Mercedes-Benz EQE 300 - Afscheid Duurtest
Naar Polen op een lading als hoogtepunt
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Mercedes-Benz EQE 300 is na vier maanden ingeleverd bij de importeur. Het was een periode waarin we de EQE-klasse hebben ervaren als een zeer zuinige, relaxte elektrische sedan. Zijn hoogtepunt beleefde hij tijdens de rit waarbij we met een volle acculading vanuit Nieuwegein vertrokken, om pas in Polen voor het eerst weer te moeten laden.
De EQE 300 heeft met 272 pk heel wat vermogen. Je komt dan ook nooit tekort, maar voor een elektrische auto in deze klasse is hij niet echt heel snel. De auto reageert snel, maar is niet zo hijgerig als sommige andere EV’s. Kortom, hij doet ons een beetje denken de relaxte diesels in zijn voorouders, zoals de Mercedes 200D, auto’s waarmee je lekker relaxed kilometers kon vreten en je uren achter elkaar kon doorrijden. Dat kan dus tot meer dan 700 kilometer op een lading als je gaat hypermilen. Bij normaal Nederlands gebruik haalden we in de eerste weken ook al eens 560 kilometer op een lading, waarbij we wel normaal met het verkeer meereden. Dat was bij uitstekende omstandigheden in de zomer, bij temperaturen rond de 20 graden.
Een vergelijkende test waarin hij de meeste punten vergaarde, was zijn tweede kunstje tijdens de duurtest. De EQE 300 Business versloeg daarin de BMW i4 (klasse kleiner, de nieuwe i5 was echter nog niet beschikbaar) en de Chinese BYD Han. Om de EQE goed te kunnen duiden naast een EQS, het elektrische equivalent van de Mercedes S-klasse, zetten we de twee lage elektrische Benzen naast elkaar. De EQS is groter, luxer en het model heeft een grote achterklep, een vijfde deur dus. Verschil is er duidelijk, zoals dat er ook altijd is geweest tussen een E-klasse en een S-klasse.
Enige punt van kritiek op de EQE is de geringe bodemvrijheid. We zetten de duurtester er zelfs om op de brug om te kijken hoe erg de beschadigingen aan de bodem waren. Dat viel gelukkig mee, maar de klappen op drempels in woonwijken zijn een aanslag op het comfort dat de EQE verder in hoge mate biedt.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | EQE 300 Business Line |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 71.148 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk |
Maximaal koppel | 550 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 100 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.946 mm / 1.926 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 3.120 mm |
Massa leeg | 2.285 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 750 kg |
Banden | 255/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,6 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 622 km |
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQE 300 Business Solution Luxury 90 kWh
- 2025
- 0 km

Mercedes-Benz EQE 350 AMG Line 89 kWh | Airmatic | Distronic Pro | Memory | Panoramadak | Burmester | Verwarmd Stuurwiel | Keyless Go | Camera | Warmtepomp | Leder |
- 2024
- 13.325 km

Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC AMG Line | Premium Plus | Night Pakket | 0% rente | Rijassistentiepakket Plus | Panoramadak | HYPERSCREEN | AIRMATIC Luchtvering | Achterasbesturing | Head-up Display | Burmester 3D Surround | Multicountourstoelen met Massage | Stuurverwarming | 17% bijtelling*
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.