Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 5

Mazda 5 1.6 CiTD Business (2011)

Meer dan voldoende

27
Mazda 5 1.6 CiTD Business (2011)
  • Autotest
3 januari 2012 om 13:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mazda pakt het thema downsizing serieus aan: bij de nieuwe 5 is de tweeliter dieselmotor verruild voor een 1.6. Kan die motor het bolwerken als er serieus trekkracht wordt gevraagd? We onderwierpen de auto met extra ballast aan een hellingproef.

De nieuwe Mazda 5 werd voor het eerst aan het grote publiek getoond tijdens de Autosalon van Genève in 2010 en vond enkele maanden later zijn weg naar de dealers. De 5 oogt vanbuiten dan ook eigentijds en maakt een strakke en speelse indruk. Dat laatste begint al bij de 'lachende' Mazda-grille. Aan weerszijden daarvan ontspringen vloeiende lijnen, die doorlopen over de hele zijkant van de auto en het geheel een sierlijk voorkomen geven. Typische designelementen, die nog stammen uit het gedachtengoed van voormalig designchef Laurens van den Acker. De donker getinte ruiten vanaf de B-stijl zijn standaard op deze Businessuitvoering, net als de 16‑inchwielen.

Instappen in de Mazda is dan als een reis terug in de tijd. Welkom in 2005; dat is de eerste indruk die het sterk gedateerde dashboard overbrengt. Veel hard plastic, relatief forse, vierkante knoppen en verouderde, kleine displays. Jammer, het speelse uiterlijk van de 5 doet vermoeden dat het ook vanbinnen een feestje is. Niet alleen de visuele uitstraling stelt teleur, ook de geluidskwaliteit van de radio valt ernstig tegen: tijdens de gehele test was het elke keer lang zoeken voordat één van de nationale zenders zonder ruis uit de speakers klonk. Je zou beter verwachten van een moderne auto. De zitpositie van de bestuurder is best acceptabel, maar ook niet veel meer dan dat. De zit achterin is wel goed. Leuk zijn de blauwe accenten in de stoelbekleding, die – in tegenstelling tot de vormgeving – het speelse van het exterieur wél binnen voortzetten. Met het wegklappen van de achterste twee zitrijen creëer je een bagageruimte van 1.485 liter. Met alleen de derde zitrij plat is er 538 liter beschikbaar. Klein maar fijn Onder de motorkap zit een voor deze auto relatief kleine 1,6-liter dieselmotor, die een vermogen van 115 pk genereert. Het is een positieve verrassing dat die krachtbron voldoende pit blijkt te hebben om ook met vierhonderd kilo bepakking in de achterbak probleemloos een flinke klim te maken. De Mazda, die zelf al 1.390 kilogram weegt, doorstaat onze hellingproef met extra ballast goed: trekkracht genoeg bij veertig in z'n drie. In de vierde versnelling krijgt de Mazda het moeilijk. Wel valt op dat het ESP vrij snel ingrijpt tijdens het hobbelige gedeelte van de weg. Om in de hogere verzetten echt goed mee te komen in het verkeer moet in de 5 trouwens wel een beetje geschakeld worden, maar over het algemeen kun je het grootste deel van de tijd prima in z'n zes over de snelweg rijden. De 5 is op het gebied van rijdynamiek redelijk scherp en in het stuur voel je goed wat de wielen doen. Het is geen sportieve auto, maar je zou af en toe vergeten dat je met een midi-MPV op pad bent. Van overhellen in de bochten is bijvoorbeeld nauwelijks sprake. Tegelijkertijd weet de vering van de auto prima raad met oneffenheden in de weg, zoals je in dit segment mag verwachten. Een eervolle vermelding gaat uit naar de zesbak, waarvan de versnellingen zich lekker laten inleggen, zoals we dat gewend zijn van Mazda. Daarnaast heeft de 5 in de praktijk een relatief kleine draaicirkel en dat is wel zo prettig in bijvoorbeeld stadsverkeer.

Signalement

Merk Mazda
Model 5 1.6 CiTD Business
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.890

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.750 mm / 1.615 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.390 kg
Laadvermogen 735 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,3 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,8 s / 12,4 s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 5
Mazda Mazda 5

Uitgelicht aanbod

    Mazda 5 2.0 Business AIRCO! 7-PERSOONS! LM VELGEN!

    Mazda 5 2.0 Business AIRCO! 7-PERSOONS! LM VELGEN!

    • 2010
    • 195.427 km

    € 6.440

    Mazda 5 2.0 TS+ 7 persoons.

    Mazda 5 2.0 TS+ 7 persoons.

    • 2012
    • 76.247 km

    € 10.950

    Mazda 5 2.0 TS+

    Mazda 5 2.0 TS+

    • 2012
    • 167.000 km

    € 8.950

Meer Mazda 5 occasions

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 5 specificaties
  • Mazda 5 occasions
  • Mazda 5 video's
Advies en informatie
  • Mazda 5 tests
  • Mazda 5 gebruikersreviews
  • Mazda 5 index
PREMIUM
Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

We hebben in deze rubriek al vaker aandacht besteed aan segmenten die aan slijtage onderhevig...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    1
    • 25 december 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.6 CiTD S (2011)

    Mazda 5 1.6 CiTD S (2011)

    3
    • 6 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.8 Touring (2007)

    Mazda 5 1.8 Touring (2007)

    3
    • 17 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 GT-M (2011)

    Mazda 5 2.0 GT-M (2011)

    4
    • 30 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 CiTD Touring (2006)

    Mazda 5 2.0 CiTD Touring (2006)

    • 10 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.8 Business (2011)

    Mazda 5 1.8 Business (2011)

    4
    • 22 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.8 Executive (2006)

    Mazda 5 1.8 Executive (2006)

    4
    • 24 januari 2012
meer reviews
Rij-impressie Mazda 5

Rij-impressie Mazda 5

56

Je zou hem tussen het Europese geweld in de mid-size MPV-markt misschien over het hoofd...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 -...

    • 7 oktober 2020
  • Nieuws
    De Tweeling: Mazda 5 - Ford i-Max

    De Tweeling: Mazda 5 - Ford i-Max

    27
    • 3 juni 2018
  • Nieuws
    Mazda 5 fris het nieuwe modeljaar in

    Mazda 5 fris het nieuwe modeljaar in

    34
    • 15 februari 2013
  • Nieuws
    Nieuwe versie Mazda 5: Executive GT

    Nieuwe versie Mazda 5: Executive GT

    35
    • 20 maart 2012
  • PREMIUM
    Mazda 5 1.6 CiTD - Ford Grand C-Max 1.6 TDCI

    Mazda 5 1.6 CiTD - Ford Grand C-Max 1.6...

    • 9 augustus 2011
  • Eerste rijtest
    Mazda 5 1.6 CiTD

    Mazda 5 1.6 CiTD

    21
    • 26 mei 2011
  • Eerste rijtest
    Mazda 5

    Mazda 5

    3
    • 16 februari 2011
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden