nodig. Voor wie toch wat meer betrokkenheid wil, is er een soort kunstmatige achttrapsautomaat geprogrammeerd, die zelfs met flippers aan het stuur te bedienen is. Het totaalplaatje is een erg prettige aandrijflijn en ook het onderstel is dik voor elkaar, zolang je tenminste snelwegkilometers maakt.

Op bochtige binnenwegen met matig asfalt merk je dat de Eclipse Cross minder scherp en verfijnd is dan de meeste concurrenten. Met name de demping van de achteras schiet enigszins tekort, zodat de achterkant bij hobbels een forse stap opzij kan maken. Het S-AWC kent drie standen, die zich onderscheiden door de krachtenverdeling tussen voor- en achteras of, meer precies, de bandbreedte waarin deze kan variëren. In stand Auto is dat tussen 80/20 en 55/45 (v/a), in Gravel tussen 80/20 en 45/55 en in de meest veeleisende omstandigheden in de stand Snow ligt dat tussen 70/30 en 40/60.

RIJKE UITRUSTING

Mitsubishi houdt het voorlopig bij deze 1.5, want het wil geen mager bemeten instapmotortje in de Eclipse Cross. Daar denkt de Nederlandse fiscus helaas anders over en dat heeft als consequentie dat de auto niet goedkoop is. Mitsubishi pareert dat met een behoorlijk rijke standaarduitrusting. De eenvoudigste (Pure) heeft standaard lichtmetalen 16-inchwielen, rijbaanhulp (erg gevoelig), automatische airco, cruisecontrol, grootlichtassistent en botspreventie. De Intense heeft bovendien 18-inch rubber, gescheiden klimaatregeling, een head-up display, parkeersensoren rondom en luxere bekleding. Dan is er een First Edition met 360-gradencamera, blindehoeksensoren, ledkoplampen en stoelverwarming voor. De meest luxe Eclipse Cross heet Instyle en beschikt over leren bekleding, stoelverwarming achter, stuurverwarming, een dubbel schuifdak, adaptieve cruisecontrol en een premium hifisysteem.

Het kleurengamma is helaas wat beperkt. Behalve de prachtige rode gloed die wij reden, is er een bronskleur en zijn er vijf tinten grijs. De Eclipse Cross staat eind van het jaar bij de dealers. In de loop van komend jaar komt er ook een verbeterde versie van de bekende 2,2-liter diesel, die van 360 naar 400 Nm groeit. Een plug-in hybride is van de baan, maar Mitsubishi hint wel geheimzinnig naar een andere vorm van elektrificatie.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Mitsubishi Eclipse Cross
Mitsubishi Mitsubishi Eclipse Cross

PRIVATE LEASE Mitsubishi Eclipse Cross

INFO
Mitsubishi
Mitsubishi
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD Pure (5D/6H)
€ 491
 
Mitsubishi Eclipse Cross in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 163pk 2WD First Edition | Trekhaak

    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 163pk 2WD First Edition | Trekhaak

    • 2019
    • 9.154 km

    € 26.950

    Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV First Edition Navi | Camera | Carplay

    Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV First Edition Navi | Camera | Carplay

    • 2021
    • 12.000 km

    € 40.930

    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T First Ed.

    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T First Ed.

    • 2019
    • 45.814 km

    € 25.900

Meer Mitsubishi Eclipse Cross occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mitsubishi Eclipse Cross | facelift 2021/PHEV v.a. € 37.900

    45
    • 27 december 2020

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi Eclipse Cross specificaties
  • Mitsubishi Eclipse Cross occasions
  • Mitsubishi Eclipse Cross video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi Eclipse Cross tests
  • Mitsubishi Eclipse Cross gebruikersreviews
  • Mitsubishi Eclipse Cross index
PREMIUM
Citroën C5 Aircross - Kia Sportage - Mitsubishi Eclipse Cross - Triotest

Citroën C5 Aircross - Kia Sportage - Mitsubishi Eclipse Cross - Triotest

Er was een tijd dat de Kia Sportage het rijk voor zichzelf had en dat legde het bedrijf bepaald...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Prestige (2022)

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Prestige...

    4
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle (2021)

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle (2021)

    3
    • 8 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD Pure (2018)

    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD Pure...

    • 1 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD First Edition (2018)

    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD First...

    13
    • 15 april 2018
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD First Edition (2018)

    Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 2WD First...

    11
    • 6 februari 2018
meer reviews
Mitsubishi Eclipse Cross vs. Hyundai Tucson - Dubbeltest

Mitsubishi Eclipse Cross vs. Hyundai Tucson - Dubbeltest

48

Met de compleet nieuwe Eclipse Cross vult Mitsubishi keurig een gat in het eigen modelprogramma...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

    Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

    4
    • 9 juli 2021
  • Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Citroën C5 Aircross Hybrid

    Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Citroën...

    • 21 mei 2021
  • Eerste rijtest: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

    Eerste rijtest: Mitsubishi Eclipse Cross...

    29
    • 18 april 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mitsubishi Eclipse Cross

    Facelift Friday: Mitsubishi Eclipse Cross

    15
    • 29 januari 2021
  • Autotest
    Test: Mitsubishi Eclipse Cross

    Test: Mitsubishi Eclipse Cross

    15
    • 28 januari 2021
  • Nieuws
    Nederlandse prijzen voor Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

    Nederlandse prijzen voor Mitsubishi Eclipse...

    29
    • 31 december 2020
  • Nieuws
    Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid voor Europa

    Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid...

    3
    • 17 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    26
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in hybride

    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in...

    16
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Achtergrond
    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit de Oude Doos

    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit...

    19
    • 4 mei 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende samenwerking

    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende...

    20
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    37
    • 5 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden