Mercedes-Benz E 500 Avantgarde (2004)
Autobahn-verslinder
Het feest begint pas bij 90.000 euro. Want uiteraard ben je er daarmee nog niet. Ten eerste heb je daar nog geen E 500 voor (vanaf € 90.900) maar je wilt je limousine ook nog een beetje aankleden. We kunnen zo één, twee, drie niets bedenken wat er níet op onze E 500 zit. Adaptieve cruise control, massagestoelen, keyless go. We zullen het maar niet meer over prijzen hebben. Als we ooit zelf zo'n auto kunnen aanschaffen, zijn die euro's extra ons een rotzorg. De Mercedes is geschikt voor de stille genieter; je moet goed kijken om 'm te kunnen onderscheiden van een E 200. De E 500 is onopvallend, maar hij straalt wél snelheid en ingetogen kracht uit. Hij ligt wat lager bij de grond en heeft grotere, bredere en plattere banden. Het front is vanwege het Avantgarde-pakket ook iets anders gemodelleerd, maar de optische uitschieter wordt gevormd door de ovale uitlaten die de achterzijde sieren. De designers van Mercedes boetseerden de E-klasse tot een elegante verschijning met vloeiende, ronde lijnen.
Een hoop lol
Dankzij 'keyless go' kun je de sleutel onaangeroerd in je zak laten terwijl je het portier van de E 500 opentrekt en met een knop op de pook de V8 tot leven wekt. Met de Mercedes kun je trouwens een hoop lol beleven. Gezegend met ruim voldoende vermogen op de achterwielen heb je altijd de mogelijkheid om de voorwielen met wat extra gas te assisteren om de auto door de bocht te loodsen. Deze V8 is van de ingetogen soort, die zich alleen laat horen als je het pedaal tot de bodem trapt. Op zichzelf is daar niets mis mee, maar het had toch wel iets spannender gekund, al was het maar door een stukje 'uitlaat-tuning'. De prestaties zijn gelukkig wel absoluut V8-waardig, kijk daar de technische tabel maar op na. Er zijn maar weinig auto's op de vaderlandse wegen die je bij 't accelereren of bij tussensprints het nakijken geven. Voor je het weet, doorklieft de naald het getal
200 op de teller.
Semi-actieve luchtvering
Onder de keuzehendel in de E 500 vinden we een knop waarmee je de demping in drie standen kunt zetten: comfortabel, iets harder of de sportiefste stand, die we kunnen bestempelen als behoorlijk stevig.
Ook op snelwegtempo word je goed op de hoogte gehouden van de minste onzuiverheid in het asfalt. Deze Airmatic semiactieve luchtvering is standaard op de
E 500. De Mercedes stuurt niet bepaald gevoelloos, maar wel erg licht en wat indirect. De E 500 die wij te leen hadden, was van voor de tijd dat ze standaard met zeventrapsautomaat (7G-Tronic) werden afgeleverd. Maar met de automatische vijfbak, die je ook handmatig kunt schakelen door de pook een tikje naar links of rechts te geven, ben je zeker niet slecht bediend. Hoewel de power zich wel leent voor een handgeschakelde bak, past een automaat toch beter bij het karakter van de auto.
In de Mercedes heb je 'dynamische multicontourstoelen', die niet alleen over een verwarming beschikken, maar ook je onderrug kunnen masseren. Dat klinkt leuker dan het is, want na een tijdje ben je het wel zat. En het kost wel ruim 900 euro per stoel. Verder is er weinig reden tot klagen in de Duitser.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 500 Avantgarde |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 89.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.966 cc |
Maximaal vermogen | 225 kW / 306 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 460 Nm bij 2.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.818 mm / 1.822 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.625 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 245/45WR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s (fabrieksopgave: 6,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,7s |
Brandstofverbruik | 11,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 276 g/km |