Mercedes-Benz E 55 AMG - Op de Rollenbank
Hammertime
18 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De AMG-modellen van Mercedes met een V8 aan boord schreeuwen om een rollenbanktest. Niet omdat de fabrieksopgave van het vermogen ter discussie staat, maar omdat er zo’n geweldig mooi hamerend geluid uit komt. In Jordy Stupers vinden we een gewillig slachtoffer. Hij kan meteen bekijken of hij goed werk heeft geleverd.
In de Mercedes van Jordy zit een nieuwe motor. “De oude liep in de soep doordat de brandstofpomp kapot was gegaan. Ik had er een verkeerde nieuwe in gezet en waarschijnlijk een adapterkabel vergeten. Ik had hem toen nog maar drie maanden. Bij 270 km/h gaf hij een grote rookwolk en bleek dat er een gat in cilinder acht zat.”
Voor het inbouwen van een nieuwe motor uit een donor-CLS ging Jordy niet langs de garage. “Dat heb ik zelf gedaan. De kilometerstand die je afleest, klopt ook niet. Deze motor heeft nu zo’n 187.000 km gelopen. Ik ben al van jongs af aan met auto’s bezig, dus die klus van het inbouwen kon ik best aan.” In het dagelijks leven houdt Jordy zich bezig met iets heel anders dan autotechniek: “Ik zit in de zonwering.”
BRULBOEI
Om het geluid van de Mercedes nog een beetje extra aan te zetten, monteerde Jordy delen van de uitlaat van een C63 en zit er een recht stuk pijp onder. Niet dat dit van zijn auto een ordinaire brulboei maakt, maar het geeft hem net wat extra. “Standaard klinkt hij heel ingetogen. Hij is bedoeld als een chique auto die stiekem heel snel is.” Rollenbank-chef Ghisbert van Ginhoven is blij om de Mercedes van Jordy te zien. “Dit soort auto’s zien we hier natuurlijk veel vaker, maar die zijn dan vaak helemaal verbouwd. Goed om nog eens een geheel originele te zien. Dat blijft toch het leukst.
Gehoorbeschermers op? Dan gaan we herrie maken.” Als de Benz zijn beentjes strekt, blijkt dat hij nog op en top gezond is. Een mooie opsteker voor Jordy. Hij heeft een goede motor gekocht en de inbouw prima gedaan. Dan is het tot slot tijd om voor de foto even voor de fotograaf langs te rijden. Niet te snel alsjeblieft, anders komt er geen goede opname uit. Maar dat ‘niet te snel’ beklijft niet bij Jordy. Twee keer hamert de AMG in volle vaart voorbij en dan is hij weg. Hij moet vast ergens een zonwering installeren …
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 55 AMG |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 134.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.439 cc |
Maximaal vermogen | 350 kW / 476 pk bij 6.100 tpm |
Maximaal koppel | 700 Nm bij 2.650 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.849 mm / 1.822 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.735 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden voor | 245/40ZR18Prijzen |
Banden achter | 265/35ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,7 s |
Brandstofverbruik | 12,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 310 g/km |
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.