Mercedes-Benz C-klasse Sportcoupé 220CDI - 2003 - 510.559 km - Klokje Rond

Schamele Astra werd mooie Mercedes

41 reacties

Video
AutoWeek 40 2019
AutoWeek 40 2019

Je leest het in AutoWeek 40 2019

Zestien jaar geleden kocht Theo Laan een fonkelnieuwe Mercedes C-klasse Sportcoupé. Met Nato-korting, wat wil zeggen dat hij zo’n beetje voor de helft van de prijs kon instappen. Nimmer heeft hij overwogen zijn auto weg te doen. Inmiddels is de teller over het half miljoen. Hoe ver gaat deze auto Theo nog brengen?

Nato-korting. Allereerst moeten we het daar even over hebben, want dát willen wij ook. “Dan zul je toch eerst bij het leger moeten gaan werken, want dan kom je daarvoor in aanmerking. Je betaalt in dat geval ook geen btw en bpm, en Mercedes was zo vriendelijk er nog een diplomatenkorting bovenop te doen”, legt Theo uit. “Zo reed ik voor de prijs van een schamele Astra in een mooie Mercedes. Die auto was altijd al mijn jongensdroom. Ik heb de Mercedes destijds opgehaald bij de fabriek in Sindelfingen. Dat was een leuke ervaring. Ik heb hem gekocht met het idee dat ik hem wilde rijden tot mijn pensioen. Dat is gelukt en zo lang hij het goed blijft doen, mag hij blijven.” Theo vervulde in het leger de functie van wapensysteemtechneut van de Leopard II. Wat betekent dat in de praktijk? “Dat ik ervoor kan zorgen dat zo’n tank ook iets raakt als hij schiet!” Juist ja. Het betekent in elk geval dat Theo technisch onderlegd is.

Het meeste onderhoud aan zijn auto doet hij dan ook zelf. In de jaren dat hij de auto heeft, is het nooit bij hem opgekomen om hem eens in te ruilen voor iets anders. “Behalve wanneer ik de rekening van de wegenbelasting zie, want dat is een fors bedrag”, zegt hij. Ondanks zijn pensionering rijdt Theo toch nog zo’n 30.000 kilometer per jaar. Het omslagpunt om diesel te rijden, haalt hij dus nog steeds. “Zolang hij goed functioneert en betrouwbaar is, mag hij nog blijven, maar ik ga er geen oeverloos geld in pompen”, redeneert hij. Tot zover heeft hij weinig problemen gehad met zijn Mercedes. “In het begin waren er wat problemen met de elektronica, maar verder zijn het eigenlijk alleen maar slijtageonderdelen die ik vervang. Vorig jaar is er voor het eerst een nieuwe accu in gestopt, maar de originele koppeling zit er nog in.”

NOODLOOP

Als Joep terugkeert van zijn proefrit merkt hij op dat deze auto ‘vast een heel rustige bestuurder heeft’. Hoe hij dat weet? “Ik heb het verbruik bekeken op de boordcomputer; 4,5 liter op 100 kilometer is echt heel weinig”, vertelt hij. Verder is de auto onderweg bijna stilgevallen. “Nadat ik de motor flink had belast, schoot hij in de noodloop. Dat gaan we straks nog uitlezen”, aldus Joep. Het eerste wat hij aanstipt als de motorkap open gaat, is dat deze motor erg gevoelig is op de verstuivers.” Theo valt hem bij: “Onlangs zijn er twee brandplaatjes vernieuwd.

Vier nieuwe verstuivers kosten € 1.200. Tegen dat bedrag hik ik nog aan.” De opmerkelijke geur die Joep rond de auto waarneemt, kan dus te maken hebben met oud zeer dat vóór de aanschaf van de nieuwe brandplaatjes is ontstaan. “Je had ze beter meteen alle vier kunnen vervangen, want ik geef je op een briefje dat je binnenkort weer aan de beurt bent”, zegt Joep. Verder valt op dat de koplampen van deze Sportcoupé voor de verandering eens níét dof zijn. “Dat zijn ze wel geweest hoor”, verzekert Theo. “Daarop zijn ze gepolijst en na een maand of drie waren ze weer dof. Vervolgens zijn ze opnieuw gepolijst en voorzien van een laag blanke lak: probleem opgelost”, stelt hij vast. Dat vinden wij een prima tip. Onder de motorkap ontdekt Joep een kleine brandstoflekkage. “Hij begint ouderdomskwaaltjes te krijgen. De kunststof leidingen en aansluitingen worden poreus. Dat is gemakkelijk op te lossen.”

Als we de auto van de onderkant bekijken, is het eerste wat Joep opmerkt dat de bodemplaat er nog in zijn geheel onder zit. “Dat is een unicum voor een auto van deze soort”, lacht hij. Later komt hij met een besmeurde vinger onder de auto vandaan. “Dit smeer duidt erop dat de intercoolerslang lek is. Dat is een van de redenen dat je auto rookwolken uitstoot.”

SLECHT MERK

De rammel waarover Theo eerder sprak voordat Joep de proefrit begon, is gauw gevonden. “De rubbers van de stabilisatorstang zijn helemaal uitgedroogd. Dat is het klonkende geluid dat je onderweg hoort”, zegt Joep. Als hij de banden inspecteert, wordt hij kritisch. “Ze zijn van een slecht merk, scheef afgesleten en zitten vol droogtescheuren. Ze zijn ook al tien jaar oud. Daar zou je echt nieuwe op moeten zetten. Je zult versteld staan hoe je je auto daarmee kunt verbeteren.”

Dan wil Joep de auto graag nog even uitlezen, omdat hij benieuwd is waarom die tijdens de proefrit in de noodloop ging. Als de auto eenmaal aan zijn infuus hangt, wordt het duidelijk. “Hij heeft een te lage brandstofdruk gemeten”, merkt Joep op. Toch nog maar een keer nadenken over nieuwe verstuivers, Theo?

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze auto is in de basis niet slecht, maar toch zijn er veel gebreken. Zelfs als alleen het hoognodige voor de veiligheid wordt gedaan, zoals voorbanden wisselen, denk ik dat deze auto nog een heel eind komt. Als er flink wordt geïnvesteerd en het hele lijstje is afgewerkt, is deze C-klasse een potentiële miljonair.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 220 CDI Sports Coupé
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.850

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.148 cc
Maximaal vermogen 105 kW / 143 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.343 mm / 1.728 mm / 1.406 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/55VR16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 163 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum