Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje Rond

Laat de zomer maar komen!

53 reacties

Video
AutoWeek 12 2021
AutoWeek 12 2021

Je leest het in AutoWeek 12 2021

Wie wel eens op zoek is geweest naar een gebruikte Mazda MX-5 weet het: die auto’s willen nogal roesten. We hadden nog niet eerder de kans om een exemplaar van de NC-generatie nader te bekijken. We zijn in de eerste plaats benieuwd hoe die zich houdt met vier ton op de klok. Maar intussen zijn we ook erg nieuwsgierig of het corrosiespook is bedwongen.

Als we bij Joep Schuurman aankondigen dat we een Mazda MX-5 verwachten met de 1.8-motor die al 400.000 kilometer achter de kiezen heeft, reageert hij met verbazing. “Dat is wel bijzonder, want die 1.8-motor staat bekend als een olieslurper en kan dat soort kilometerstanden eigenlijk niet halen.” Dat is ook bij deze MX-5 gebleken. De eerste krachtbron hield het 280.000 kilometer uit.

“Maar waarom die motor om zeep is gegaan, weet ik niet”, vertelt Dion Remeijsen, die sinds enige tijd deze MX-5 in bezit heeft. “Wat ik wel weet, is dat er toen een ruilmotor in is gegaan die 71.000 kilometer achter de kiezen had en nu dus alles bij elkaar op 193.000 staat. Verder is toen ook de versnellingsbak gewisseld en is er een nieuwe koppeling in gekomen. Ik heb hem gekocht van de tweede eigenaar, die hem had als een soort tussenauto. Hij heeft er wat aan opgeknapt en hem weer doorverkocht. Al die kilometers zijn dus door de eerste eigenaar gereden. Vraag me alleen niet wat daarvan verder de historie is …”

Dion houdt wel van een gokje. Zijn vorige auto was namelijk een Mazda RX-8, met een wankelmotor. “Maar wat betreft de kosten en dan vooral het benzineverbruik liep dat al gauw uit de hand. Daarvoor moest dus iets anders in de plaats komen. Dat is deze MX-5 geworden.” Voor het bedrag dat hij aan deze auto heeft besteed, had hij ook een exemplaar van de vorige generatie kunnen kopen met een heel wat gunstiger kilometerstand. “Maar deze auto is luxer, groter en mooier.” Dus ging Dion overstag voor een MX-5 NC met een hoge kilometerstand. “Ik heb er veel bekijks mee, maar dat is natuurlijk ook dankzij de rode kleur.”

ZIET ER NIET UIT

Als Joep terugkeert van zijn proefrit is er hilariteit. “Het is je hoop ik wel opgevallen dat het stuurwiel los zit? Als ik geen verstand van techniek zou hebben en ik zou dat opmerken, zou ik er direct mee naar de garage gaan.” Dion is het inderdaad opgevallen dat zijn stuur wat los in de auto zit, maar om daar nou paniek over te schoppen, nou nee. “Het is gebeurd toen de vorige eigenaar probeerde het stuur recht te zetten.”

Als we een rondje om de auto lopen, kunnen we het niet ontkennen: ook deze auto heeft last van roest. Aan de achterspatborden is al het nodige gebeurd. Joep: “Die reparatie ziet er werkelijk niet uit. Ik zie een enorme laag plamuur en het is helemaal uit vorm. Dit zijn echt beunpraktijken. Maar ik snap het ook wel: als je dit door een professional laat doen, kost het duizenden euro’s. Dat is deze auto niet meer waard.”

Als we onder de MX-5 kijken, zien we dat Mazda de roestpreventie toch serieus heeft genomen. Joep: “Over de gehele bodem zit een dikke laag bitumen. De goede bedoelingen spatten ervan af. Toch is ook aan de dorpel al het eerste stuk gelast. En dat terwijl deze auto nog helemaal niet zo verschrikkelijk oud is.” Maar goed nieuws is er ook. “De motor is nog helemaal droog. Daar hangt geen druppel olie aan.” Dion doet daar nog een schepje bovenop. “Er zijn ook nog geen tekenen dat deze motor in elkaar gaat storten. Hij verbruikt namelijk helemaal geen olie.”

COOLE CONSTRUCTIE

Vervolgens stort Joep zich op de remmen. “Bij het rijden is duidelijk te merken dat er éénrem helemaal vastzit.” Die vindt hij bij het rechter voorwiel. “Dat is wel iets wat dringend moet worden aangepakt. De klauw moet worden gereviseerd en je ziet dat ook de remschijf niet meer goed is. De blauwe kleur verraadt dat hij oververhit is geweest en bovendien zijn de schijven te dun.” De volgende kostenpost zit er dus alweer aan te komen.

Het is niet alleen maar kritiek vandaag. Zo is Joep onder de indruk van de constructie van de auto. “Alles is er op gericht om hem zo goed mogelijk te laten rijden. Aan de achteras hangt bijvoorbeeld een beugel die naar de versnellingsbak en de motor loopt. Dat is toch gewoon een coole constructie? Ik kan alles aan auto’s zelf doen, maar roest is mijn grote persoonlijke vijand. Dat kan ik niet zelf repareren, anders was een MX-5 zeker iets voor mij geweest.” Maar Joep is nog niet klaar. Hij bespeurt een lekkage aan de uitlaat. “Die lekt op de flens van de einddemper. Dat zou niet moeten kunnen.”

Tot slot schrikt Joep van de banden. “Die zijn van Nankang, een merk waarvan je kunt zeggen dat het zonde van de grondstoffen is om er banden van te maken. Deze auto verdient rubber van een veel beter merk.” Dion wast zijn handen in onschuld. Hij beweert met de hand op zijn hart dat de vorige eigenaar die banden er onder heeft gezet.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Ik heb even getwijfeld over welke uiting er bij de Mazda moet, maar met versleten schokdempers en remmen en een stuurwiel dat niet goed vast zit, kan ik er toch echt mijn goedkeuring niet aan geven.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mazda
Model MX-5 1.8 Exclusive
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 93 kW / 126 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 167 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.995 mm / 1.720 mm / 1.255 mm
Wielbasis 2.330 mm
Massa leeg 1.055 kg
Laadvermogen 300 kg
Banden205/50R16Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 174 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum