AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 5
27

Meer dan voldoende

Mazda 5 1.6 CiTD Business (2011)

Het dashboard van de Mazda 5 wordt gedomineerd door veel hard, goedkoop ogend plastic, vooral bij de middenconsole. Het centraal geplaatste display van de Japanner ziet er nogal verouderd uit. Simpele, maar prima werkende stuurbediening van de cruisecontrol.
  • Autotest
3 januari 2012 om 13:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mazda pakt het thema downsizing serieus aan: bij de nieuwe 5 is de tweeliter dieselmotor verruild voor een 1.6. Kan die motor het bolwerken als er serieus trekkracht wordt gevraagd? We onderwierpen de auto met extra ballast aan een hellingproef.

De nieuwe Mazda 5 werd voor het eerst aan het grote publiek getoond tijdens de Autosalon van Genève in 2010 en vond enkele maanden later zijn weg naar de dealers. De 5 oogt vanbuiten dan ook eigentijds en maakt een strakke en speelse indruk. Dat laatste begint al bij de 'lachende' Mazda-grille. Aan weerszijden daarvan ontspringen vloeiende lijnen, die doorlopen over de hele zijkant van de auto en het geheel een sierlijk voorkomen geven. Typische designelementen, die nog stammen uit het gedachtengoed van voormalig designchef Laurens van den Acker. De donker getinte ruiten vanaf de B-stijl zijn standaard op deze Businessuitvoering, net als de 16‑inchwielen.

Instappen in de Mazda is dan als een reis terug in de tijd. Welkom in 2005; dat is de eerste indruk die het sterk gedateerde dashboard overbrengt. Veel hard plastic, relatief forse, vierkante knoppen en verouderde, kleine displays. Jammer, het speelse uiterlijk van de 5 doet vermoeden dat het ook vanbinnen een feestje is. Niet alleen de visuele uitstraling stelt teleur, ook de geluidskwaliteit van de radio valt ernstig tegen: tijdens de gehele test was het elke keer lang zoeken voordat één van de nationale zenders zonder ruis uit de speakers klonk. Je zou beter verwachten van een moderne auto. De zitpositie van de bestuurder is best acceptabel, maar ook niet veel meer dan dat. De zit achterin is wel goed. Leuk zijn de blauwe accenten in de stoelbekleding, die – in tegenstelling tot de vormgeving – het speelse van het exterieur wél binnen voortzetten. Met het wegklappen van de achterste twee zitrijen creëer je een bagageruimte van 1.485 liter. Met alleen de derde zitrij plat is er 538 liter beschikbaar. Klein maar fijn Onder de motorkap zit een voor deze auto relatief kleine 1,6-liter dieselmotor, die een vermogen van 115 pk genereert. Het is een positieve verrassing dat die krachtbron voldoende pit blijkt te hebben om ook met vierhonderd kilo bepakking in de achterbak probleemloos een flinke klim te maken. De Mazda, die zelf al 1.390 kilogram weegt, doorstaat onze hellingproef met extra ballast goed: trekkracht genoeg bij veertig in z'n drie. In de vierde versnelling krijgt de Mazda het moeilijk. Wel valt op dat het ESP vrij snel ingrijpt tijdens het hobbelige gedeelte van de weg. Om in de hogere verzetten echt goed mee te komen in het verkeer moet in de 5 trouwens wel een beetje geschakeld worden, maar over het algemeen kun je het grootste deel van de tijd prima in z'n zes over de snelweg rijden. De 5 is op het gebied van rijdynamiek redelijk scherp en in het stuur voel je goed wat de wielen doen. Het is geen sportieve auto, maar je zou af en toe vergeten dat je met een midi-MPV op pad bent. Van overhellen in de bochten is bijvoorbeeld nauwelijks sprake. Tegelijkertijd weet de vering van de auto prima raad met oneffenheden in de weg, zoals je in dit segment mag verwachten. Een eervolle vermelding gaat uit naar de zesbak, waarvan de versnellingen zich lekker laten inleggen, zoals we dat gewend zijn van Mazda. Daarnaast heeft de 5 in de praktijk een relatief kleine draaicirkel en dat is wel zo prettig in bijvoorbeeld stadsverkeer.

Signalement

Merk Mazda
Model 5 1.6 CiTD Business
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.890

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.750 mm / 1.615 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.390 kg
Laadvermogen 735 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,3 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,8 s / 12,4 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 5
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Mazda Mazda 5

Uitgelicht aanbod

    2.0 Katano 146 PK 7 Persoons Trekhaak Cruise Airco

    Mazda 5 2.0 Katano 146 PK 7 Persoons Trekhaak Cruise Airco

    • 2009
    • 133.255 km

    € 6.950

    1.8 Touring AIRCO/7PERS/€1999 !!!

    Mazda 5 1.8 Touring AIRCO/7PERS/€1999 !!!

    • 2006
    • 259.767 km

    € 1.999

    1.8 Touring 7 PERSOONS

    Mazda 5 1.8 Touring 7 PERSOONS

    • 2006
    • 125.621 km

    € 4.499

Meer Mazda 5 occasions

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 5 specificaties
  • Mazda 5 occasions
  • Mazda 5 video's
Advies en informatie
  • Mazda 5 tests
  • Mazda 5 gebruikersreviews
  • Mazda 5 index
PREMIUM
Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

We hebben in deze rubriek al vaker aandacht besteed aan segmenten die aan slijtage onderhevig...

Lees meer
Rij-impressie Mazda 5

Rij-impressie Mazda 5

56

Je zou hem tussen het Europese geweld in de mid-size MPV-markt misschien over het hoofd...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    1
    • 25 december 2020
  • PREMIUM
    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 -...

    • 7 oktober 2020
  • Review
    Mazda 5 1.6 CiTD S (2011)

    Mazda 5 1.6 CiTD S (2011)

    3
    • 6 mei 2019
  • Autonieuws
    De Tweeling: Mazda 5 - Ford i-Max

    De Tweeling: Mazda 5 - Ford i-Max

    27
    • 3 juni 2018
  • Review
    Mazda 5 1.8 Touring (2007)

    Mazda 5 1.8 Touring (2007)

    3
    • 17 mei 2018
  • Review
    Mazda 5 2.0 GT-M (2011)

    Mazda 5 2.0 GT-M (2011)

    4
    • 30 juli 2013
  • Autonieuws
    Mazda 5 fris het nieuwe modeljaar in

    Mazda 5 fris het nieuwe modeljaar in

    34
    • 15 februari 2013
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2

    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz...

    • 23 februari 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    3
    • 22 februari 2021
  • Review
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    • 20 februari 2021
  • Review
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    2
    • 6 februari 2021
  • Autonieuws
    Mazda 3 – Back to Basics

    Mazda 3 – Back to Basics

    38
    • 6 februari 2021
  • Review
    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    1
    • 5 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe uitvoeringen voor Mazda MX-30

    Nieuwe uitvoeringen voor Mazda MX-30

    33
    • 4 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep