Mazda CX-5 2.2D - Doorgelicht
Tijdloos fraai en goed
- AutoBild
- Doorgelicht
Als compacte SUV is de Mazda CX-5 een tip voor fijnproevers. Jammer dat de diesel een beetje teleurstelt.
Wie tot een aantal jaren geleden aan Mazda dacht, had solide en goedgebouwde, maar ook een tikje kleurloze auto’s in het hoofd. Emoties lieten de Japanners aan anderen over, afgezien van de sportieve MX-5 en RX-8. Dat is tegenwoordig wel anders. Met het KODO-design proberen de ontwerpers van Mazda ‘kracht en schoonheid te vangen in natuurlijke bewegingen’.
De in 2011 geïntroduceerde CX-5 is de eerste exponent van die dadendrang. Een goede stap, want zeven jaar later oogt deze compacte SUV nog fris en onderscheidend. Zijn rijgedrag past bij dat strakke uiterlijk. De CX-5 stuurt en schakelt uitermate precies. Het stugge en tegelijkertijd vergevingsgezinde onderstel geeft de bestuurder betrouwbare informatie over de gedragingen van de auto.
Met de kwaliteit van Mazda zit het traditioneel goed. Een CX-5 Skyactiv-D scoorde bij een duurtest in 2015 dan ook uitstekend. En ook in de betrouwbaarheidsstatistieken hoort hij vaak bij de meest betrouwbare modellen. Een prima score, die iets wordt aangetast door de kwetsbare diesels. Met een benzinemotor is de CX-5 daarentegen klaar voor elk avontuur, daarbij komt hij vaak vernuftig uit de hoek. Zo is het toch een echte Mazda.
DEGELIJK EN BETROUWBAAR
In betrouwbaarheidsstatistieken behaalt de Mazda CX-5 regelmatig de hoogste scores. Mits goed onderhouden, kent hij nauwelijks problemen. Hoewel de dieselmodellen reeds voldoen aan de Euro 6-norm, zijn ze als occasion duidelijk goedkoper. Dat heeft te maken met de algemeen heersende onzekerheid over dieselmotoren, maar zeker ook de hoge storingsgevoeligheid. Dat maakt de zuinige en betrouwbare benzineversies ondanks de hogere prijs tot de beste keus.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Mazda CX-5 is uitgebalanceerd en is een solide auto. We hebben bijna niets te zeuren. Ook de roestproblemen die voorkomen bij andere Mazdamodellen zien we tot op heden niet terug. De enige domper die we kunnen verzinnen, zijn de dieselmotoren. Ze voldoen aan de Euro 6-norm, maar zijn desondanks niet aan te bevelen.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | CX-5 SkyActiv-D 2.2 150pk TS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.490 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.191 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.540 mm / 1.840 mm / 1.710 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.480 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 194 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |