Mazda 6 Sportbreak - Renault Talisman Estate - Vergelijkende Test

Tussen economy en businessclass

AutoWeek 34 2018
AutoWeek 34 2018
AutoWeek 34 2018

Je leest het in AutoWeek 34 2018

Na zijn recente facelift staat de Mazda 6 weer een trede hoger op de luxeladder. Zeker als SportBreak beweegt hij zich - in vliegtermen gesproken - tussen economy- en businessclass. In dat speelveld treft hij de Renault Talisman Estate.

Wat is het mooi dat zulke auto's er nog zijn." De medewerker van Renault die ons de sleutel van de Talisman Estate overhandigt, slaat de spijker op de kop. In al het SUV- en cross-overgeweld van de afgelopen jaren raakt de D-segment-stationwagon wat ondergesneeuwd. Opmerkelijk, want op de lagere instap na valt er praktisch gezien weinig in te brengen tegen de stationwagon als alternatief voor een middenklasse-SUV. Sterker nog, in het geval van het door ons geteste duo heb je gewoon heel veel auto voor relatief weinig geld. Met hun naar verhouding bescheiden benzinemotoren zijn het geen hoogvliegers op de autobahn. Ze bieden daarentegen behoorlijk veel ruimte, comfort en luxe. En dat zonder dat je de hoofdprijs voor businessclass moet betalen.

Het was trouwens maar de vraag of Renault nog wel met een opvolger van de geplaagde Laguna zou komen. Toch was daar eind 2015 de geheel nieuwe Talisman, die een halfjaar later werd gevolgd door de Estate. Een eigenzinnig vormgegeven model, dat samen met de Espace de nieuwe koers voor de Franse firma in gang heeft gezet op het gebied van design, luxe en moderne voorzieningen.

Mazda laat de stationwagon evenmin aan zijn lot over. De 6 SportBreak stamt uit 2012 en heeft al een facelift achter de rug. Dat weerhield de Japanners er echter niet van om hem onlangs opnieuw een update te geven. Dit keer duidelijker dan de vorige; neem alleen al de voorkant, die is met de CX-5-achtige familiegrille en ledlampen weer helemaal bij de tijd. Hij doet in niets onder voor de Van den Acker-neus van de Talisman. En ook en profil ogen beide lifestylecombi's dankzij de schuin toelopende raamlijnen strak en dynamisch.

UPGRADE COCKPIT

Stap in de Mazda en je betreedt een subliem ogende cockpit, die net zo goed uit een autoklasse hoger had kunnen stammen. Er is veel leer en alcantara toegepast en – voor zover aanwezig – mooie kunststoffen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we de beschikking hebben over de meest luxueuze versie, de Signature. Die staat voor dik 46 mille in de prijslijst en daarmee koop je een model met álles erop en eraan. De basisversie Essence kost in combinatie met de SkyActiv-G 165-motor € 39.490. Die is qua aankleding en uitrusting nog steeds op niveau, en bovendien beter te vergelijken met de Talisman Estate TCe 150 Intens (vanaf € 38.790) die we tot onze beschikking hebben.

Hoe dan ook zijn de afwerking en materialen van de Mazda dik in orde. Alles wat je vastpakt, voelt goed aan. Nou ja, bijna alles; de knoppen op het stuur geven geen duidelijke respons; vooral de toets van de cruisecontrol is met drie functies ineen lastig te bedienen. Het dashboard van de Mazda 6 is flink vernieuwd. Het cluster voor de klimaatbediening is kleiner geworden, maar het centrale infotainmentscherm werd een slag vergroot. Het meet nu 8 inch. Daarnaast zijn de stoelen onder handen genomen; ze zitten werkelijk subliem. Leren bekleding en elektrische verstelling zijn niet standaard op de basisversie, maar de stoel- en stuurverwarming wél. Het middelste display van het klokkencluster achter het stuur is tegenwoordig digitaal en kan verschillende (rit)informatiepagina’s weergeven. Het centrale touchscreen is alleen bij stilstand te bedienen. Dat is allerminst een beperking, want met de centrale draaidrukknop op de middenconsole navigeer je intuïtief en met groot gemak door de menu’s, die op hun beurt logisch en overzichtelijk zijn opgebouwd. Apple Carplay en Android Auto zijn inmiddels eveneens verkrijgbaar.

HANDBAGAGE

Feitelijk mis je weinig binnen de mogelijkheden van het infotainment van de Mazda. Toch is het systeem lang niet zo diepgaand als dat van de Renault. Op het grote, iPadachtige display van de Talisman is naar hartenlust te drukken en te swipen en kun je diverse pagina’s naar eigen smaak opbouwen. Ook het personaliseren van de diverse instellingen gaat ver. Zo kun je bijvoorbeeld je favoriete rijmodus uitgebreid programmeren; niet alleen de afstelling van dempers en aandrijflijn, het motorgeluid, de weergave van de digitale klok voor je neus en de kleur van de sfeerverlichting aan boord, maar ook de binnentemperatuur die je daarbij wenst.

Heel modern allemaal, maar praktisch? Nee, niet. Er zijn vaak veel stappen nodig om ergens te komen of weer terug te gaan. Irritant en bovendien gaat het ten koste van de aandacht voor de weg, zeker doordat je naar beneden moet kijken om te zien wat je doet. Sneltoetsen voor bijvoorbeeld audio en navigatie zouden al heel veel schelen. Evengoed is het aangenaam toeven aan boord van de Talisman, die een mooi vormgegeven en opgeruimd interieur heeft, met ook hier overwegend goede materialen. De gebruikte plastics doen een fractie goedkoper aan dan die in de Mazda.

Op het zitcomfort valt weinig aan te merken. De stoelen zijn iets zachter dan die van zijn tegenstrever, maar prima instelbaar. Passagiers achterin hebben wat meer been- en hoofdruimte en ook de 572 liter metende kofferbak is groter. Die van de SportBreak heeft een inhoud van 522 liter. In beide combi’s is de achterbank met hendels achterin simpel in ongelijke delen neerklapbaar, waardoor een maximale capaciteit van 1.664 (Mazda) en 1.681 (Renault) liter ontstaat. Weinig reden tot klagen: als je op reis gaat, hoef je je niet te beperken tot een paar rolkoffers als handbagage.

HORTEN EN STOTEN

Mazda geeft bij de benzinemotoren nog steeds de voorkeur aan de SkyActivtechniek boven turbotechniek. Naast de hogere compressie draagt het regeneratief remsysteem i-Eloop bij aan de efficiency. Het slaat energie op in een condensator die wordt aangewend voor de voeding voor onder meer de verlichting en airconditioning. Al met al verbruikt de 165 pk sterke 2,0-liter in de praktijk een keurige 1 op 14,8. Dat ligt een stuk dichter bij de fabriekswaarde dan de 1 op 12,8 die de turbomotor van de Renault Talisman Estate tijdens onze testperiode consumeert. De Franse, geblazen 1.6 heeft met 147 pk iets minder vermogen, maar daar zet hij extra koppel tegenover.

De prestaties van de twee zijn dan ook nagenoeg gelijk, zo blijkt uit onze metingen, en ruim voldoende voor het Nederlandse verkeer. Wel is het karakter flink verschillend. Feit is en blijft dat je met een atmosferische motor meer toeren moet maken als je het tempo erin wilt krijgen. In combinatie met Mazda’s lome automatische versnellingsbak gaat dat helaas niet altijd van harte. De fijne gasrespons wordt erdoor verdoezeld, bovendien is de transmissie weinig alert wanneer je afremt en daarna weer accelereert. Wat dat betreft is de handbak een betere match met deze motor.

Renault biedt deze keuze helaas niet; de Talisman TCe 150 is altijd gekoppeld aan een zeventraps semi-automaat met dubbele koppeling, EDC genaamd. De motor pakt onderin lekker op en heeft weinig nodig om op gang te komen. Jammer genoeg zorgt het start-stopsysteem bij het aanzwengelen voor vibraties. Van de versnellingsbak worden we evenmin gelukkig. Bij wisselen van D naar R moet de elektronica lang nadenken voordat er iets gebeurt. Sowieso grijpt de koppeling niet mooi aan, waardoor je vanuit stilstand regelmatig met horten en stoten vertrekt. En ook onder het rijden gaat het schakelen soms gepaard met schokken.

VALUE FOR MONEY

De Mazda 6 is al vele malen geroemd om zijn rijgedrag. Toch meenden zijn makers dat het voor verbetering vatbaar was. Met nieuwe dempers en een gewijzigde stabilisatorstang is er verfijning toegevoegd aan het onderstel, zónder dat de dynamiek daaronder heeft te lijden gehad. Nog altijd is de 6 een van de best sturende auto’s in het segment, met een prachtige balans. Dankzij een verbeterde isolatie is bovendien de rust in het interieur toegenomen. Bij de Renault Talisman is de combinatie comfort en dynamiek net iets minder geslaagd. De vierwielbesturing 4Control levert tot pakweg 80 km/h lekker directe reacties op en bij hogere snelheden extra stabiliteit. Wie er niet aan kan wennen, kan de werking ervan een standje behoudender instellen. De vering van de Talisman is minder goed voor elkaar dan die van de Mazda 6; helaas hebben de dempers soms moeite om te volgen. Vooral in het hoogfrequente deel voelt de auto soms ‘dribbelig’ aan.

Zoals gezegd, gaan we uit van de Essence-uitvoering van de Mazda SportBreak, om hem eerlijk te kunnen vergelijken met de Talisman Intens. Beide auto’s zitten in die aankleding net onder de 40 mille – erg netjes. Zaken als ledverlichting, een multimediasysteem met navigatie, automatisch geregelde airco met twee zones, verkeersbordherkenning, parkeersensoren en lichtmetalen wielen zijn bij beide standaard. Daarnaast biedt Mazda een achteruitrijcamera, bij Renault valt die onder het € 495 kostende Easy Life Pack. Verder is de basis-SportBreak standaard uitgerust met noodstophulp, adaptieve cruisecontrol en een actieve rijbaanassistent. Voor de Talisman betaal je voor die eerste twee zaken € 695 extra, in de vorm van het Pack Cruising. Zou je de Renault Talisman willen upgraden tot het niveau van de Mazda 6 Signature, dan is dat maar beperkt mogelijk, omdat alleen de 200 pkversie verkrijgbaar is als Initiale Paris.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Stap aan boord van de ruime Renault Talisman en je belandt in een aansprekend, modern interieur met veel voorzieningen. Het business class-gevoel is zeker aanwezig, zodat het teleurstellend is dat de rijbeleving wordt verstoord door de weinig verfijnde versnellingsbak. Ook de ergonomie is voor verbetering vatbaar. Alleen al op deze twee punten kan Renault bij een facelift veel terrein winnen. De automaat van de Mazda is evenmin top. Als totaalpakket is en blijft de 6 echter een fenomenale auto om in te rijden. Daarnaast is het interieur met de laatste update naar een hoger plan getild. Hoewel sommige voorzieningen al wat ouder zijn, klopt alles wat je aanraakt helemaal.

Praat verder op het forum