Test: Mercedes-Benz SL 63 AMG (2012)
Een nieuwe SL betekent bij Mercedes-Benz traditiegetrouw naast de 'brave' varianten ook potente AMG-versies. Later dit jaar komt de SL 65 AMG met een V12, wij reden nu alvast met de SL 63 AMG voorzien van een serieuze V8 met twee turbo's.
De letters AMG achter de type-aanduiding staan bij Mercedes-Benz garant voor vuurwerk. Het is de afronding van het programma naar boven, zo ook bij de jongste generatie van de SL. Vandaar dat we twee maanden na de introductie van de nieuwe SL nu kennismaken met de SL 63 AMG, een auto die niet alleen snel kan maar het ook graag wil.
Op basis van z'n naam zou je net als bij de vorige generatie een 6,2 liter motor onder de lange motorkap verwachten, maar dat is niet meer het geval. Ook de dikke sportievelingen ontkomen niet meer aan downsizing: AMG heeft de SL voorzien van een 5,5 liter biturbo V8 met directe benzine-inspuiting. Dit overigens zonder aan prestaties in te boeten. De nieuwe motor is in basis goed voor 537 pk en 800 Nm, dat is een toename van 12 pk en 170 Nm. En meer is mogelijk, wie namelijk het AMG Performance-pakket bestelt, krijgt dankzij iets scherper geprogrammeerde software 564 pk en 900 Nm ter beschikking. Achter de motor zit een zeventraps automaat met net als bij de vorige generatie geen koppelomvormer maar een meervoudige plaatkoppeling. Deze AMG Speedshift MCT 7-speed zoals-ie voluit heet, kent vier rijmodi die weinig uitleg vergen: C (controlled efficiency), S (sport), S+ (sport plus) en M (zelf schakelen met de flippers achter het stuur). In C schakelt de bak al vrij vroeg en mooi vloeiend op, er wordt zelfs vanuit de tweede versnelling weggereden. Hierdoor lijkt de roadster in eerste instantie net zo'n goedmoedige wagen als pak 'm beet de SL 350. Verder beschikt de auto in deze modus over een start/stop-functie. Inderdaad, voor het stoplicht niet genieten van de valse roffel uit de uitlaat maar van de stilte. Het draagt er mede aan bij dat de auto met een gemiddeld verbruik van 9,9 liter op 100 kilometer dertig procent zuiniger is dan z'n voorganger. Fijn dat het kan, maar niet het eerste waar wij bij auto's van dit kaliber aan denken. We zijn nieuwsgieriger naar hoe alert de bak wordt wanneer de knop verdraaid wordt naar S of S+. Sneller schakelt-ie dan zeker, alleen niet extreem. Een scherp randje ontbreekt, daar is het de auto ook niet naar. Imponeren doet-ie evengoed wel. Niet in de laatste plaats door het gemene blaffen uit de vier uitlaten en door het automatisch tussengas te gegeven bij het terugschakelen, verfijning zit in details. De motor is in S en S+ ook net iets meer bij de les. Wanneer het gaspedaal gevloerd wordt, gaat de auto er na een minimale aarzeling als door een wesp gestoken vandoor, passanten in verbijstering achterlatend.
Afslankkuur
Het onderstel is doeltreffend aan de potente aandrijflijn aangepast, onder meer met stijvere bevestigingsrubbers en een aangepaste karakteristiek van het actieve veer/demper-systeem. Maar minstens zo interessant is dat de hele auto lichter is gemaakt, hij weegt 125 minder dan z'n voorganger. Dit is ondermeer bereikt door koolstofvezel te gebruiken in de achterklep en de hele carrosserie uit aluminium op te trekken. Niet dat het nu direct een afgetrainde atleet is, er moet nog altijd 1.845 kilo de hoek om. Maar dat doet de auto wel zonder een krimp te geven. Z'n grenzen liggen ver, erg ver. Deze auto voelt heel erg vertrouwenwekkend aan. Misschien zelfs iets te veel, ongemerkt rijdt je harder dan je denkt dat het gaat, je snelheidsbeleving en de snelheidsmeter lopen niet altijd synchroon. Om de snelheid er weer rap uit te halen gaan achter de grote wielen serieuze remmen schuil, optioneel zelfs keramische exemplaren. Deze laatste spreken heel gretig aan, alsof de klauwen zich in de schijven vastbijten. Een absolute must om alle pret uit de auto te kunnen halen die er in zit. Om zo veel mogelijk van die pret te kunnen genieten hebben ze bij AMG overigens de tankinhoud ten opzichte van de SL 350 en 500 met tien liter vergroot tot 75 liter. Ideaal om een lekker stuk om te rijden, zo lang mogelijk. Of mooier nog: verdwalen. Deze auto nodigt uit om routes op te zoeken waarvan bij nadere beschouwing iedere logica lijkt te ontbreken, wegen die een beetje fatsoenlijk navigatiesysteem bij voorkeur mijdt. Op naar het ongewisse, laat de adrenaline maar stromen.
Subtiel bijgewerkt
Waar de techniek serieus onder handen genomen is, is het uiterlijk van de auto slechts subtiel bijgewerkt. De voorbumper is net iets anders dan bij de gewone SL's, naast de grote ster in de grille zitten aan weerszijde dubbele strips (voortaan op alle AMG-producten) en onderaan de achterbumper zit een diffusor-achtige plaat tussen de twee dubbele uitlaten. Om het af te maken zit er op de achterklep nog een minimale spoiler, en daar blijft het dan wel bij. Het interieur is net zo min op z'n kop gezet. We zien wat carbon-elementen, het meest opvallend is misschien nog wel het AMG-logo in het leer van de versnellingspook. Als sportieve gimmick kun je het multimediascherm ook inrichten als de de boordcomputer uit een racecockpit met onder andere de mogelijkheid om rondetijden te klokken. Een leuk contrast met de klassieke IWC-klok midden op het dashboard. Te klagen heb je in deze prachtig afgewerkte roadster niet. De AMG-stoelen bieden veel steun, de zijkanten van de rugleuning kunnen zelfs dynamisch voorkomen dat je in de bocht van je plek glijdt. Alles bij elkaar hebben ze de SL bij AMG naar een nog hoger plan weten te tillen. Hou ons ten goede, de 350 en de 500 zijn heerlijke roadsters om mee te cruisen, en als het snel moet dan stellen ze geenszins teleur, maar de 63 AMG speelt (eigenlijk weinig verrassend) duidelijk in een andere klasse. Overigens zonder z'n goede afkomst te verloochenen, want dat cruisen wat je met de 350 en 500 kunt, dat kan met de 63 AMG uiteraard nog steeds. Dit is gewoon een feestje op nog hoger niveau. Alleen eerlijk is eerlijk, ook dat niveau is relatief. Mercedes-Benz heeft vorige maand in New York namelijk al de SL 65 AMG laten zien met een 629 pk en 100 Nm leverende V12 en daarnaast kennen we natuurlijk ook nog de veel puurdere SLS AMG. De letters AMG mogen dan wel voor vuurwerk staan, inflatie ligt op de loer. Wat de SL 63 AMG bij ons gaat kosten is nog niet bekend, maar om een idee te krijgen hebben we wel alvast de Duitse prijs: € 157.675 en € 14.280 voor het performance-pakket.
Lees ook
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.