Mercedes-Benz ML 500 (2002)
Chique modderspatter
Wie zo'n € 85.500 (zonder opties) op tafel legt, wil daar wel een auto voor krijgen die iets heeft. Eentje waarmee je ook op de golfclub of bij het theater een goede indruk maakt. Nou, de ML valt op dergelijke locaties niet uit de toon: hij straalt genoeg klasse uit, maar met een accent op stoer en degelijk. Verder maakt hij met zijn hoge dak een volumineuze indruk. Daardoor kan Mercedes een hoge zit realiseren en is er voldoende hoofdruimte. De Benz biedt zelfs de mogelijkheid van een derde zitrij (optie). Onze testauto was daarmee uitgerust, zodat we mooi konden kijken naar het praktische nut ervan. Met de middelste zitrij in normale positie blijft er helemaal achterin zelfs voor kinderen geen beenruimte over. Je zult dus de middelste bank naar voren moeten schuiven en dat kan alleen maar in een stap van acht centimeter. Dan is er op de middelste en de achterste bank een krappe beenruimte. Eigenlijk is die derde zitrij alleen interessant als je geregeld met veel kinderen in de nog niet volgroeide maat op weg bent. Zeker gezien de matige in- en uitstap naar die derde rij.
Voorin is er voldoende interieurruimte beschikbaar, zoals we dat bij auto's van Duitse komaf gewend zijn. Als vijfzitter blijkt het ruimte-aanbod achterin prettig: voor volwassenen genoeg bewegingsvrijheid voor de onderdanen en het hoofd vrij van de hemelbekleding. De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen en hetzelfde aantal driepuntsgordels.
Toegang tot de bagageruimte gaat bij de ML via een heel forse achterklep. Daarachter schuilt een royale laadruimte; de Mercedes is duidelijk een pakezel en dat is helemaal zonneklaar als je naar het trekgewicht kijkt. De ML mag maar liefst 3365 kg trekken. Daarmee geeft de Benz duidelijk 'n visitekaartje af als veelzijdige auto.
De interieurarchitectuur doet beslist denken aan een terreinwagen. Je zit hoog naast een langerekte middenconsole. Ook het licht gewijzigde dashboard van de Mercedes staat hoog. Zoals das Haus dat bij de nieuwste SL al showde, mag de styling wat frivoler en dat zien we ook in de ML terug: leuke en origineel uitgevoerde knoppen voor verwarming en ventilatie in combinatie met een fraai geïntegreerd Command-communicatiesysteem. Het meubilair is duidelijk vlakker met daardoor te weinig zijdelingse steun, hetgeen des te meer opvalt doordat de ML behoorlijk helt in bochten. De stoelen hebben ook geen lendensteun, hetgeen op lange ritten minder plezierig is.
Wiebelen en waggelen
Mercedes verdeelt netjes de ene helft van de kracht over de voorwielen en stuurt de andere helft naar achteren. Elektronica zorgt voor aanpassing van die verdeling als de omstandigheden daarom vragen. Het rijden met de ML staat duidelijk dichter bij dat van een echte terreinwagen dan van een personenauto. De behoorlijk brede banden geven je een wazig gevoel in het stuur, zoals we dat kennen van een serieuze terreinbeul. De auto helt flink over, 'wiebelt' op zijn onderstel dat ook nog eens een keer waggelt over een slecht wegdek. De vering zit op lange golvingen zelfs tegen het deinen aan en dat draagt allemaal niet bij aan een dynamische rij-ervaring. Nee, de ML komt het beste tot zijn recht als je hem met enig beleid ment.
Onder de kap zit een vijfliter metende V8, met een vermogen van 292 pk en een koppel van 440 Nm. In deze motorvariant wordt hij standaard met een vijftrapsautomaat geleverd. Deze kun je ook met de hand schakelen. De automaat schakelt mooi soepel. Mercedes geeft een top op van 222 km/h en een acceleratie van 0-100 in 7,7 s. Wij klokten hem op 8,1 tellen. Op snelheid gaat het duidelijk aanwezige windgeruis de ML parten spelen. De ML-motor is ook een hoorbaar exemplaar met een metalige klank. Dan hebben we uiteraard nog de brandstofrekening en dat is een vette. De ML is loodzwaar, maar enorm krachtig en daardoor uitnodigend tot een vlotte rijstijl. Je moet er gewoon op rekenen dat je zo'n zes kilometer ver komt op een liter benzine. En in de stad slobbert hij gewoon elke drie kilometer een liter naar binnen.
De Mercedes komt in beeld als een praktische auto met veel ruimte, een 3e zitrij als optie, een enorm trekgewicht en een terreinversnelling. Kun je niet zonder één of meer van deze zaken en val je voor zijn styling, dan is de ML een goede keus.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | ML 500 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 89.489 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.966 cc |
Maximaal vermogen | 215 kW / 292 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 2.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 83 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.638 mm / 1.840 mm / 1.820 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 2.110 kg |
Laadvermogen | 760 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 275/55HR17Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s (fabrieksopgave: 7,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,9s |
Brandstofverbruik | 14,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 350 g/km |