Mercedes-Benz 190E – 1990 – 431.435 km - Klokje rond
Nagenoeg onverwoestbaar
73 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Vijf jaar geleden stond de 190E van Bastiaan Smeding te brullen op de rollenbank in Den Haag. Vandaag hebben we een totaal andere proeve van bekwaamheid op het menu voor de 33 jaar oude Mercedes, die hij al zestien jaar in bezit heeft. Is dit de beste auto die ‘Das Haus’ ooit heeft gebouwd?
Mercedes bouwde krankzinnig goede auto's in jaren 70 en 80
Teneinde het merkimago een beetje op te poetsen, hanteert Mercedes-Benz sinds een paar jaar de slogan ‘Das Beste oder nichts’, wat suggereert dat topkwaliteit prioriteit heeft. In de jaren 70 en begin jaren 80, toen de 190 werd ontwikkeld, vormde deze filosofie zo ongeveer het uitgangspunt in Stuttgart. Dat leidde tot krankzinnig goed gebouwde auto’s, die met een normale rijstijl en goed onderhoud met gemak een miljoen kilometer konden rijden. Daar hebben we al de nodige voorbeelden van gezien, onder meer een 190D 2.5 met 1,2 miljoen kilometer in deze rubriek. De iets meer dan vier ton die de Baby-Benz van Bastiaan Smeding heeft gereden, stelt dus niet zo veel voor. “Het is mijn eerste auto”, vertelt hij. “Dat het een Mercedes zou worden, stond al vanaf mijn jeugd vast. Ik groeide ermee op. Het liefst had ik een W123 of W124, maar die zijn mij wat te groot. De 190 is precies het goede formaat en is niet al te zwaar. In Rotterdam zag je ze toen nog heel veel rijden, vooral de belastingvrije diesels. Nadat die regeling werd afgeschaft, was het in één keer afgelopen. Voordat ik deze kocht, heb ik meerdere 190’s bekeken, totdat deze in beeld kwam. Hij stond in IJsselstein, was in 2003 geïmporteerd en alle historie was aanwezig. Ik was meteen verliefd op de kleur en het interieur. Die lak heet Impala en zo noem ik mijn auto sinds de eerste dag.”
Alles is te repareren aan een 190
De kilometerteller blijkt vreemd genoeg het minst duurzame onderdeel, want die is na iets meer dan 250.000 km vervangen. Er kwam een splinternieuwe in, die nu op iets meer dan 173.000 staat. Verder is er door de jaren heen het nodige onderhoud gepleegd, waarvoor Bastiaan altijd aanspraak kan maken op de techneuten bij de club Mercedes-Benz Vrienden. “Dat scheelt heel veel geld en het is gezellig. Ik heb daar twee goede vrienden die de 190 door en door kennen. Zulke mensen vind je niet meer bij elke dealer. Het grote pluspunt van deze auto is dat vrijwel alles te repareren is. In de basis is hij enorm solide. Een behoorlijke operatie was het vervangen van de kachelradiateur, waarvoor het hele dashboard eruit moest. Zoiets zou bij een normale garage een klein vermogen kosten. Een ander bekend aandachtspunt is de ruitenwissermotor. Het vet dat erin zit, wordt dik en de motor gaat dan steeds zwaarder draaien. Kwestie van uitbouwen, schoonmaken, nieuw vet erin en hij kan weer jaren mee. Zo hebben we ook samen een originele cruisecontrol ingebouwd. Verder heb ik nog wat optische wijzigingen gedaan, zoals de wielen, de zogeheten Putdeksels. En er zitten Amerikaanse voor- en achterlichten in. Als hij voor de apk moet, zet ik de originele er weer in, vanwege het mistachterlicht.”
Twee keer gestrand
Keurmeester Tim de Leeuw is een beetje knorrig voordat hij met de 190 op pad gaat. Het is totaal niet zijn auto, zo laat hij voorafgaand aan de proefrit weten. De testrit en de inspectie leveren een aardig lijstje op, maar ernstig zijn de gebreken geen van alle. “Hij is 33 jaar oud, dat is hier en daar te zien en tijdens het rijden te voelen. En ook al ben ik geen fan, dat doet niets af aan de kwaliteit”, aldus Tim. Bastiaan: “Eerlijk gezegd had ik vooraf nooit gedacht dat ik zo lang met deze auto zou rijden. Goed onderhoud is daarbij heel belangrijk, hij moet het altijd doen. Ik werk als directiechauffeur en moet keurig op tijd op mijn werk kunnen komen. In al die jaren heeft hij mij maar twee keer laten staan: met een lege accu en met een kapotte dynamo. Helaas ben ik jaren geleden tijdens het uitparkeren tegen een andere auto aangereden. Die zat precies in de dode hoek en het leverde een flinke deuk in het linker achterscherm op. Bij het schadebedrijf kon iemand die er vanuit de kofferbak grotendeels uitdrukken, maar uiteindelijk heb ik de schade laten repareren en is het spuitwerk niet goed gedaan. Zo zijn er nog wel een paar kleine imperfecties, maar dat hoort erbij als je een youngtimer rijdt. Dat neemt niet weg dat ik er nog steeds van geniet. Na een dag in een dure directieauto ben ik altijd weer blij als ik achter het stuur van de 190 stap.”
Eigenaar Mercedes-Benz 190E
Naam: Bastiaan Smeding
Bouwjaar: 1985
Woonplaats: Rotterdam
Beroep: Directiechauffeur
Eerste auto: Deze 190
Vorige auto: n.v.t.
Wat zou je aan je auto willen veranderen?: “Het schuifdak repareren.”
Wat is je langste reis met deze auto?: “Naar Slovenië in 2011.”
Onderhoudshistorie
- Juli 2007 Motorolie en filter, koelvloeistof, riemspanner en demper multiriem vervangen, remvloeistof ververst, remschijven en -blokken achter, remblokken voor
- December 2007 Nieuwe thermostaat, nieuwe motorsteunen
- November 2008 Motorolie en filter, luchtfilter
- December 2008 Remblokken achter
- Juli 2009 Beurt
- Oktober 2009 stuurbekrachtigingsolie en filter, cardanolie
- Januari 2010 Transmissieolie ververst en filter, hardyschijf, remschijven en blokken voorzijde
- Februari 2010 Motorolie en filter, luchtfilter
- Mei 2010 Vervangen accu-steunplaat
- Juli 2010 Nieuwe kilometerteller
- Januari 2011 Remschijven en -blokken achter vervangen
- September 2011 Motorolie en filter
- Oktober 2011 Nieuwe set winterbanden Dunlop Winter Sport 3D
- April 2012 Koel- en remvloeistof ververst
- Augustus 2012 Nieuwe bougiekabelset, ABS-sensoren voorwielen, beurt
- Januari 2013 Uitlijnen
- April 2013 Nieuwe set zomerbanden, Dunlop Sport SP Fast Response
- Mei 2013 Nieuwe bougies, wiellager rechtsvoor, originele tempomat ingebouwd
- Juni 2013 Nieuwe middendemper en einddemper
- Juli 2013 Beurt
- Oktober 2013 Nieuwe verdeelkap en rotor
- April 2014 Transmissieolie ververst en filter, beurt, multiriemspanner, uitlijnen
- December 2014 Remblokken voorzijde vervangen, multiriem
- Januari 2015 Putdeksel-wielen laten poedercoaten
- Juni 2015 Nieuwe waterpomp, nieuw aluminium thermostaathuis
- September 2015 Hardyschijven voor en achter, trillingsdemper, tussenassteun en lager, uitlaatsteun
- Juli 2016 Nieuwe schokdempers, beurt
- Augustus 2016 Remblokken achter
- September 2016 Remschijven en -blokken voor, remslangen v+a, remvloeistof
- Februari 2017 Olie en filter, luchtfilter
- Maart 2017 Nieuwe einddemper
- Januari 2018 Nieuwe kachelmotor
- Januari 2018 Olie en filter, bougies, verdeelkap en rotor
- Mei 2018 Elektrische ventilator voor airco (NOS)
- December 2018 Nieuwe radiateur
- Februari 2019 Klepsteelrubbers laten vervangen wegens olieverbruik
- April 2019 Rubbers draagarmen v+a en alle andere ophangingsrubbers et cetera vervangen, stangen achteras vervangen, spoorstangen, stuurdemper, pitmanarm, stabilisatorstangrubbers, beide wiellagers achter vervangen, uitlijnen, nieuwe set Vredestein Sportrac-zomerbanden
- Mei 2019 Nieuwe middendemper
- Juli 2019 Beurt, olie stuurbekrachtiging ververst en filter vervangen, versnellingsbakolie en filter en K1 piston in automatische bak vervangen
- Oktober 2019 Koelvloeistof ververst
- November 2020 Olie en filter, bougies
- Mei 2021 Beide voorwiellagers vervangen
- Oktober 2021 Nieuwe set winterbanden, Michelin Alpin 6
- November 2021 Nieuw brandstofpomprelais
- Februari 2022 Nieuwe dynamo
- Mei 2022 Nieuwe brandstofpomp, brandstoffilter, retourleiding stuurbekrachtigingspomp
- Juni 2022 Olie en filter, bougies, multiriem, luchtfilter, remblokken voorzijde, remschijven en -blokken achterzijde, remvloeistof ververst
- December 2022 Nieuwe verdeelkap en rotor
- Februari 2023 Kachelradiateur vervangen, nieuwe accu
- Juni 2023 Brandstofslang van brandstoffilter naar brandstofleiding vervangen
- September 2023 Nieuwe einddemper
Wat mankeert eraan?
- Carrosserie heeft een roestplek onder de lak linksachter en bij het rechter achterportier
- Afdekking van het dakraam ontbreekt en de kantelfunctie van het dakraam werkt niet
- Airco werkt alleen als de auto rijdt
- Auto voelt zweverig en afstandelijk tijdens het rijden op snelheid
- Stuur staat naar links
- Automaatbak bonkt tijdens schakelen
- Minimale jank uit de aandrijflijn
- Linker achterpaneel is zeer slecht gespoten
- Achterkleprubber is gescheurd
- Grote bult aanwezig op de reserveband
- Mistlampen achter werken niet (verkeerde units)
- Sporen koelwater lekkage bij de koelwaterniveausensor en bij de sensor op de motor
- Accuklem zit niet goed gemonteerd
- Voorste hardyschijf heeft veel ruimte
- Subframe rubbers hebben redelijk veel ruimte
- Motor en automaatbakleidingen zweten olie op diverse plekken
- Cardan is nat van de olie
- Er ontbreken een beugel en een ophangrubber van de uitlaat
- Voorwiellagers hebben speling (afstellen)
- Voor- en achterveren zijn aardig verroest
De mening van Carrec Technocenter
“Persoonlijk vind ik dit echt verschrikkelijke auto’s. Het stuur is te groot en zit te ver naar voren en kan niet worden verplaatst, waardoor voor een lange spriet als ik het in- en uitstappen lastiger is en mijn knieën tijdens het rijden tegen het stuur aan komen. Ook voelt het stuur alsof het niet aan de wielen vast zit. Je voelt helemaal niets en je moet veel sturen om ook daadwerkelijk van richting te veranderen. Dat gecombineerd met de enorme slag in het gaspedaal maakt het voor mij een 118 pk sterke bron van irritatie om in te rijden. Verder was dit specifieke exemplaar eigenlijk best oké. Duidelijk is dat er door de jaren heen al het een en ander aan is gedaan en hij heeft geen ernstige of grote mankementen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | 190 E |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.632 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 87 kW / 118 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 172 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.448 mm / 1.690 mm / 1.375 mm |
Wielbasis | 2.665 mm |
Massa leeg | 1.170 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 595 kg |
Banden | 185/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (73) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.