Test: MINI Cabrio Cooper Chili (2009)

Zee aan rijbeleving

Mini Cabrio Cooper Chili

Bijna twee volle jaren moest de Mini Cabrio zich als Mk1 scharen tussen de tweede generatie Mini in dichte versie, maar nu is er de Mk2. In een tijd dat de ene na de andere cabrio wordt geveld door het CC-virus houdt Mini het gelukkig bij wat volgens cabriofielen het enig echte evangelie is: canvas.

De verschillen met de oude Mini Cabrio vallen absoluut niet op: een wat hogere neus, koplampen die verder naar achteren zitten en een gewijzigde taillelijn. Eén belangrijk optisch verbeterpunt is er wel: de rolbeugels zijn lager geplaatst. Had de vorige Mini Cabrio nog twee enorme, verchroomde triomfbogen achter de cabine, bij de nieuwe zijn die dingen gelukkig een eind verzonken. Ze komen alleen omhoog wanneer ze nodig zijn. Optisch is dit wat ons betreft een hele verbetering, maar het kan niets doen aan een ander probleem, dat we ook bij de vorige Mini Cabrio vaststelden.

Het zicht naar achteren is namelijk gevaarlijk slecht. Dat komt door de kap, die als een opgevouwen bungalowtent over de achtersteven gedrapeerd ligt. Vanbinnen is de extravagantie van de buitenkant consequent volgehouden. De snelheidsmeter staat centraal op het dashboard en heeft het formaat van een Amerikaanse pizza. Je zou verwachten dat hij daardoor uitstekend afleesbaar is, maar dan heb je niet met Mini gerekend. Het scherm voor de navi moest er ook nog in en dat heeft de schaalverdeling bijna over het randje  gedrukt. Kleine cijfertjes dus, ook nog eens ver uit je gezichtsveld. Wel in het gezichtsveld zit de toerenteller en daarnaast de always open-teller. Wat ons betreft de meest zinloze innovatie van het jaar. Het houdt bij hoelang je open hebt gereden...

Ingenieus systeem

Het stuurwiel is overgenomen uit de vorige Mini, maar het is nu niet alleen in hoogte, maar ook in diepte te verstellen. Met name de middenconsole is er een stuk frivoler op geworden met de bizar gevormde bedieningsorganen. Gebleven is het rijtje tuimelschakelaars, dat ook boven de voorruit terugkomt voor de bediening van de interieurverlichting en het dak.

Over dat dak gesproken: het openen en sluiten duurt wat lang, maar het is ook een vrij  ingenieus systeem. Het voorste deel is in feite een soort schuifdak. Je kunt het dan ook als zodanig gebruiken. Een tweede keer aan de tuimelschakelaar trekken en de dakranden verheffen zich, waarna de kap zich volledig terugtrekt en je helemaal open zit. Ook aan de nieuwe Mini zijn de Efficient Dynamics niet voorbijgegaan. Deze auto heeft het start-/stopsysteem van BMW, maar gelukkig is Mini niet doorgeschoten in zijn groene bui. De lange versnellingen die we bij veel andere merken vinden, heeft Mini voor zijn auto als te veel inbreuk op het rijplezier beoordeeld.

De 1,6-liter draait bij 120 km/h in zijn zes nog 3.000 tpm en de overbrengingsverhoudingen kloppen gewoon erg goed. Daardoor voelt deze auto ondanks z'n relatief bescheiden vermogen heel vlot aan. Een ander onderdeel van het Efficient Dynamics-pakket is de schakelindicator. Die zit verwerkt in hetzelfde display als de buitentemperatuurmeter, kilometerteller en dagteller, zodat je er echt naar moet zoeken. Je hebt een wat merkwaardige zitpositie, die je als het ware tot alertheid dwingt. Het stuur trek je ver naar je toe, de stevige pook zit precies waar je hem zoekt en dan is het boenderen maar. De Brit is hard, levendig en direct en je ervaart een oceaan aan rijbeleving.

  • +Vlotte prestaties
  • +Prettige rijeigenschappen
  • +Keurige uitrusting
  • -Pittig brandstofverbruik
  • -Slecht zicht naar achteren
  • -Tja, die always open-meter...

Signalement

Merk Mini
Model Cabrio Cooper Chili
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.045

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.699 mm / 1.683 mm / 1.414 mm
Wielbasis 2.467 mm
Massa leeg 1.140 kg
Laadvermogen 455 kg
Banden175/65R15Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,5 s / 8,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 16,6 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km (fabrieksopgave: 5,7 l/100km)
CO2-uitstoot 137 g/km

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.