Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mazda 2

Second opinion

38
Mazda 2
Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2
  • Roland Tameling
  • Eerste rijtest
26 maart 2015 om 13:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 7 2015
AutoWeek 7 2015

Je leest het in AutoWeek 7 2015

Eind 2014 kregen we al eens de kans om met de nieuwe Mazda 2 te rijden. Dat betrof nog een preproductie-auto, maar toch raakten we al behoorlijk enthousiast. Nu is Mazda's kleinste klaar voor het echte werk en weten we ook hoe de productieversie stuurt. Moeten we onze mening bijstellen?

Oef, dat bochtje ging maar net goed! Terwijl we steeds enthousiaster over de wegen rondom Barcelona kronkelen met de nieuwe Mazda 2, kletteren de regendruppels alsmaar harder uit de hemel. In combinatie met stoffige Spaanse binnenwegen is dat een potentieel recept voor drama, want binnen enkele minuten ontstaat er op het asfalt een spiegelgladde combinatie van regenwater, zand en olieresten. Wie in dit soort omstandigheden niet oppast, maakt grote kans op een ongewenste portie opgekruld plaatwerk.

Gelukkig weten we de 2 snel weer in het spoor te krijgen, maar het blijft schrikken wanneer je auto over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht glijdt. Zeker omdat je dit terminale onderstuur normaal gesproken niet snel zult voelen in de compacte Mazda. Bij gunstige omstandigheden is dit namelijk een erg vermakelijk, strak sturend machientje om op hogere snelheid over een bergweg te loodsen. De nieuweling weegt – dankzij allerhande gewichtsbesparingen – slechts 945 kilo en dat maakt hem, in combinatie met een strak onderstel, aangenaam wendbaar. Bovendien werkt de besturing (zij het wat licht) prettig direct en voel je snel waar de limiet van de auto ligt. Eerder stelden we al vast dat de 2 één van de scherpst sturende keuzes is in zijn klasse, en dat geldt gelukkig ook voor deze productieversie. Helaas heb je daar op spekglad wegdek alleen niet zo veel aan…

Wakker schudden

Z'n speelse karakter is een groot pluspunt van de Mazda 2, want het onderscheidt hem van andere nieuwe B-segmenters. Modellen als de Skoda Fabia en Hyundai i20 zetten namelijk meer in hun op allround kwaliteiten maar zijn geen vermakelijke auto's om in te sturen. De Mazda is dat wel. Daarbij is het wel jammer dat het motorenaanbod niet altijd overtuigt: wij hebben deze keer gereden met de sterkste versie van de ongeblazen 1,5-liter SkyActiv-G benzinemotor (met 115 pk) en die mist het gevoel van een topmotorisering. Tenminste, zo lang je hem rijdt als de vele turbomotoren die we tegenwoordig gewend zijn. Hij is uiteraard voldoende sterk maar vroeg opschakelen levert een wat loom karakter op, deze atmosferische machine wordt pas boven de 4.000 toeren echt een feest. Je moet hem dus wakker schudden. Mazda zegt bewust voor dit karakter te hebben gekozen, maar bij de meest krachtige variant had het er wel iets dikker bovenop mogen liggen. Voordeel is wel dat Mazda de motor koppelt aan een fabelachtige handgeschakelde zesbak (vijf bij de zwakkere varianten), dus schakelen is allerminst vervelend.

Over de sfeer aan boord zijn we erg te spreken. Het kinderachtige dashboard van de vorige generatie Mazda 2 – met die Mickey Mouse-achtige middenconsole, weet je nog? – heeft plaats gemaakt voor een volwassen geheel dat strak is vormgegeven, solide in elkaar steekt en ergonomisch klopt met dank aan een (optionele) centrale bedieningsunit op de tunnelconsole. Ook wat betreft materiaalgebruik kan de 2 zich voortaan meten met de betere kandidaten in zijn segment. Een grote stap voorwaarts.

Scoren

Die vooruitgang missen we op het gebied van ruimte, want hoewel de 2 veertien centimeter langer is dan zijn voorganger ontstijgt de Mazda op de achterbank de middenmoot niet en ook het aantal liters in de bagageruimte blijft steken op modaal. Met maximaal 280 liter zit hij een flink stuk onder andere nieuwelingen die zelfs al tegen de 330 liter (Fabia/i20) aan schurken. Die richten zich zoals gezegd meer op praktische inzetbaarheid, de Mazda laat hier punten liggen. Voor wie op zoek is naar een allround B-segmenter voor de familie vormt de 2 wellicht niet de beste keuze, maar hij is een veel leukere vriend voor mensen die blij worden van een sportieve inborst.

Op het eerste gezicht is de Japanner geen koopje. Voor 14.490 staat de 75 pk sterke S klaar maar dat showroomlokkertje zouden wij laten staan. Je wordt blijer van de 90 paardenkrachten en die kost als TS ruim zestien mille, die dan wel cruise control en handbediende airco biedt. De TS+ voegt daar nog snufjes als een rijbaanassistent, LED-koplampen, een multimediasysteem en parkeersensoren aan toe, terwijl de GT-M je verwent met een noodremsysteem bij lage snelheden (had standaard moeten zijn, Mazda!), 16-inch lichtmetaal en een ingebouwd navigatiesysteem. Voor krap 19.000 euro staat er dan een behoorlijk complete auto, al is het jammer dan het Driver Pack (€ 750, met onder meer dodehoekdetectie, een head-up display en 'n grootlichtassistent) alleen leverbaar is op de dikste uitvoering. Voor zakelijke rijders bestaat de Skylease GT, die voor 18.990 euro wel over al die snuisterijen beschikt. Bovendien bieden de handgeschakelde versies – met uitzondering van de 115 pk – twintig procent fiscale bijtelling. Niet zo gunstig als de 14% die je bij sommige concurrenten ziet, maar schreeuwend duur is de auto dus ook weer niet. Wij raden je aan de 2 zeker op je shortlist te zetten, want Mazda stuurt met deze auto een aangenaam eigenwijze speler het veld op met voldoende kwaliteiten om te scoren.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Mazda 2
Mazda Mazda 2

PRIVATE LEASE Mazda 2

INFO
ANWB
ANWB
Mazda 2 SkyActiv-G 90 Skylease+ (5D/5H)
€ 344
Stel samen ▸
Mazda
Mazda
Mazda 2 SkyActiv-G 75 (5D/6H)
€ 339
 
Mazda 2 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Sport Selected

    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Sport Selected

    • 2019
    • 43.139 km

    € 17.900

    Mazda 2 1.5 Sky-G Dynamic+ /Cruise/1e eigenaar/Dealeronderhouden/UNIEK 9600km!/Airco/Navi/16inch LMV/PDC achter

    Mazda 2 1.5 Sky-G Dynamic+ /Cruise/1e eigenaar/Dealeronderhouden/UNIEK 9600km!/Airco/Navi/16inch LMV/PDC achter

    • 2018
    • 9.649 km

    € 16.395

    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Dynamic+ Navi/Camera/Cruise/Pdc!!!

    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Dynamic+ Navi/Camera/Cruise/Pdc!!!

    • 2017
    • 86.490 km

    € 11.995

Meer Mazda 2 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mazda2 | Nieuw: facelift 2020

    92
    • 30 januari 2020

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 2 specificaties
  • Mazda 2 occasions
  • Mazda 2 video's
Advies en informatie
  • Mazda 2 tests
  • Mazda 2 gebruikersreviews
  • Mazda 2 index
PREMIUM
Seat Ibiza (2015) vs. Mazda 2 (2016) - Occasion dubbeltest

Seat Ibiza (2015) vs. Mazda 2 (2016) - Occasion dubbeltest

Een nieuwe auto zit er niet meer in voor bedragen rond de tien of elf mille. Daar moet al snel...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2012)

    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2012)

    • 5 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 75 S (2019)

    Mazda 2 SkyActiv-G 75 S (2019)

    • 27 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    14
    • 7 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    11
    • 22 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

    Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

    2
    • 1 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    2
    • 27 april 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2019)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2019)

    • 27 april 2020
meer reviews
Rij-impressie - Mazda 2

Rij-impressie - Mazda 2

84

Mazda is een lekker eigenzinnig merk en voegt met de nieuwe 2 een auto toe aan het B-segment...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mazda 2 Hybrid heeft een prijs

    Mazda 2 Hybrid heeft een prijs

    78
    • 31 januari 2022
  • Reportage
    Hyundai heeft beste multimedia in compacte klasse

    Hyundai heeft beste multimedia in compacte...

    76
    • 8 januari 2022
  • Nieuws
    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota nodig hebben

    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota...

    37
    • 7 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    137
    • 6 december 2021
  • PREMIUM
    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    • 7 september 2021
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Mazda 2 bekend

    Prijzen vernieuwde Mazda 2 bekend

    23
    • 19 augustus 2021
  • Nieuws
    Mazda 2 verder fijngeslepen

    Mazda 2 verder fijngeslepen

    • 16 augustus 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot 254 pk

    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot...

    127
    • 8 april 2022
  • Koopwijzer
    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    32
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden