Mercedes-Benz GLS - BMW X7 - Vergelijkende Test
Het hoogste goed
Mercedes-Benz heeft met de GLS-klasse een SUV van Amerikaanse proporties, maar de net nieuwe tweede generatie heeft voor het eerst een tegenstrever dichterbij huis. Hij bindt de strijd aan met de BMW X7, die vorig jaar het SUV-gamma van de eeuwige rivaal naar boven afrondde.
Er gaat bij de dure merken geen jaar voorbij zonder een nieuwe SUV die een uitbreiding op het bestaande gamma vormt, want zowel Mercedes-Benz als BMW weet elk gaatje te dichten met een model dat hoog op de poten staat. Zo ontstond er naast het conventionele gamma van sedans, stationwagons en coupés een complete SUV-lijn, waarbij BMW inmiddels de cijfers 1 tot en met 7 met de letter X er- voor heeft ingevuld. De X7 moet je zien als absoluut een top-SUV, het hoge equivalent van de 7-serie zoals de Mercedes GLS dat is van de S-klasse. Het toppunt van comfort en verwennerij, vertaald naar een enorme auto, die plek biedt aan zes of zeven personen, die ook nog eens in het terrein zijn mannetje staat en dat combineert met aansprekende prestaties. Als de term alleskunner ergens voor gebruikt kan worden, dan is het wel voor dit genre, al moet je er niet mee de oude binnenstad in willen. Daarvoor zijn deze jongens simpelweg te groot. We pakken voor deze vergelijkingstest exemplaren met een dieselmotor, waarbij we voor de Mercedes GLS maar één optie hebben, de GLS 400d, terwijl je bij BMW kunt kiezen uit wel twee zelfontbranders. De 30d is een zescilinder met 265 pk, de M50d is met dezelfde motor maar dan met vier turbo’s goed voor een machtige 400 pk. Die laatste is het geworden, ook al levert de GLS 400d 330 pk. Voor het mooie zou er een X7 xDrive40d (met 320 pk zoals in de 740d) moeten bestaan, maar die vind je niet in de prijslijst.
GROTE GLE
De GLS-klasse lijkt sterk op een GLE-klasse op anabolen; hij is vooral langer. Tussen de voor- en achteras zit meer dan 3,1 meter en qua wielbasis maakte het model de grootste groeispurt ten opzichte van de vorige generatie. Daar profiteren de inzittenden van, die zelfs op de achterste zitrij heel riant zitten. Het is daar opmerkelijk breed, maar eerst beschrijven we hoe je er komt. Als je de knop bovenop de leuning van de middelste zitrij beroert, begint een gecompliceerd klap-en-schuifmechanisme, aangedreven door tal van elektromotoren, wat leidt tot een mooi schouwspel. Het vraagt wel wat geduld van je. De eerste keer zul je ervan onder de indruk zijn, maar na vijf keer ken je het kunstje wel en sta je langer dan je lief is te wachten tot je via de riante toegang die ontstaat, helemaal achterin plaats kunt nemen. Aan de andere kant: een GLS-klasse zal echt niet ingezet worden voor dagelijks personentransport. Overigens kun je ervoor kiezen de GLS als zes- persoonsversie te bestellen, waarbij de middelste zitrij uit twee zetels bestaat.
Op de achterste stoelen moeten personen tot een lengte van 1,94 meter makkelijk kunnen zitten, zegt Mercedes-Benz zelf. De schrijver dezes meet 1,81 meter en heeft inderdaad voldoende hoofd- en beenruimte. Zittend achterin heb je ook weer een knop om de zitting van de middelste rij geheel elektrisch terug te krijgen in de normale stand. Doe dat ook, want anders krijgt de bestuurder steeds opnieuw de melding dat de middelste zitrij niet vergrendeld is.
DERDE ZEVENZITTER BMW
Bij BMW maakten ze voor de X7 kwam al zevenzitters. Behalve de 2-serie Gran Tourer bieden ze de X5 al langer als zevenzitter aan, maar de X7 slaat wat proporties betreft uiteraard alles. De wielbasis is 2,5 centimeter kleiner dan die van de GLS maar dat oogt niet zo, mede doordat het achterportier veel langer is dan het voorportier. Toegang tot de derde zitrij verkrijg je op dezelfde wijze als in de Mercedes-Benz, al is het in de GLS makkelijker om de zitting op de oorspronkelijke plek terug te krijgen. In de Mercedes wijst het zich meer vanzelf, in de BMW vraagt het gewenning om via de juiste procedure het hele klap-en-schuifmechanisme in werking te zetten. Helemaal achterin is het ietsje minder riant dan in de Mercedes, dat komt doordat het interieur daar in de X7 smaller is en ook tref je er minder hoofdruimte.
KLEINE VRACHTAUTO
De mogelijkheid om alle stoelen vanuit de bagageruimte elektrisch neer te klappen en ook weer overeind te krijgen, werkt in beide auto’s op vergelijkbare wijze en zo kun je echt gigantische laadruimtes creëren. Tot 2.400 liter zelfs in de Mercedes GLS-klasse, en dan lijkt het alsof je de SUV omturnt in een kleine vrachtauto. Aan de hoge tildrempel kun je in beide auto’s iets doen dankzij de luchtvering. Wederom: een druk op de knop volstaat om ze te laten zakken.
Voorin merk je niet of je in een GLE-klasse of een GLS zit. Het dashboard heeft dezelfde opzet en wordt uiteraard gedomineerd door de enorme MBUX-bedieningsinterface. Dat maakt deel uit van een breed, rechtopstaand geheel, dat zorgt voor een extra groot ruimtelijk effect. In de middenconsole zijn grote opbergvakken, en de bediening van de automaat zit bij de stuurkolom. Het materiaalgebruik is fraai en de bedieningsmogelijkheden van de interface lijken eindeloos. Je vindt altijd wel een bedieningswijze waar je je prettig bij voelt. Zo bedien je de schermen met twee kleine touchpads op het stuur maar je kunt het centrale scherm ook via de aanraakfunctie zaken laten regelen en dan is er nog het centrale touchpad op de middenconsole.
Het ‘Hé Mercedes’ roepen kennen we nu wel en dat moet je prettig vinden; de oudere gebruiker zal het gek vinden tegen een apparaat te praten, een hele, jonge generatie groeit er nu mee op maar we gaan ervan uit dat die nog lang geen GLS-geld heeft. De schermweergaves zijn een genot om naar te kijken en omdat een GLS ook in het terrein zijn mannetje moet kunnen staan, zijn er speciale graphics in weergavefuncties die je op de hoogte houden van zaken als de aan loophoek. De wagenhoogte regel je met een centrale knop maar ook de verschillende rijstanden (weer een ander knopje!) oefenen daar invloed op uit. Luchtvering is standaard en dat maakt de auto comfortabel, zonder een Amerikaanse deinerige beleving, hoewel zeker in de comfortmodus een hoop beweging in de auto zit. Met de rijstand in Dynamic wordt het gevoel strakker en gaat de auto minder deinen. In de benzineversie van de GLS met 48 Volt mildhybridesysteem laten actieve stabilisatoren hem in bochten zelfs tegenleunen, opdat de passagiers zo min mogelijk meekrijgen van het type weg. De diesel kun je niet met deze techniek krijgen maar we missen het niet.
KING OF THE ROAD GEVOEL
Door de opzet van het dashboard, wat de breedte en grootte van de auto versterkt, en de hoge zitpositie krijg je het echte king-ofthe-roadgevoel. Het motorgeluid van de nieuwe zes-in-lijndiesel draagt daar zeker ook aan bij. Bij de testauto zorgt een geluidsversterker dat de warme klanken van de zelfontbrander nog beter doordringen, en grappig genoegt klinkt de 3,0-liter als een BMW-krachtbron. Een typisch zes-inlijngeluid. De 330 pk lijkt meer dan genoeg, en de samenwerking met de negentraps automaat verloopt vloeiend. Die vindt het fijn de motor van onder uit zijn machtige koppel te laten ontplooien, wat ook comfort geeft. Bij 130 km/h staat het toerental op 1.500 en mede door de goede isolatie van de auto dringen rolgeluiden en wind amper door tot het interieur. De negentraps automaat laat de motor zijn brede koppelbereik graag benutten en schakelt niet gauw terug. Het is een en al rust en weldaad; zet de stoelverwarming en de massagestand aan en laat de rijhulpsystemen hun ding doen.
Reizen wordt ontspannen. Bij het laten uitvoeren van de rijstrookwissel door de rijassistentie maakt de auto indruk, hij stuurt zich keurig naar een andere rijstrook en die exercitie voelt door de hoge zit wat spannender aan dan in een Eof S-klasse. Je bent verder verwijderd van de techniek die je de baas maakt, maar op dit gebied presteert de auto echt indrukwekkend.
De BMW X7 beschikt niet over een rijstrookwisselassistent maar over de adaptieve cruisecontrol in combinatie met lane assist hebben we niet echt te klagen. In de BMW licht wel eerder een waarschuwing op om zelf het stuur ter hand te nemen. De X7 maakt vooral indruk met zijn voor zo’n kolos lichtvoetige karakter. De vierwielsturing zorgt ervoor dat je zelfs met dit gevaarte hartstikke wendbaar bent. Maar ook het karakter van en het gevoel in de besturing maakt de X7 een auto waarbij je directer in contact met het mechaniek bent.
Standaard luchtvering is een van de zaken waarmee deze SUV zich onderscheidt van de X5, op deze testauto optioneel uitgebreid met adaptieve dempers. Ondanks dat hij op zachter winterrubber en een kleinere wielmaat rolt, voelt de auto niet nog comfortabeler dan de GLS-klasse, er zit meer dynamiek in de BMW, zoals je dat van het merk mag verwachten. Het meeste vuurwerk komt natuurlijk van het knalblok voorin. De M50d doet het met maar liefst vier turbo’s en daarmee is het een explosieve diesel. Ook de achttraps automaat spreidt meer activiteit ten toon maar je moet je maar eens goed afvragen of al dat machtsvertoon wel nodig is in een auto als deze. Met de 265 pk sterke 30d kan de auto de 0-100-sprint ook al in 7 tellen rond afraffelen, en dan houd je 34.000 euro in je portemonnee.
De opzet van het BMW-dashboard is zoals in alle moderne modellen van het merk en over materiaalgebruik, opzet en vooral bediening zul je ons niet horen klagen, maar het zorgt wel voor minder onderscheid met de BMW’s die lager in de pikorde staan.
Wie in de running is voor een van deze twee geweldenaars moet minimaal anderhalve ton kunnen missen, waarbij je de GLS 400d dan nog kunt aankleden met zaken uit de oneindig lange optielijst. Voor de topdieselversie van de X7 moet je zelfs nog wat meer geld kunnen uitgeven, want hij begint bij € 151.035. Dan heb je een auto die meer op prestaties is gericht. Die M in de aanduiding maakt hij helemaal waar, maar of dat ook is wat je zoekt in een gigant als deze moet je je wel afvragen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Met de nieuwe GLS-klasse toont Mercedes-Benz aan dat de BMW X7 de positie van zijn grootste SUV niet bedreigt. De GLS maakt indruk met zijn comfort, zelfs als de auto op 23-inch wielen rolt, ervaren de inzittenden weinig van wat zich in de buitenwereld afspeelt. De zescilinder diesel loopt mooi, met passende prestaties. In de X7 M50d merk je dat het harder kan en een auto van dit formaat wendbaarder kan zijn, maar qua comfort kan de X7 niet aan de GLS tippen. De GLS-klasse heeft een nog hoogwaardiger interieur en je zit helemaal achterin niet alleen ruimer, je komt er ook iets makkelijker.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.