Met deze plug-in hybrides kun je alles - BMW X3 30e xDrive vs. Mercedes GLC 300e
Nieuwe X3 tegen de plug-in hybridekoning
De nieuwe BMW X3 komt er niet meer als EV en dat betekent dat er eigenlijk nog maar één logische keuze overblijft voor Nederlandse kopers: de plug-in hybride 30e. Hij mag zich meten aan de plug-in hybride koning van dit segment, de Mercedes-Benz GLC.
De X3 die in deze test meedoet is een 30e xDrive M Sport met een vermogen van 299 pk die voor €71.467 in de prijslijst staat. Mercedes-Benz stelt daar een GLC 300e 4Matic Sport Edition tegenover. Die plug-in hybride levert 313 pk en kost €77.355.
Huh, geen elektrische X3, en de iX3 dan?
Begrijp ons niet verkeerd: ook in de toekomst is er een elektrische BMW iX3. De iX3 was tot op heden echter ‘gewoon’ een elektrische X3 – en door de goede uitvoering van dat concept ook nog verrassend succesvol – terwijl de nieuwe een compleet separaat model is van een compleet nieuwe generatie. De nieuwe X3 zal daarom niet als EV verschijnen, maar is er wel weer als plug-inhybride. Die is meer dan ooit dé keuze voor Nederlandse kopers, die door de bpm voor de 299 pk sterke stekkerhybride duizenden euro’s minder betalen dan voor de veel minder krachtige instap-benzineversie. Dat heet in goed Nederlands ook wel een ‘no-brainer’.
Tegenwoordig 100 kilometer bijna de norm
Vroeger konden plug-in hybrides doorgaans zo’n 50 kilometer elektrisch rijden, tegenwoordig is 100 kilometer al bijna de norm. De X3 houdt het in dat kader nog relatief bescheiden, maar komt met maximaal 90 kilometer op stroom veel verder dan zijn voorganger. Evengoed haalt de GLC daarmee meteen de eerste punten binnen, want die komt door een nog veel grotere accu zomaar 130 kilometer ver. Althans, op papier. Op asfalt moet je eerder rekenen met 100 kilometer voor de GLC en 80 voor de X3, maar dat is nog steeds meestal genoeg voor de dagelijkse kilometers naar het werk – of langs de vestigingen van je eigen onderneming, natuurlijk. We praten hier immers wel over chique en prijzige SUV’s, auto’s die het niveau van de doorsnee leasebak riant overschrijden.
Vier PHEV’s bij de Mercedes GLC-klasse
Dat we de GLC in het intro ‘plug-in koning’ noemen, komt overigens niet eens alleen door die grote accu. Mercedes biedt van dit model niet minder dan vier verschillende plug-in hybrides aan, waaronder een diesel en een belachelijk krachtige AMG 63. Wij kiezen voor de minst krachtige en meest gangbare versie van het stel, maar die GLC 300e is met 313 pk nog altijd vermogender dan de 299 pk sterke BMW. Die compenseert dat echter met een lager gewicht en heeft op stroom juist meer vermogen dan de GLC, zodat het onder die omstandigheid met de BMW makkelijker invoegen is dan met de Mercedes.
BMW bij lage snelheden wat nukkig
In hybridemodus werken beide auto’s volgens hetzelfde principe, waarbij een in lengterichting geplaatste viercilinder op mechanische wijze vier wielen aan kan sturen en daarbij geholpen wordt door een tussen motor en bak geplaatste elektromotor. Geen ‘elektrische’ vierwielaandrijving dus, maar integrale aandrijving onder alle omstandigheden. Beide aandrijflijnen zijn mooi verfijnd, al betrappen we de BMW bij lage snelheden soms op ietwat nukkig gedrag en ontbreekt het de Mercedes wat aan enthousiasme. De auto heeft zoals gezegd kracht zat, maar het gaspedaal moet je wel stevig indrukken om daar wat van te merken. Dit geldt gek genoeg ook voor de rem, die door zijn sponzige en afstandelijke werking net wat minder vertrouwen wekt dan het directer reagerende BMW-pedaal. Let wel: we hebben het over gevoel, want als het moet staat de Mercedes ongeveer even snel stil.
X3 dynamischer dan de GLC
De X3 voelt onderweg dynamischer en lichtvoetiger aan dan de GLC, precies zoals de vooroordelen over deze merken dicteren. De BMW doet dat bovendien zonder wezenlijk aan comfort in te boeten. ‘Onze’ X3 is ook nog eens een M Sport met sportonderstel. Dat is wat steviger, maar alsnog comfortabel zat. Ook in dit segment gaat de overgrote meerderheid voor zo’n sportpakket, wat bij Mercedes onder de AMG-vlag wordt gevoerd.
Luchtvering is optioneel beschikbaar bij de GLC en dat noemen we toch, hoewel ons testexemplaar het niet heeft. Deze optie tilt het comfort naar een nog hoger niveau en dat zou uitstekend passen bij de Mercedes-SUV, die uitblinkt in comfort maar op dat vlak net wat tekort wordt gedaan door het onderstel met stalen veren. Dat is heus geraffineerd genoeg, maar heeft simpelweg wat moeite met het hoge gewicht van deze auto. De besturing van de Mercedes is wat afstandelijker dan die van de BMW, maar de GLC laat zich wel precies plaatsen en voelt zo voornaam als je van een grote, dure Mercedes mag verwachten.
BMW X3 komt minder speciaal over
De BMW X3 heeft dat toch net wat minder en komt van achter het stuur op een of andere manier minder speciaal over, maar dat kan ook met het interieur te maken hebben. Dit bedoelen we overigens niet per se negatief, want het GLC-interieur is met al zijn ronde vormen, afwerkingsrandjes en glanzende panelen wel erg smaakgevoelig. Daardoor voelt het echter ook speciaal, al is het materiaalgebruik hier en daar minder mooi dan verwacht. Het is een typisch Mercedes-interieur anno nu, inclusief een zee aan sfeerverlichting en een verticaal touchscreen waarin een grafisch mooie, maar ook erg bontgekleurde infotainment-omgeving schuilgaat. Rustgevend is het allemaal niet, maar het systeem zit goed in elkaar en is erg uitgebreid. Wel zijn we wat teleurgesteld in de navigatie, die slecht is in het vinden van plaatsen aan de hand van steekwoorden. Daardoor is de verleiding om toch maar weer voor Android Auto of Apple CarPlay te gaan groot, maar dat is eigenlijk zonde in zo’n auto.
Knoppen
Het stuurwiel is bezaaid met aanraakgevoelige ‘knopjes’ in pianolak en hoewel dat niet onze voorkeur heeft, werkt het over het algemeen best aardig. Wel missen we een ‘volgende’-knop om naar het volgende nummer of een andere zender te gaan, een opvallende misser. Bij BMW is het aantal knoppen sowieso tot een minimum beperkt, maar wat over is wordt op een slimme manier benut. De draaiknop voor het infotainmentsysteem is er nog en blijft fijn, al merk je aan alles dat de nieuwste infotainment-omgeving van BMW is ontwikkeld voor touchscreen-gebruik. De oude ‘lijsten’ hebben al heel lang plaatsgemaakt voor velden vol tegels, en dat werkt nu eenmaal minder fijn met zo’n scrolwiel. De optie hebben is echter prettig en het infotainment zelf ook wel, al vinden we de menustructuur van de Mercedes net wat makkelijker te doorgronden.
Het BMW-interieur is veel strakker en minimalistischer dan dat van de Mercedes, en dat zegt veel over beiden. Met de X3 gaat BMW op dit vlak nog wat verder dan bij andere modellen, waardoor het dashboard nu een vrijwel lege ‘vlakte’ is. Die vlakte is in ons geval bekleed met stof, maar dat is niet standaard. De bouwkwaliteit is uitstekend en omdat er hier en daar toch nog wat fraaie details zijn aangebracht, komt het geheel evengoed hoogwaardig over. Een kleine dissonant is helaas het grote, open vak tussen de stoelen, dat grof en onafgewerkt oogt.
Vierwielaandrijving, snel, zuinig en deels elektrisch, wat kunnen ze niet?
Door de plug-in hybridetechniek worden deze auto’s echte alleskunners. Ze hebben vierwielaandrijving, zijn snel en erg zuinig en zelfs vaak elektrisch te rijden. Dat alles dan ook nog met een luxueuze en ruime SUV, hoewel bij dat ‘ruime’ wel een kanttekening hoort. Dik 20 kWh aan accu stop je namelijk niet zomaar weg, en dus zijn deze auto’s allebei heel wat minder ruim dan een traditioneel aangedreven variant. Bij Mercedes slinkt het laadruim van 620 naar 470 liter, bij de BMW van 570 naar 460. Bij BMW zit het verlies helemaal onder de vloer, die door een subtiele verhoging nog altijd nagenoeg vlak is. Bij Mercedes is dat heel anders, en levert de accu een flink verhoogde laadvloer op. Beide auto’s hebben een in drie delen neerklapbare achterbank, maar alleen bij de Mercedes kan dat vanuit het laadruim.
Op die bank zelf is het in zowel de BMW als de Mercedes goed toeven en treffen we los van aankleding en vormgeving geen grote verschillen aan. Dat er in deze auto’s geen plekje is bedacht om de laadkabel op te bergen, is trouwens wel een zwaktebod. Nu slingert er altijd een setje onhandige en ruimtevretende tasjes door de bagageruimte van je dure SUV, en duur zijn deze auto’s zeker. Bij BMW valt het nog enigszins mee en stap je voor €67.973 in een plug-in hybride X3, die dan zoals gezegd ook meteen de goedkoopste X3 is in Nederland. Een versie met de door velen begeerde M-aankleding komt je op minimaal 71,5 mille te staan en wil je hem zoals de riant uitgevoerde testauto, dan dien je bij BMW krap €84.000 af te rekenen. Mercedes maakt het heel wat bonter. Een GLC 300e kost je minimaal €75.780 en dat is ook in dit segment gewoon stevig. De meerprijs van AMG-opsmuk valt nog mee, maar ons testexemplaar kost met €91.240 dik €7.300 meer dan de BMW, en is op een vergelijkbare manier aangekleed.
Hoe zuinig ze zijn wanneer je ze als hybride rijdt en hoe ver we op een volle acculading komen lees je in de pdf die je als ingelogde gebruiker kunt downloaden. Zie je meteen alle prestaties en in de scorekaart beoordelen we ze per onderdeel.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
1. BMW 32 punten 2. Mercedes-Benz 31 punten De strijd tussen BMW en Mercedes is al zo oud als deze merken zelf. Ook in 2025 blijken beide hun eigen sterke punten te hebben en is de keuze tussen de twee dus in hoge mate een kwestie van persoonlijke voorkeur. Toch sleept de modernere BMW een punt meer binnen. Dat komt vooral door zijn fijnere rijeigenschappen en doordat de BMW net wat minder duur is.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC AMG Plug-In Hybride AMG Line Premium | Night Pakket | Alarm | Panorama Schuif-Kanteldak | DC en AC Laden | Distronic. Inclusief 24 maanden MB Certified garantie voor Europa.
- 2024
- 13.513 km

Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC Sport Edition | Trekhaak | Nightpakket | Rijassistentiepakket Plus | AMG Premium Plus | DISTRONIC PLUS | Winter pakket | Memorypakket | Parkeerpakket met 360°-camera | KEYLESS GO-comfortpakket |
- 2025
- 15 km

Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC Sport Edition | Trekhaak | Nightpakket | AMG Premium | Parkeerpakket met 360°-camera | EASY PACK achterklep | URBAN GUARD voertuigbescherming plus | KEYLESS GO-comfortpakket | Spiegelpakket |
- 2025
- 15 km