Mazda RX-8 High Performance (2003) - Op de rollenbank
Levert de wankelmotor de beloofde 231 pk?
19 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Luc Vranken
- Op de rollenbank
Lars-Eric Fielmich is niet zo maar een autoliefhebber, hij noemt zichzelf ‘minimaal gepassioneerd’ als het gaat over vierwielers. Dus past de auto wel waarmee hij naar Den Haag komt voor een rollenbanktest: een Mazda RX-8 High Performance. Exclusief en onderscheidend door zijn wankelmotor, maar is hij ook zo high performance zoals hij zou moeten zijn?
Deze RX-8 zou 20 pk extra moeten hebben
Sinds 2023 heeft Lars-Eric Fielmich de Mazda. De auto heeft ‘nog maar’ iets meer dan een ton gelopen, 117.000, terwijl die al uit 2003 stamt. Maar dit is niet zomaar een RX-8. “De vorige eigenaar heeft de auto volledig gerenoveerd en onder meer een mooi nieuw uitlaatsysteem toegevoegd. Dat zou twintig extra paardenkrachten op moeten leveren”, zegt Lars-Eric. Toch gaat het hem niet alleen om de power. “Dit is een auto waar ik echt enthousiast van word. Hij prikkelt alle zintuigen, tot de reuk aan toe.”
De vorige eigenaar heeft nóg iets gedaan met de RX-8. “Hij heeft de auto een naam gegeven”, grinnikt Lars-Eric. “Ja, volgens hem was de RX-8 een ‘zij’, want ze heette ‘Christine’, net als de monsterlijke moordauto uit die film.”
Op de juiste plaats
Er is geen betere plek om een RX-8 met wankelmotor te rollenbanken dan hier bij Beek Auto Racing in Den Haag, want kijk eens goed naar het logo van de toko? Juist, een driehoekige zuiger van een wankelmotor. “Daar is het bedrijf mee begonnen, racen met Mazda’s met wankelmotor”, vertelt Ghisbert van Ginhoven, onze rollenbankchef, maar ook de baas van de tent. “Die werden hier geprepareerd.”
Zo gaat Lars-Eric er ook mee om “Het is belangrijk om de auto rustig warm te rijden en als je op je bestemming bent even nog een minuutje stationair laten draaien. Dat geldt voor elke auto trouwens. Het olieverbruik valt erg mee, maar benzine lust hij wel. Eén op acht als je normaal rijdt, en als je gaat spelen nog onzuiniger.”
De Mazda RX-8 houdt van hoge toerentallen
Lars-Eric heeft het enorm naar zijn zin in het hol van de leeuw, als een kleine jongen in de snoepwinkel. “Toen ik net kon lopen, rende ik al naar het hek van de tuin als de buurman zijn Corvette startte. Ik vind deze Mazda RX-8 wel van hetzelfde kaliber. “Minder iconisch wellicht, maar technisch wel verfijnder.”
Ghisbert kan dit stukje Japanse techniek wel waarderen. “Ze doen het in de regel wel goed op de rollenbank, want ze houden wel van een beetje hoge toerentallen”, weet hij. Me dunkt, het maximum vermogen van deze tweeschijfs wankelmotor wordt bereikt bij 8.200 tpm, dat zijn motorfietscijfers! Ook typisch wankelmotor: het koppel valt tegen, met een schamele 211 Nm, ook nog bij 5.500 tpm, wat best hoog is.
De rollen op!
De eindzege van Mazda met de 787B in de 24-uurs race van Le Mans in 1991 staat nog in ieders trommelvliezen gebeiteld. Alsof er een kettingzaag door het metaal werd gejaagd, zo ging die auto over het circuit . Niet janken, nee, krijsen! Dat blijft ons vandaag bespaard, maar het klinkt best wel bijzonder hoor, een tweeschijfs wankelmotor in volle inspanning. Het klinkt meer als een straalvliegtuig.
De uitslag? Auw. Dat valt iets tegen. We komen in de tweede ronde tot 201 pk en 186 Nm en dat is minder dan hij zou moeten leveren. Niet dat het weinig is, maar toch. Lars-Eric: “Ja, ik had wel op iets meer gehoopt en ook verwacht, maar deze dame is inmiddels twintig jaar oud en ze klinkt gezond, dus ik kan ermee leven hoor.”
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | RX-8 Renesis HP |
Carrosserie | 4-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 57.220 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 2-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.308 cc |
Maximaal vermogen | 170 kW / 231 pk bij 8.200 tpm |
Maximaal koppel | 211 Nm bij 5.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 61 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.430 mm / 1.770 mm / 1.340 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.390 kg |
Laadvermogen | 425 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 695 kg |
Banden | 225/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s |
Brandstofverbruik | 11,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 284 g/km |
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.