Mercedes-Benz GL 450 CDI 4Matic – 2010 – 533.779 km – Klokje rond
Soort van scheepsdiesel
34 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Sipke Keur werkt in de scheepvaart, heeft thuis een collectie scheepsdiesels en rijdt bijna zijn hele leven Mercedes-Benz, altijd met een dikke motor. Logisch dus dat hij een GL met achtcilinder diesel rijdt. Helaas kon hij niet aanwezig zijn bij de keuring; Lionel Eleveld neemt de honneurs waar.
Tweede auto
Laten we voor de verandering eens met wat cijferwerk beginnen. De GL meet meer dan vijf meter, weegt bijna 2,5 ton, mag 3,5 ton trekken en kostte destijds meer dan anderhalve ton. Zou je de tank volgooien en brandde het lampje al een tijdje, dan kan het zomaar zijn dat je meer dan €160 moet afrekenen. Daar kun je dan weer dik 850 kilometer mee vooruit. De wegenbelasting, op geel kenteken? Per maand €300. Sipke Keur liet zijn GL afleveren op grijs kenteken en betaalde al die jaren weinig mrb. Dit is zijn tweede GL met V8-diesel, want toen duidelijk werd dat die motor eruit zou gaan, bestelde hij meteen een nieuwe, al was dat nog helemaal niet nodig. Lionel: “Sipke is mijn peetvader en een groot fan van Mercedes. Hij heeft er nog drie, allemaal zilvergrijs. Voor de vrije tijd staat er een SL met V12 in de garage en een G350 doet dienst als tweede auto. Deze GL wordt sinds een tijdje niet meer dagelijks gebruikt; hij is opgevolgd door een 450 EQS. Ja, een elektrische Mercedes en dat voor iemand die verzot is op dikke diesels.” Het elektrisch rijden bevalt Sipke heel goed, vertelt Lionel. “Sipke had niet verwacht dat de EQS de 450 CDI zo snel zou doen vergeten. Hij maakt nog steeds heel veel kilometers, waaronder wekelijks naar Gent. Dat gaat prima met zo’n grote accu.”
Mahoniehout
Pas wanneer je de GL vlak voor je neus de hefbrug op ziet rijden, besef je hoe groot hij is. Minstens zo indrukwekkend is het geluid van de V8-diesel. Klokje Rond-keurmeester Joep Schuurman vindt hem geweldig: “Zelfs in een auto van dit gewicht en formaat weet de motor indruk te maken. We hebben hier in het verleden wel eens een S-klasse met deze diesel gehad. Sleutelen is moeilijk en vaak moet de motor eruit. Tijdens de proefrit kon ik wel merken dat er wat werk aan zit te komen. Dat kan flink in de papieren lopen.”
De vele kilometers en dertien jaar door weer en wind zijn de auto niet aan te zien; alles ziet er pico bello uit. Grappig detail is de omlijsting van het raam in het tussenschot. Dat is van mahoniehout en doet sterk denken aan het interieur van een schip. Het blijkt een meer dan bewuste keuze van Sipke en zo komt hij na een blik in de binnenspiegel toch nog een beetje in scheepvaartsferen. De trekhaak ziet er nog als nieuw uit. Lionel: “Die is bij het configureren mee besteld, maar nauwelijks gebruikt. Veel van dit soort auto’s trekt de hele week zware karren, deze nog nooit. Ik heb hem gisteren met de hand gewassen. Daarvoor moet je dan wel in de wasbox voor busjes en om het dak te kunnen doen, heb je een keukentrapje nodig. Voor een bedrijfsauto ziet hij er nog heel goed uit en zelfs het laadruim is niet uitgewoond.”
Tijd voor afscheid
Samen met Joep snuffelen we onder de motorkap en bekijken we de onderkant. Extra aandacht gaat uit naar de voorwielophanging. De GL heeft luchtvering en we zien dat de voorste balgen al eens zijn vervangen. Joep: “Het zijn niet de originele, dat zie ik aan het merk. Alles bij elkaar heb ik een aardig lijstje en als ik de eigenaar was, zou ik mijn zegeningen tellen en afscheid nemen.”
De beplating onder de motor laat zich moeilijk verwijderen, dus die laat Joep op zijn plek, maar het is wel te zien dat er olie lekt. Waarschijnlijk komt dat vanuit de keerring tussen motor en transmissie. Lionel: “Bij de laatste apk is daarvan melding gemaakt. Sipke staat een beetje in tweestrijd. De GL staat niet meer op de zaak en dat betekent dat hij nu de volle mep aan mrb kost. Er wordt niet veel meer mee gereden. Verkopen lijkt de beste optie, maar afstand doen van de laatste achtcilinder-diesel is nog niet zo eenvoudig. Hij noemde dit altijd een S op hoge poten.” Lionel zegt zich dat levendig te kunnen voorstellen. “Het is een ontzettend comfortabele auto. Daar komt nog bij dat Sipke nog nooit zo veel kilometers met een auto heeft gereden, dat schept een band. Aan de andere kant lijkt het mij verstandig om het advies van Joep ter harte te nemen. Ik ga terug naar Giethoorn met deze boodschap en denk dat ik al weet wat Sipke zal besluiten.”
Eigenaar Mercedes-Benz GL 450 CDI
Naam Sipke Keur
Bouwjaar 1945
Woonplaats Giethoorn
Beroep Ondernemer in de scheepvaart
Eerste auto Mercedes
Vorige auto Mercedes GL 450 CDI
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Niets.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Een rit naar Basel en terug.”
Onderhoudshistorie
We krijgen een summiere uitdraai van de onderhoudshistorie en zien daarin alleen de reguliere beurten vanaf nieuw tot heden. Er is een aantal terugroepacties uitgevoerd en de pomp van de luchtvering is vervangen. Bij de laatste apk is olielekkage geconstateerd.
Wat mankeert eraan?
- De auto vraagt om service.
- Er brandt een motorstoringslampje.
- Er is veel motortrilling voelbaar in de auto.
- De wisserbladen voor zijn slecht.
- De auto dreunt nogal over korte hobbels. Ook is er een resonantie voelbaar die uit het wegdek lijkt te komen.
- De stuurpomp jankt een beetje.
- De auto trekt naar rechts.
- Er zit wat speling op de aandrijving.
- Er lekt wat motorolie.
- De spoorstang rechtsvoor is versleten.
- De achterste draagarmrubbers voor zijn matig.
- De achterremmen zijn matig.
De mening van Carrec Technocenter
“Een V8 diesel zien we hier niet vaak. Dat hij al aardig wat praktijkervaring heeft, is te merken. Een gecompliceerde auto om aan te sleutelen, want voor de meeste reparaties moet al snel de hele motor eruit. Gezien leeftijd en kilometerstand is hij nog best goed.”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | GL 450 CDI 4Matic |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 159.900 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 225 kW / 306 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 700 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.088 mm / 1.920 mm / 1.840 mm |
Wielbasis | 3.075 mm |
Massa leeg | 2.450 kg |
Laadvermogen | 800 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 275/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 11,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 307 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GL 320 CDI Automaat | 7 Persoons | 2x Schuifdak | Leder | Navi | Stoelkoeling + -verwarming | PDC | Cruise |
- 2006
- 418.262 km

Mercedes-Benz GL 420 CDI 4Matic | 136.000KM | 7 seater | Adaptive Cruise | Reversing Camera
- 2008
- 136.000 km

Mercedes-Benz GL 450 CDI V8 306 PK 7-PERS. + STOELVENTILATIE / SCHUIFDAK / DISTRONIC
- 2010
- 277.453 km
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.