Mercedes-Benz E 320 CDI Combi Avantgarde Select (2002)
Chianti-Express
Voor de Mercedes E320 CDI Combi hebben we een leuke trip in petto: twee weken Italië. En wel inclusief drie personen met bagage en foto-apparatuur aan boord. Zo snijdt het mes aan twee kanten: wij hebben goed gereedschap om mee te werken en de Mercedes kan zijn ware kwaliteiten bewijzen. Als het goed is. Nou ja, op papier ziet het er al uitstekend uit: 197 pk en 470 Nm onder de kap, vijftraps automaat en vier meter 84 autolengte. Toch zal tijdens zo"n intensieve rit elk ontwerpfoutje of elke tekortkoming aan het daglicht komen. Als het er is...
Nieuwe E?
Sinds 1995 heeft Mercedes 1,5 miljoen exemplaren van dit model E-klasse gebouwd en verkocht. In de loop van dit jaar zal de opvolger verschijnen. Eerst als sedan, de Combi loopt nog even door en dat zal zeker nog tot het einde van het jaar zijn.
Om de verkopen een beetje op peil te houden heeft Mercedes de uitrustingspakketten Elegance en Avantgarde uitgebreid. Ze heten nu Elegance Select en Avantgarde Select. Laten we wel wezen: wie ruim 61.000 Euro's besteedt aan de dik gemotoriseerde E320 CDI Combi, doet er ook een pakketje bij van € 7.236 (Elegance Select) of € 12.132 (Avantgarde Select). Zeker omdat je met vanzelfsprekende opties als lichtmetalen velgen, airconditioning, leren bekleding en alarm "los" al op zo"n € 5.000 zit. Zit natuurlijk in beide pakketten en wij kijken naar een Avantgarde Select. Meteen herkenbaar als sportieve versie: verlaagd sportonderstel met twee standen stugheid en 16" vijfgaats lichtmetalen velgen. Wie beter thuis is in de materie ziet nog meer Avantgarde Select kenmerken: gelakte louvres van de gril, portiergrepen en stootstrip op bumper in de kleur van de auto met chroomstrip, achterlichten met donkere clignoteurs en speciaal blauw warmtewerend glas. Er is nog meer voor je zuurverdiende gulden en uit te geven Euro: Command navigatiesysteem met cd-speler, afstandswaarschuwing bij parkeren en nog leuke "kleinigheden" als houtafwerking in het interieur, Xenon koplampen en zelfdimmende binnenspiegel. Leuk feestpakket, nietwaar? Voor de volledigheid heeft ons exemplaar ook nog een elektrisch schuif/kanteldak, comfortstoelen met memory, verwarming en ventilatie en niet te vergeten metallic lak. Jawel: nog steeds een extra na alle pakketten en opties. Opvallende standaarduitrustingen: automatische niveauregeling en automatische transmissie. Goed gereedschap. En goed gereedschap mag wat kosten: € 76.084.
Kiertjes
Niet alleen een indrukwekkende verschijning, maar de lange overhang achter doet veel ruimte vermoeden. Dat is ook zo, maar Mercedes heeft hem niet optimaal benut door het onhandige afdekzeiltje. Als dit nu iets hoger was gemonteerd, dan zat het nog steeds onder de raamlijn en was er meer bruikbare bagageruimte geweest. En als het ook nog eens iets breder en langer was geweest, dan waren er geen kijkspleten overgebleven voor kwaadwillende lieden. Het alternatief is het zeiltje over de bagage heen spannen en de gaten dichten. De sedan is wat dit betreft altijd een beter alternatief, maar deze Combi heeft ook weer zijn plussen. Je kunt hoog opstapelen en bank neerklappen, maar er is ook nog een apart vak onder de vloer. Niet te vergeten is ook de hoofdruimte achterin een groot voordeel. Betekent dat de E Combi voor alle inzittenden een aangename hoeveelheid ruimte beschikbaar stelt. Zelfs met schuifdak, want dat kost een paar centimeter.
Installeren, starten en weg. Nee, ingeven van de reisbestemming gaat niet lukken want de cd-Rom van Italië is niet beschikbaar. Als de kaarten niet knisperen horen we zacht roffelen van de V6 diesel. Valt iedere keer weer op dat de commonrail-diesels de mooiste loopeigenschappen hebben. Schakelen doet de vijfbak automatisch. Moet wel, want voor de kracht van deze 3,2-liter CDI heeft Mercedes geen handbak beschikbaar. Zelfs de 270 CDI wordt voor de handbak teruggetuned van 400 Nm naar 370 Nm. Deze 320 CDI doet er nog een schepje bovenop: 470 Nm. En dat al vanaf 1.800 tpm. Betekent een zeer relaxte aandrijfeenheid die er vanaf stationair toerental goed aan trekt. Komt natuurlijk ook door de automaat: door de koppelomvormer is er bij het wegrijden aan de wielen nog meer trekkracht dan de motor levert. Geen twijfel: zelfs bij het forse standaard leeggewicht van 1660 kg, de opties, de inzittenden en de bagage weet de V6 er wel raad mee. In Nederland is het nog even rustig aan met de cruise control erop, maar over de grens gaat het gas dieper naar beneden. Wat een fantastische eenheid: motor en bak. Zoveel koppel en souplesse maken een vijfbak bijna overbodig, maar het is toch wel lekker om dat extra trapje te hebben. Altijd weet de automaat een uitstekend passende versnelling te kiezen. Op de autosnelweg is terugschakelen overigens niet nodig: beetje gas in vijf en de zware Combi versnelt. Ja hoor, we zijn inmiddels aan snelle diesels gewend maar als je bij 200 km/h nog even een heel licht schokje voelt van een overschakelende versnellingsbak... Blijft vreemd. Zeker als de wijzer nog gewoon naar 230 km/h doorloopt...
Strak
Aangenaam is daarbij dat naast de motor- ook de rijgeluiden achterwege blijven. Prettig is eveneens het verlaagde Avantgarde sportonderstel. Zeker niet spijkerhard, maar je voelt wel wat er in en onder de auto gebeurt. Sturen gaat gevoelig en de rechtuitstabiliteit is prima. De schokdempers zijn in twee standen te verstellen en op de Autobahnen en Autostrada"s is de stugge stand de beste keuze. Met het gladde asfalt heb je toch geen last van hobbels en het maakt de besturing net een haartje preciezer. Overschakelend naar de iets zachtere afstemming merk je dat de besturing wat ongevoeliger, zweveriger wordt. Stug is nu perfect. Bijkomend voordeel van het verlaagde onderstel is dat - met de imposante Mercedes gril en de priemende Xenon koplampen - de Benz in de binnenspiegel van medeweggebruikers een snelle uitstraling heeft en dat linkshangers uitzondering blijven.
Ook wordt duidelijk dat veelrijders niet meer alleen uit economische motieven voor een diesel kiezen. Veel trekkracht bij lage toeren en dus hoge prestaties naast stilte zijn al belangrijke pluspunten, maar naast dit alles blijft ook het verbruik binnen de perken. Daardoor rij je ondanks de hoge reissnelheden zomaar 700 kilometer op een tank van 70 liter. Meer dan genoeg omdat je voor die tijd zelf ook wel aan een rustpauze toe bent. Opvallend bij het tanken is overigens de lekker grote vulopening en de goede ontluchting. Voltanken is dan ook geen langdurende bezigheid.
Piccola
Natuurlijk is het geen verrassing dat de dikke Mercedes lange afstanden op het lijf zijn geschreven. Merken we ook in Italië, als we na een dag hard werken om 17.30 uur nog dezelfde avond vanuit Turijn een kleine 500 kilometer naar Rimini moeten rijden. Of de avond dat we na het avondeten van Cherasco naar Chivasso rijden. Slechts 100 kilometer, maar de Po vlakte heeft weer zijn typische weersomstandigheid in dit jaargetijde: dichte mist. Juist nu ervaar je het als buitengewoon prettig dat de Mercedes je niet sportief uitdaagt, maar onnodige informatie wegfiltert. Zo kun je je prima concentreren op de weg. Ook waarderen we de Xenon koplampen. Deel van het Avantgarde Select pakket en anders een optie van € 1.355. Erg prettige verlichting, want niet alleen is de lichtbundel breed, in de mist valt op dat andere koplampen een beetje gelig zijn en daarmee de mist veel duidelijker voor de ogen oplichten.
Toch komen er ook in de krappe Italiaanse binnensteden positieve eigenschappen naar voren. Opvallend is zijn korte draaicirkel. Een voordeel dat direct te maken heeft met zijn achterwielaandrijving, want dan zijn er minder technische belemmeringen om de voorwielen ver te laten uitsturen. En hoewel de ster op de motorkap en de rechte achterruit van de Combi aardige hulpjes zijn bij navigeren, is het toch wel handig om te kunnen vertrouwen op de piepjes en lampjes van het Parc Tronic System. Wel even opletten voor hoge drempels in parkeergarages, want die detecteert het systeem niet. Kan je toch een voorspoiler kosten - zeker met dit verlaagde onderstel. Op het historische plaveisel van de Italiaanse binnensteden gaat het knopje van de dempers op "soft". Niet dat het echt heel veel uitmaakt, maar het haalt net even de scherpe kantjes van het sportonderstel af. Knopje zit er dus niet voor niets.
Home
Tijdens de 1090 kilometer lange terugreis van Chivasso - Turijn - naar Nederland hebben we nog een paar obstakels. Zo zijn vrijwel alle strategisch liggende tunnels dicht en rijden we dus over de Sint Gotthardpas. Voorzichtig, want in dit jaargetijde is een gladde plek snel over het hoofd gezien en dan helpen ABS, BAS, ESP en ASR niet meer. Zit er inderdaad allemaal op. ABS zorgt voor het niet blokkeren van de wielen bij een noodstop zodat de auto bestuurbaar blijft, BAS verhoogt de remkracht als de bestuurder een noodstop bedoelt maar niet hard genoeg trapt, ESP remt één of meerdere wielen af als de auto slipt en ASR remt een achterwiel af als het doorslipt. Welnu: ASR wil met 470 Nm onder de rechtervoet nog wel eens ingrijpen. Op de Alpenpas voel je wel dat je met wat gewicht op stap bent, maar het bochtgedrag is prima en door het stevige onderstel blijft overhellen binnen de perken.
Ondanks de twee files in Duitsland en de pas rijden we het traject Italië-Nederland in totaal - exclusief rustpauzes - negen uur en een kwartier. Ofwel een gemiddelde van 118 km/h. Straf tempo. Tijdens deze 5000 snelle Italiaanse kilometers haalt de volgepakte E 320 CDI toch nog 1 op 10. Onder Nederlandse omstandigheden haalden we makkelijk een testverbruik van 1 op 10,8. Heel netjes.
Op de terugreis komen ook de niet verstelbare lendensteunen weer ter sprake. Iedereen geeft aan iets meer steun te willen hebben, maar kan niet aangeven waarom: zitten doen de stoelen uitstekend. Doet ons denken aan een opmerking van een specialist in maatstoelen: "Je mag de steun eigenlijk niet voelen, want dan is het al teveel." Goede zaak dus die comfortstoelen, maar het is wel bedenkelijk waarom een reisauto van dit kaliber nog een optie "comfortstoelen" nodig heeft. Mag er toch wel standaard in. Kleine opmerking over de klimaatbeheersing: een zeer geavanceerd systeem met thermostatische regeling. Toch kan dit niet voorkomen dat er regelmatig aan toetsen gemorreld wordt om de temperatuur en luchtstroom bij te stellen.
Slotoverweging
Deze Mercedes E 320 CDI is het beste werkpaard uit de Mercedes-stal. Stille en zeer krachtige V6 diesel met een prachtige vijfbak automaat. Ruim en comfortabel interieur. Irritaties blijven beperkt tot het beroerde afdekzeiltje van de bagageruimte en het rommelen aan de airconditioning. Ook mogen we niet vergeten dat een aantal opties zeer nadrukkelijk bijdragen aan het hoge comfort. Zo zouden we het Avantgarde Select pakket met sportonderstel, navigatiesysteem en Xenon koplampen niet graag willen missen. Sterker: liever een paar pk inleveren en een E 270 CDI kiezen met dit pakket dan een E 320 CDI Classic. Ook de comfortstoelen zijn begerenswaardig. Kortom: de E 320 CDI is een kostbaar genoegen en met zo"n uitrusting is een S 320 CDI niet ver meer weg. Toch is juist zo"n dikke "E" een heerlijk werkpaard. Groot van binnen en net niet onhandig van buiten. Comfortabel op de lange baan en toch dynamisch genoeg in het bochtenwerk. En vergeet niet dat de E een indrukwekkende verschijning is, de S wordt daarentegen al snel een kapitaal optreden. Kan een voor- of een nadeel zijn. In ieder geval typeert het de E 320 CDI Combi perfect: het werkpaard in de topklasse. Wat hij waard is weten we inmiddels, want na zo"n lange en intensieve ervaring zijn er twee mogelijkheden: of je verafschuwt de auto of je bent eraan verknocht. Bij de volgende Italië-reis kan Mercedes weer een telefoontje verwachten...
Druktemaker
Na de prima prestaties in Italië, lijken de afsluitende kilometers een peulenschil. Toch verraste de 320 CDI ons nog. Bij rondjes rotonde draaien om de wegligging te beoordelen - normale testprocedure - stopt de motor ermee en drijft de Mercedes hulpeloos uit. Starten? Alleen de startmotor draait, het blok slaat niet aan. Alarmlijn bellen dan maar. Binnen een uur nadat het telefoontje is gepleegd staat er een monteur met computer aan de diesel te meten en komt al snel tot de conclusie dat hij ooit te weinig brandstofdruk heeft gehad. Mogelijk in de carrouselachtige rotonde. Kan eigenlijk niet, mag ook niet, maar het is de enige verklaring. Heel lang doorstarten en de CDI slaat aan. De storing die nauwelijks een storing was, is opgelost. Gratis, want elke Mercedes die dealeronderhoud krijgt heeft daar 30 jaar recht op.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 320 CDI Avantgarde Select Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 70.750 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.222 cc |
Maximaal vermogen | 145 kW / 197 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 470 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.839 mm / 1.799 mm / 1.505 mm |
Wielbasis | 2.833 mm |
Massa leeg | 1.660 kg |
Laadvermogen | 660 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 215/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 227 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 8,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,4s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 209 g/km |
Lees ook
Je ziet steeds vaker opgeruigde campers, wat kan zo'n hoogpotige 4x4?
Test: Lynk & Co 08 – Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Test: MG S5 EV – Opvolger ZS ontstijgt nog niet de middelmaat
Test: VinFast VF6 – Alle begin is moeilijk
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.