Mitsubishi Carisma 1.8 GDI LX (1998)
Is GDI echt top?
Het belangrijkste kenmerk van de GDI-krachtbron is de directe inspuiting van de brandstof in de cilinder. Bij conventionele motoren wordt de benzine vóór de inlaatkleppen in het spruitstuk gespoten. Met de nieuwe inspuitmethode is de samenstelling van het mengsel in de cilinder net weer wat beter in de hand te houden en kan er ook bij lagere toeren met extreem arme mengsels worden gewerkt (veel lucht en weinig brandstof). Bijkomend voordeel is dat daardoor een hogere compressieverhouding mogelijk is en dat levert een hoger rendement op. Voor deze 1,8-liter zestienklepper van 10,0:1 naar een best hoge 12,5:1.
Het basisblok van de GDI is in grote lijnen identiek aan dat van de normale 1.8, maar de cilinderkop is flink aangepakt. Zo werden de vier kleppen bij de 'oude' motor nog bediend door een enkele nokkenas, maar bij de GDI zorgt een duo daarvoor.
Daarmee zijn vermogen en koppel gestegen van 115 naar 125 pk en van 162 naar 174 Nm bij zelfs nog een lager toerental. Als je dat allemaal een beetje naar boven afrondt, kom je inderdaad op 10% extra kracht uit.
Lekker sjouwen
In verhouding tot de oude 1.8 valt het motorgerucht van de GDI erg mee. De techneuten van Mitsubishi zijn er prima in geslaagd dat zo veel mogelijk buiten het interieur te houden. Een fijne eigenschap van de GDI-motor is zijn ruime trekkracht bij de lagere toerentallen. Al vanaf zo'n 1700 toeren begint 'ie lekker te sjouwen. De gewone 1.8 moet dan toch al zo'n 2000 toeren draaien. De elastisiteit van de GDI is ook nodig, want anders kun je hem niet onder de 3000 toeren houden, het gebied waarin de motor op mager mengsel kan lopen. Wil je daarvan profiteren, dan moet je ook niet harder dan 120 op de teller rijden. Jammer dat die grens niet iets hoger ligt.
In prestaties ontlopen 1.8 en GDI elkaar bitter weinig. De GDI kan zijn extra kracht niet uitspelen. Daar zal ongetwijfeld de langere eindoverbrenging de oorzaak van zijn, die er voor zorgt dat de GDI bij een identieke snelheid minder toeren draait dan de conventionele krachtbron.
Niet alleen de soepele motor weet te overtuigen, maar ook rij- en zitcomfort van de Carisma deugen. Het onderstel is best comfortabel afgestemd; slechts korte richels zijn wat duidelijker voelbaar. De Hollandse Mitsu is voorzien van goed steunende en zittende stoelen met een smaakvolle bekleding. Zien we wel eens anders in Japanse auto's. Erg handig vinden we de aparte verstelmogelijkheid voor voor- en achterkant van de zitting. Met de prominente middenconsole heeft Mitsubishi een aardig dashboard ontworpen dat zich duidelijk onderscheidt van andere Japanse klassegenoten. Op de overzichtelijk valt niets aan te merken en er is redelijk wat ruimte voor klein grut ingebouwd. Voorin zit je prima in de Carisma, maar ook achterpassagiers hoeven niet echt te klagen. De bagage voor een vakantiereis kan deze Mitsubishi ook best aan. De achterbank van de sedan is ook neerklapbaar, maar laat geen al te ruime doorsteek over; daarvoor moet je de hatchback hebben.
Als je met de Carisma over een slechte weg rijdt, laat het onderstel zich duidelijk horen. Hij viel in negatieve zin op door de flinke partij rommelgeluiden uit het onderstel. Dat moet beter kunnen, dunkt ons. In snelle bochten vertoont de auto een veilig onderstuur. De besturing communiceert over het algemeen goed; wat meer gevoel rond de middenstand zou welkom zijn. Schakelen doet hij ook goed al ging het niet altijd kraakvrij van '1' naar '2'. De remmen zijn prima in staat om de snelheid uit de auto te halen: je hebt 'n goed gevoel in het pedaal, de remweg is kort en tegen het blokkeren aan remmen gaat prima.
Na een weekje Carisma-en zijn we best te spreken over de auto. Goed, hij is een tikkie saai, maar hij heeft beslist zijn kwaliteiten. De toekomstwijzende GDI-motor is absoluut een vooruitgang ten opzichte van de gewone 1.8. Het is alleen jammer dat Mitsubishi de zaken aanmerkelijk rooskleuriger voorstelt dan de praktijk laat zien. Als je van de daken schreeuwt dat de GDI 20% zuiniger loopt, dan is een gemeten besparing van 6 à 7 % ronduit teleurstellend. Daar krijgt die
Carisma een verkeerd stempel mee op zijn rug en dat is jammer. De mooie techniek verdient beter.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Carisma 1.8 GDI LX |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.145 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.834 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 174 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.435 mm / 1.695 mm / 1.405 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.115 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 575 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,1 s / 16,9 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |