en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De nieuwe Mazda 5 werd voor het eerst aan het grote publiek getoond tijdens de Autosalon van Genève in 2010 en vond enkele maanden later zijn weg naar de dealers. De 5 oogt vanbuiten dan ook eigentijds en maakt een strakke en speelse indruk. Dat laatste begint al bij de 'lachende' Mazda-grille. Aan weerszijden daarvan ontspringen vloeiende lijnen, die doorlopen over de hele zijkant van de auto en het geheel een sierlijk voorkomen geven. Typische designelementen, die nog stammen uit het gedachtengoed van voormalig designchef Laurens van den Acker. De donker getinte ruiten vanaf de B-stijl zijn standaard op deze Businessuitvoering, net als de 16‑inchwielen.
Instappen in de Mazda is dan als een reis terug in de tijd. Welkom in 2005; dat is de eerste indruk die het sterk gedateerde dashboard overbrengt. Veel hard plastic, relatief forse, vierkante knoppen en verouderde, kleine displays. Jammer, het speelse uiterlijk van de 5 doet vermoeden dat het ook vanbinnen een feestje is. Niet alleen de visuele uitstraling stelt teleur, ook de geluidskwaliteit van de radio valt ernstig tegen: tijdens de gehele test was het elke keer lang zoeken voordat één van de nationale zenders zonder ruis uit de speakers klonk. Je zou beter verwachten van een moderne auto. De zitpositie van de bestuurder is best acceptabel, maar ook niet veel meer dan dat. De zit achterin is wel goed. Leuk zijn de blauwe accenten in de stoelbekleding, die – in tegenstelling tot de vormgeving – het speelse van het exterieur wél binnen voortzetten. Met het wegklappen van de achterste twee zitrijen creëer je een bagageruimte van 1.485 liter. Met alleen de derde zitrij plat is er 538 liter beschikbaar. Klein maar fijn Onder de motorkap zit een voor deze auto relatief kleine 1,6-liter dieselmotor, die een vermogen van 115 pk genereert. Het is een positieve verrassing dat die krachtbron voldoende pit blijkt te hebben om ook met vierhonderd kilo bepakking in de achterbak probleemloos een flinke klim te maken. De Mazda, die zelf al 1.390 kilogram weegt, doorstaat onze hellingproef met extra ballast goed: trekkracht genoeg bij veertig in z'n drie. In de vierde versnelling krijgt de Mazda het moeilijk. Wel valt op dat het ESP vrij snel ingrijpt tijdens het hobbelige gedeelte van de weg. Om in de hogere verzetten echt goed mee te komen in het verkeer moet in de 5 trouwens wel een beetje geschakeld worden, maar over het algemeen kun je het grootste deel van de tijd prima in z'n zes over de snelweg rijden. De 5 is op het gebied van rijdynamiek redelijk scherp en in het stuur voel je goed wat de wielen doen. Het is geen sportieve auto, maar je zou af en toe vergeten dat je met een midi-MPV op pad bent. Van overhellen in de bochten is bijvoorbeeld nauwelijks sprake. Tegelijkertijd weet de vering van de auto prima raad met oneffenheden in de weg, zoals je in dit segment mag verwachten. Een eervolle vermelding gaat uit naar de zesbak, waarvan de versnellingen zich lekker laten inleggen, zoals we dat gewend zijn van Mazda. Daarnaast heeft de 5 in de praktijk een relatief kleine draaicirkel en dat is wel zo prettig in bijvoorbeeld stadsverkeer.Merk | Mazda |
---|---|
Model | 5 |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | Voor |
Testjaar | 2011 |
Prijs | € 34.890 |
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.750 tpm |
Lengte / breedte / hoogte | 4.585 mm / 1.750 mm / 1.615 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.390 kg |
Laadvermogen | 735 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,3 s (fabrieksopgave: 13,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,5 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,8 s / 12,4 s |
Brandstofverbruik | (fabrieksopgave: 5,2 l/100km) |
CO2-uitstoot | 138 g/km |
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.