AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mini Electric - Welkom Duurtest

Pluggen voor pret

44 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

De Mini Electric herken je amper als elektrische auto, zeker als -ie beschikt over een uitmonstering als onze nieuwe duurtester. Na een eerdere duurtest met een plug-in hybride Countryman rijden we nu langere tijd een volledig elektrische Mini.

Signalement

Merk Mini
Model Electric Basic
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.768

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk
Maximaal koppel 270 Nm
Accu capaciteit (bruto) 33 kWh
Lengte / breedte / hoogte 3.850 mm / 1.750 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.495 mm
Massa leeg 1.340 kg
Laadvermogen 430 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden205/45R17Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,3 s
Stroomverbruik (WLTP) 14,8 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 234 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 7
Met die range heb je er dan toch net niks aan.... Duur speeltje.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Een Mini van 1500 kg....
RV 72
RV 72
  • 0
AW Stephan,
Jullie mogen ook wel een rondje komen doen op RaceWay Venray
RV 72
RV 72
  • 6
Een Zwini ?
Zware Mini
RV 72
RV 72
  • 0
Eerlijk gezegd, een hele leuke EV. Maar ik zelf vind de Kia e-Soul meer funniër. Tevens meer range.
smartie roadster
smartie roadster
  • 18
Waarom altijd zo krampachtig doen om geen gaspedaal te zeggen maar stroompedaal.
Bij een benzine of dieselauto zeg je toch ook niet benzinepedaal of dieselpedaal?
Ton Nijkamp
Ton Nijkamp
  • 8
Een hele leuke EV deze Mini, mag bij mij zo op de oprit!
Anoniem
Anoniem
  • 11
Is een super auto. Nog nooit probleem gehad met de range, zeer goed ingeschat door BMW dat dit een “2e” Auto is binnen het gezin en ook nauwelijks meer nodig heeft dan 200km per dag. Auto zou anders ook veel te duur worden als er nog meer accu’s in zouden gaan. Nu ook prijzig genoeg overigens maar is het zeker waard.
RB 68
RB 68
  • 4
Voor de range moet je hem niet kopen dan moet je echt voor de Mini zelf vallen omdat je hem leuk vind.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 2
Deze Mini gaat met het grootste gemak de Honda E verslaan. Niet de meest praktische, wel de leukste. Als onze 2e auto een BEV moet zijn, dan deze Mini.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 1
@smartie roadster, omdat brandstoffen omgezet worden naar gas en dit gas zorgt voor de voeding van de verbrandingsmotor. Bij een BEV is het elektriciteit (in de volksmond stroom) dat de motor voed.
RJ R
RJ R
  • 0
Zo zie je maar: je kan best Mini heten, maar toch lijden aan obesitas. Anderhalve ton voor zo'n (ge)bakje...
411
411
  • 2
Dat afremmen op het stroompedaal deed de melkwagen van de SRV na de oorlog ook al.
Fhui
Fhui
  • 5
1.340 kg leeg is toch wat anders dan anderhalve ton.
Dodge Ram SRT V10
Dodge Ram SRT V10
  • 4
Carbon runner, als je werkelijk niks van techniek weet, roep dan geen domme dingen. Bij benzinemotor komt benzine als gasvorm in de motor? Serieus? En bij diesel ook? Natuurlijk niet! Zelfs bij LPG komt het gas vloeibaar in de motor (Liquified!!). Er komt wel wat lucht bij te pas maar dat is ook het enige.
Over het gewicht van de mini, dat is een 300 kilo meer dan de gewone versie dus dat zal wel meevallen want auto is er op afgesteld. Prijzig maar toffe wagen voor wie genoeg heeft aan de actieradius. Ik blijf de mini toch wel een leuke verschijning vinden na al die jaren.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Zeker een hartstikke leuke auto. Ik heb er serieus naar gekeken, standaard heb je een complete auto maar ik vond het voor een auto erbij die nog geen 8k per jaar rijdt te duur. Daarom een leuke demo- Cooper benzine gekocht voor net iets meer dan de helft van de prijs van de E mini.
plvt
plvt
  • 0
Als de range 2x zo groot was had ie misschien wel op mijn oprit gestaan.
Dave thuis
Dave thuis
  • 2
Enkel zou ik graag een andere naam willen , dit is alles behalve mini. De fiat 500 krijgt 42 kwh. Waarom krijgt deze mini, die groter is, minder accu mee?
Dave thuis
Dave thuis
  • 1
@carbon runner : brandstof omgezet in gas? Hoe kom je daar nou weer bij? Klopt i.i.g. helemaal niets van.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Bij sportieve auto’s zoals de Cooper S is de topsnelheid ook belangrijk.
Bij ev’s gaan we echt terug naar de jaren 60 wat dat betreft. Voor mij niet belangrijk maar als ik heel veel geld neer tel voor een sportieve hothatch wil ik ook wel eens kunnen genieten van al die power op hogere snelheid bv. op de Ring of de Duitse Autobaan.
Daarom kan dit onmogelijk sportief genoemd worden. Een oude Panda rijdt hem snot voor de ogen op de snelweg.
Noortje
Noortje
  • 1
@Uli: Maar wanneer rijd je nou nog echt op hoge snelheid? Zelfs in Duitsland nadert het einde van ongebreideld hard rijden. Je hebt veel meer aan lekker rijgedrag en een goede acceleratie.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 2
@Dodge Ram, Het is pas echt dom om iemand te domheid te verwijten als je zelf het antwoord niet weet. Zie: https://www.rijnmond.nl/nieuws/104970/Waarom-zeggen-we-eigenlijk-gas-geven. Samengevat: Het mengsel van brandstof komt gasvormig aan in de verbrandingsruimte en met het gaspedaal kun je dat beïnvloeden, vandaar dat we zeggen “gas geven”, ook al is de oorspronkelijke brandstof vloeibaar.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Is gaspedaal niet een referentie aan het Amerikaanse “gas”? Gas station = tankstation.
.
Met “acceleratie-pedaal” zit je altijd goed. Bekt alleen niet zo lekker.
DueVolvi
DueVolvi
  • 0
Wat jammer van al die nadruk op het electrische aspect van deze auto. Dubbel logo op de voorkant, een 'E' op de 'tankdop', groene logo's, lelijke neus met al dat plastic.
Dit gaat heel snel gedateerd ogen. De hele Mini look is eruit geëlektrificeerd.
Dave thuis
Dave thuis
  • 0
@carbon runner : de link bekeken. Maar het wordt dus pas gas na de ontsteking . Het mengsel bestaat uit kleine druppels brandstof en zuurstof/lucht. Na de ontsteking wordt het dus pas een gas cq verbranding. Dus nee, je redenatie klopt nog steeds niet.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 0
@Dave thuis, ik laat me graag overtuigen. Wat is volgens jou dan het antwoord op de vraag, waarom noemen we het een gaspedaal?
M Klinkhamer
M Klinkhamer
  • 1
Mmm....min of meer zelfde specs als een i3 met 33KWh pakket. Leuke auto maar dan zie ik toch liever de i3 qua design.
Noortje
Noortje
  • 2
@Dave: Als het goed is, is het mengsel al vergast wanneer de ontsteking begint. Vloeistof brandt niet voordat het gas is geworden.
.
Van mij mag het gaspedaal blijven heten, elk mens begrijpt de overdrachtelijke betekenis ervan.
Dodge Ram SRT V10
Dodge Ram SRT V10
  • 0
Carbon, met alle respect, haal eens een motortje uit elkaar dan weet je hoe t zit of kijk eens op YouTube, verbrandingsmotor voor dummies. Maar lees anders vooral het plaatselijke sufferdje. Brandstof is NIET gasvormig voor de verbranding. Het wordt vloeibaar door injectoren ingespoten of via carburateur. Pas na verbranding wordt het gasvormig. In jouw technische termen zullen dus alle motoren gasmotoren zijn. En zoals Hans zegt komt het van het Engelse gas (benzine). Dus bij diesel klopt het al niet, net als de stoomtrein. Het is ook maar een term.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Nou omdat het vrijdag is: Dodge en Carbon allebei gelijk.
Het heet inderdaad een gaspedaal omdat je 'gas' geeft. Komt nog van vroeger. Met het pedaal en een kabel bediende je een gasklep. Met die gasklep regelde je de hoeveelheid lucht (aaahhhhh...) die de motor in gaat. Dat wat de cilinder ingaat is een lucht-brandstofmengsel en mag je heel officieel niet gas noemen. Maar...in de volksmond wordt dit ook al eeuwen een gasmengsel genoemd, dus de verwarring is verklaarbaar.
Aan de andere kant..lekker boeien. Het is het rechter pedaal die voor de grootste lol van het autorijden zorgt. Trap hem in en je gaat vooruit.
Wheeler Dealers
Wheeler Dealers
  • 2
Ach whats a name.
Bij tunnels staan vaak borden met: Ontsteek uw verlichting....Ik zie niemand meer met een aansteker bij zijn koplampen staan
Piet 2200828
Piet 2200828
  • 1
Vloeistof laten ontbranden in een cilinder is nTuurkundig best moeilijk....
oT: wat een Mini actieradius.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 1
Misschien zat HansSolo dan nog het dichtst bij met zijn verklaring voor het gaspedaal. Gas is de Amerikaanse afkorting van Gasoline.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 1
@Downsize, nu we toch lekker bezig zijn. Er zijn meer manieren om iets te ontsteken dan met een aansteker.
427v8
427v8
  • 2
Ik heb net op de prijslijst gekeken. Je gaat al snel naar de 40.000 euro. KIA eNiro kost 45.000. In de PC Hooft maak je met een eNiro misschien niet zoveel indruk, maar verder is het gewoon de betere auto.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Met de Niro krijg je zonder twijfel meer auto voor je geld. Maar ja, een Niro... Een Mini kocht men sowieso al niet voor de prijs kwaliteit / ruimte.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Noortje: dus eigenlijk kunnen ze alle auto’s beter begrenzen op 150 km/h want je kunt of mag toch nergens harder.
Ook leuk dat je 2,5 ton neer telt voor een Ferrari of Porsche die max 150 kan en dat dan in 2 seconden bereikt. Dat dan weer wel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een mooie uitvoering is dit van de MINI Electric, alles zwart en een alcantara stuur. Wordt dit standaard geleverd door MINI ?
Pero
Pero
  • 0
NOORTJE, dat lekkere rijgedrag heeft vrijwel elke auto als je niet boven de 100-120 komt. Dan zijn goede stoelen veel belangrijker. Kracht en acceleratie is ook niet nodig bij die snelheden. Hele hordes mensen buiten de drukte van dichtbevolkte steden rijdt dagelijks harder dan 130. In Duitsland kan je zonder problemen nog steeds flinke stukken 150+ en de lokale bevolking kan en doet dat ook in vele andere landen. Dan kan je net zo goed iedereen in een gebakje laten rijden dat 1 op 33 doet en niet boven de 130 uitkomt maar wel veilig is, lekkerdere zetels heeft dan wat men thuis heeft en een mooi ontwerp + prestatieconforme prijs.
@JAMBO 72, leuk te lezen dat het bevalt. Maar toch kan ik niet begrijpen dat, buiten mensen die niet weten wat ze met hun geld moeten, er iemand is die dit koopt. Het is een auto die werkelijk niks te bieden heeft voor de prijs die ervoor wordt gevraagd. Daarnaast is het een parodie op waar de Mini ooit voor stond: goedkoop en leuk autootje voor het volk.
Krid85
Krid85
  • 0
Idiote prijs voor onbruikbare auto. Zullen er ook niet veel verkocht gaan worden.
RS2
RS2
  • 0
Ben benieuwd of het funverschil met de Model3 performance de prijs goedmaakt...
Qua looks wint de mini van de M3P, maar is vergeleken met de Honda een allerlaagste verschijning geworden...

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum