Met Jeep Avenger naar kust waarvan Hitler dacht dat daar invasie zou plaatsvinden
D-Day en de grote misleiding
Op 6 juni 1944 dacht Adolf Hitler nog steeds dat de D-Day landing in Normandië een misleidingstactiek van de geallieerden was voor de echte invasie langs de Opaalkust bij Calais. Ook daar wordt deze historische datum dus uitgebreid herdacht. Met onze Jeep Avenger duurtester maken we een tijdreis langs de fortificaties van de Atlantikwall.
Vandaag is het tachtig jaar geleden dat de geallieerde troepen met een gigantische bestorming van de Franse kust het begin van het einde van de Tweede Wereldoorlog inzetten. Gedurende die operatie, destijds Overlord genoemd en tegenwoordig vooral bekend als D-Day, speelde tussen de talloze landingsboten, amfibievoertuigen en tanks een relatief bescheiden autootje een belangrijke rol. De Willys Jeep werd een soort symbool voor de bevrijding en groeide uit tot een merk waarvan wij op dit moment een exponent in de duurtestgarage hebben staan. Dat vraagt dan ook om een mooie rit naar de plek waar deze legendarische veldslag ooit plaatsvond. Tenminste, dat was het oorspronkelijke plan. Maar in een land waar laadmogelijkheden nog vrij dun gezaaid zijn, is het met een elektrische auto steeds zoeken naar de kortste weg. Net zoals je verwacht van een enorm invasieleger dat de zee moet oversteken, en dat is precies wat Hitler dan ook verwachtte dat de geallieerden zouden doen. Dat brengt ons naar de omgeving van Calais, op niet veel meer dan een steenworp van laadpalen-oerwoud Nederland.
Nauw van Calais verondersteld als plek van de invasie
Hoe zat dat nou met die grote misleidingsactie die Hitler en zijn trawanten op het verkeerde spoor zette? Zelfs weken na de grootschalige landingen in Normandië was het Duitse Opperbevel nog steeds in de veronderstelling dat er een grootscheepse aanval zou volgen in het Nauw van Calais; daar waar Frankrijk en Engeland gescheiden worden door een zee-engte van slechts 33 km. Operatie Fortitude was zonder enige twijfel de grootste en tevens meest briljante misleidingscampagne in de militaire geschiedenis, want juist daardoor stuurden de Duitsers het zwaartepunt van hun troepen naar dit intens beveiligde stuk van de Atlantikwall, de zesduizend kilometer lange kustverdediging die Adolf Hitler had laten aanleggen vanaf de Frans-Spaanse grens tot het meest noordelijke punt van Noorwegen. De sterkste verdedigingslinie was echter bij Calais gebouwd, waar het Duitse leger naast diverse megabunkers ook twee V2-lanceerbases had geïnstalleerd om Londen te bombarderen. Om helemaal de indruk te wekken dat het daar ging gebeuren vonden er in de nacht van 5 op 6 juni zware geallieerde bombardementen plaats rond Cap Blanc Nez en werden er vanuit Engeland honderden kleine schepen uitgestuurd die voortdurend valse radioberichten uitzonden over de geplande invasie in Calais.
Cap Blanc Nez is dan ook onze hoofdbestemming van deze reis, die vanaf onze redactie zo’n 370 kilometer over voornamelijk snelwegen voert. Voor een hedendaagse EV op een modern Stellantis-onderstel niks om de voorafgaande nacht wakker over te liggen. Mits die nacht aan de laadpaal verloopt, uiteraard. Dan vertrek je ’s morgens monter met 54 kWh onder de vloer.
WLTP zegt 395 kilometer
In één ruk naar Calais is desondanks geen haalbare kaart, want volgens WLTP komt de Avenger 395 kilometer ver, wat je in de praktijk natuurlijk niet redt. En zelfs het praktijkverbruik moet je met een flinke korrel zout nemen, want niet alleen zijn de tankstations langs de Franse snelwegen minder frequent, de vanzelfsprekendheid die wij kennen dat er ook een snellaadstation achter staat, is hier nog toekomstmuziek. Maar desondanks merken we dat je met een beetje rekenen absoluut niet nerveus meer hoeft te worden van een lange autorit naar een mooie Franse bestemming. De Avenger laadt met maximaal 100 kW DC. Dat zijn geen baanbrekende prestaties, maar prima voor dit segment en ruim voldoende om genoeg tijd over te houden om even rond te snuffelen in die sleetse winkeltjes met lokale snuisterijen die de Franse ‘aires’ dat heerlijke ‘jaren zeventig op vakantiereis’-gevoel geven. Voor je het weet hervat je de reis met niet alleen een volle accu, maar ook zo’n regionaal kaasje dat al gauw zo gaat stinken dat je kok- en reikhalzend uitkijkt naar de volgende laadstop.
Opblaasbare tanks
De misleidingsoperatie van de geallieerden was opgesplitst in Fortitude Noord en Zuid. Het doel was de Duitse legerleiding te doen geloven dat er niet één maar twee landingsplaatsen zouden komen. Fortitude North moest de indruk wekken dat de geallieerden Noorwegen zouden binnenvallen en Zweden uit zijn neutraliteit halen. Hiertoe werd in het Schotse Edinburgh een fictief Fourth Army in stelling gebracht waar zelfs een dubbelganger van veldmaarschalk Montgomery voor werd ingezet. Onder Fortitude South viel een Amerikaanse legerdivisie die onder het bevel van Generaal Patton stond. Dit nepleger was gestationeerd in het zuiden van Engeland en moest eveneens de indruk wekken dat daar de kanaaloversteek van de geallieerden zou plaatsvinden. Alle opblaasbare tanks en vliegtuigen gaven de indruk dat de geallieerden over vier keer zoveel manschappen beschikten dan in werkelijkheid het geval was. IJzervreter Patton had natuurlijk liever de Normandische stranden bestormd, maar hij begreep ook wel dat zijn aanwezigheid de geloofwaardigheid van de operatie alleen maar zou bevestigen. De schijnbewegingen behaalden hun doel: de Duitse generaals waren er nu helemaal van overtuigd dat de invasie zou plaatsvinden bij het smalste gedeelte van het Kanaal. Zij stuurden daarom geen versterking naar Normandië en mede door dit verrassingseffect werd D-Day een succes.
Wrangler als camera-auto
Over dubbelgangers en neplegers gesproken: kwade tongen zouden de Avenger een nep-Jeep kunnen noemen: voorwielaandrijving en op hetzelfde onderstel als onder meer de Peugeot e-208 en de Corsa-e, gebouwd in een Poolse Fiat-fabriek. En als het waar is dat de echte Jeep-rijders naar elkaar zwaaien, mag je in een Avenger blij zijn dat je geen middelvinger krijgt. Maar we hebben op deze trip als camera-auto een Wrangler bij ons en hoe gaaf die ook is, wanneer ik halverwege de rit overstap van de rauwe, spartaanse Wrangler in de Avenger, is dat een verademing. De auto is heerlijk comfortabel, stil, stabiel en soepel, waardoor je tientallen kilometers relaxt voort zoeft, terwijl je af en toe in de binnenspiegel ziet hoe de Wrangler vecht met de stormachtige zijwind die het grootste deel van onze trip de toon zet.
Uitzinnige blijdschap
Pas tussen 1 en 5 september 1944, ruim twee maanden na D-Day dus, konden Poolse en Canadese troepen het grootste deel van Nord-Pas-de-Calais bevrijden. De omsingelde Batterij Todt bij Cap Gris Nez en de Duitse duikboothaven van Boulogne-sur-Mer kwamen pas op 19 september in geallieerde handen. Hoewel de bevrijding nog altijd symbool staat voor uitzinnige blijdschap van de lokale bevolking, voerden de gefrustreerde Waffen SS-divisies nog een aantal ingrijpende vergeldingen uit voor hun vertrek. Zoals de beruchte trein uit Loos, een konvooi van 900 politieke gevangenen en leden van het verzet die aan de vooravond van de bevrijding vanuit de Noord-Franse industriestad Tourcoing naar de Duitse vernietigingskampen werden gedeporteerd. Met minder dan een derde van de overlevenden die in 1945 terugkeerden, veroorzaakte de tragedie een diep regionaal trauma dat van generatie op generatie werd doorgegeven.
Veel ruimte in kofferbak
Terwijl we aan die zwarte tijd terugdenken, breekt de zon door het loodgrijze wolkendek en dat doet het felle, maar warme geel van onze duurtester extra opkleuren. Fotograaf Willem maant me zo snel mogelijk te stoppen; dit moment moet hij pakken. We rijden inmiddels over de glooiende heuvels die doorlopen tot Cap Gris Nez, een van de meest strategische punten van dit stuk kust. We parkeren de auto in de berm, zodat Willem bij zijn cameratas kan. Die staat gelukkig redelijk vooraan, want de kofferruimte van de Avenger is lekker diep en ruim. Ruim zat voor drie redacteuren, bagage voor dagen en alle apparatuur, en dan is er nog een hoop ruimte over op de achterbank. De Avenger valt in het B-segment, maar voor je gevoel rijdt je in een segment hoger.
Prettige reisauto
Vanaf juni 1940 begonnen de Duitsers met het bouwen van verdedigingswerken langs de kust tussen Calais en Boulogne. Echter vanaf december 1941 gingen ze over op een exclusief defensieve strategie, aangezien ze het gevaar vanuit het westen al voelden aankomen. De bouw van de Atlantikwall begon in maart 1942 rondom de grote Frans havens aan de Atlantische Westkust en in de regio Nord-Pas-De-Calais. Er werden havens voor onderzeeërs, geschutsbatterijen, bunkers en radarstations gebouwd. Naast de monstrueuze kanonnen bij de Todt-bunker en iets verder naar het noorden bij de voormalige Batterie Lindemann, ligt er iets verder landinwaarts bij St. Omer nog zo’n megalomaan bouwsel zoals alleen Duitsers dat kunnen verzinnen: de V2 lanceerinstallatie van La Coupole, zonder twijfel een van de meest indrukwekkende overblijfselen van de nazi-bezetting in Frankrijk. Vanaf deze koepelbunker probeerden de Duitsers Londen te vernietigen. Ter gelegenheid van 80 jaar D-Day loopt vanaf juni een jaar lang een tentoonstelling over operatie Fortitude en de bevrijding van Nord-Pas-de-Calais in de zomer van 1944.
De Jeep Avenger zal hier vast niet zo’n diepe indruk achterlaten als zijn oervader de Willy’s Jeep ooit deed, maar bewijst ons deze trip dat het een erg prettige, ruime en comfortabele reisauto is.
18,3 kWh per 100 kilometer
Tijdens de hele trip op en neer staat de boordcomputer op 18,3 kWh per 100 kilometer. Het was vrij fris in april en op de snelwegen ligt de snelheid doorgaans hoger dan in Nederland. De laatste weken zien we overigens fraaie verbruikscijfers ontstaan omdat het met temperaturen tussen de 16 en 20 graden ideale omstandigheden zijn voor een EV. Onder de 13 kWh/100 km zit er bij dit weer in, gemiddeld rijden we over de afgelopen vier weken 14 kWh/100 kilometer. De range is nu ongeveer 350 kilometer. Binnenkort gaan we de Avenger ook aan de laadpaal meten, wanneer hij optreedt in een vergelijkende test tegen onze andere gele elektrische B-segment SUV, de Volvo EX30. Dan praten we je helemaal bij over prestaties, bediening, rij-eigenschappen en de echte cijfers.
Aan de beurtVan oudsher worden kleine en grote onderhoudsbeurten op gezette intervallen gedaan. Kleine beurt op 12.500, een grote op 25.000, dat zijn/waren een beetje de grove richtlijnen. Of om de zoveel maanden of jaren. Maar deze beurten zijn begrippen die aan slijtage onderhevig zijn. Figuurlijk gesproken, dan. Want nu de balans langzaam verschuift van auto’s met verbrandingsmotoren naar EV’s, zoals onze Jeep Avenger, is zo’n reguliere onderhoudsbeurt nog maar zelden nodig. In ieder geval hoeft je EV veel minder vaak naar de garage omdat er in dit type auto simpelweg veel minder vloeistoffen en (draaiende) onderdelen zitten. Bij een kleine beurt wordt bijvoorbeeld gekeken naar de conditie van de motorolie en het oliefilter. Niet nodig bij een elektrische auto. Remmen gaat nog steeds met dezelfde blokken en schijven (of trommels) als voorheen, maar omdat een EV ook afremt door regeneratie, hoeven die over het algemeen minder hard te werken en dus ook minder regelmatig te worden vervangen. Ook de grote beurt, waarbij zaken als de distributieriem en andere ‘serieuzere’ onderdelen worden nagelopen en waar nodig vervangen, is veel minder relevant dan voorheen. Wat slijt er dan wel bij een elektrische auto? Nou, vrij weinig, eigenlijk. Banden zijn vaak het grootste aandachtspunt. EV’s zijn namelijk niet alleen zwaarder dan soortgelijke auto’s met verbrandingsmotor (waardoor ze met name in bochten meer op het rubber ‘drukken’), ze accelereren vaak ook sneller en bij het remmen drukt er meer gewicht door. Ook dat geeft extra slijtage. ‘Over the air’ Iets wat bij elektrische auto’s wél slijt, is de software. Inmiddels zijn we redelijk gewend aan het fenomeen ‘software update’ , al dan niet ‘over the air’ via een mobiele dataverbinding in de auto. Regelmatig krijgen onze duurtesters zo'n update, waarbij kleine of grotere foutjes in de aansturing van bijvoorbeeld de displays of navigatie worden weggewerkt. Ook kan de software die de laadcapaciteiten bestiert worden verbeterd voor meer rijbereik. Van al het bovenstaande was geen sprake toen we ons onlangs braaf bij de Jeep-dealer meldden voor de geadviseerde 12.000 kilometerbeurt. De monteur van dienst zegt het niet met zoveel woorden, maar laat doorschemeren dat deze beurt eigenlijk niet veel voorstelt. Hij doet een visuele inspectie op schades, brengt de banden op spanning en checkt het interieurfilter en de staat van de 12V-accu. Allemaal niet heel spannend. Nu de Avenger toch op de brug staat, vragen we of hij de afdekplaten even los wil halen om de steentjes eruit te halen die er tijdens onze trip naar Normandische kust waarschijnlijk in zijn geraakt. Er staat één echte ‘klus’ op het programma voor tijdens deze 12.000 km-beurt: het plakken van een ‘High voltage’ sticker op het accupakket dat zich onder de afdekplaten verschanst. De stickers blijken echter in backorder te staan, dus dat moet wachten tot de volgende afspraak. Aan de zijkant van het dashboard vermeldt het servicekaartje dat we bij 25.000 km (of over een jaar) weer welkom zijn. Tot die tijd maar even met de vingers van dat accupakket afblijven dan… Tekst Michiel Willebrands
|
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Avenger 54kWh 1st Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.500 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk |
Maximaal koppel | 260 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 54 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.084 mm / 1.776 mm / 1.528 mm |
Wielbasis | 2.562 mm |
Massa leeg | 1.511 kg |
Laadvermogen | 514 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 392 km |
PRIVATE LEASE Jeep Avenger
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.