Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mazda 2

Een tweetje hoger

18
Mazda 2
Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2
  • Roland Tameling
  • Eerste rijtest
10 december 2014 om 13:49
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 46 2014
AutoWeek 46 2014

Je leest het in AutoWeek 46 2014

Als vierde Mazda op rij krijgt de nieuwe 2 een hele reeks aan SkyActiv-voorzieningen aan boord. Het merk doet alles nét even anders dan de concurrentie, en hierdoor beloven de Japanners een compacte hatchback die de geijkte keuzes in het B-segment vol zelfvertrouwen te lijf gaat. Wij mochten alvast even snuffelen aan de nieuwste generatie.

Turbo is tegenwoordig het toverwoord. Het ene automerk na het andere omarmt het 'downsizen' waarmee compacte motoren hulp krijgen van een turbinecompressor om meer vermogen te leveren en – in theorie – zuiniger met brandstof om te springen. En toch blijft Mazda als één van de weinige nog steeds eigenwijs weg bij deze techniek; de Japanners geloven nog heilig in de ongeblazen benzinemotor en willen die eerst perfectioneren voordat de hulp van 'storingsgevoelige' turbo's en 'prijzige, zware' hybridetechniek wordt ingeschakeld. En dus hebben alle benzinemotoren die het merk in de nieuwe 2 levert, geen turbo.

Zodra de verse hatchback in maart 2015 op de Nederlandse markt verschijnt, is er keuze uit drie versies van de SkyActiv-G viercilindermotor met een slagvolume van 1,5 liter. De instapper levert 75 paardenkrachten, de middelste keuze geeft er negentig af en de 'dikste' variant heeft een vermogen van 115 pk. Daarnaast is er ook nog een diesel (mét turbo, eveneens 1,5-liter) die 105 pk en een maximum trekkracht van 220 Newtonmeter levert. Een motorengamma waarmee de 2 netjes in de pas loopt bij de concurrentie, al blijven ook de zuinigste versies steken op twintig procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Mazda's nieuweling zal het – in ons land – dus voor een groot gedeelte moeten hebben van privékopers en mensen die het eigenzinnige randje van Mazda een warm hart toedragen. Een koers die overigens bewust is gekozen, vertelt R&D-directeur Kenichiro Saruwatari aan AutoWeek. "Als wij dezelfde koers kiezen als grote jongens zoals Toyota en Volkswagen, dan zijn we ten dode opgeschreven. Het is belangrijk om anders te zijn, ik heb liever tienduizend mensen die intens van Mazda houden, dan dat we de grootste speler zijn."

Dat is een gewaagde uitspraak, want dan moet er wel iets zijn om van te houden. Nu hebben de andere recente modellen (CX-5, de 6 en de 3) al bewezen dat Mazda tegenwoordig erg prettige auto's maakt, en onze eerste indruk is dat de nieuwe 2 die lijn met succes vast houdt. Ten eerste ligt z'n uiterlijk – in lijn met het inmiddels bekende Kodo-design – wat ons betreft erg prettig op het netvlies, maar ook onderhuids heeft Mazda zijn zaakjes op het eerste gezicht goed voor elkaar.

Scheurneuzen

Nog even over het motorenaanbod: wij hebben tijdens deze eerste kennismaking alleen even kunnen rijden met de middelste benzinemotor, gekoppeld aan de nieuw ontwikkelde automatische zesversnellingsbak. Een krap uur rijden in een preproductie-exemplaar is niet genoeg om deze motor-bakcombinatie helemaal te ontleden, maar de eerste indrukken zijn niet slecht. De benzine-viercilinders van Mazda kennen een zeer hoge compressieverhouding en in de praktijk merk je vooral dat de machine graag toeren wil maken. Dat heeft hij ook wel nodig, want het maximumkoppel van de SkyActiv-G komt pas vrij bij 3.800 omwentelingen per minuut. Bij menig moderne turbomotor ligt die piek rond de 2.200 toeren en dat zorgt ervoor dat je zo'n turbomachine 'luier' kunt rijden: je hoeft de motor minder achter de broek aan te zitten om het maximale er uit te halen, terwijl je de krachtbron in de Mazda juist wakker moet houden om optimaal van zijn kracht te profiteren. Dat karakter vergt een andere instelling dan wanneer je rijdt met een turbomotor, en dat is even wennen. Zeker omdat de automaat (die niet altijd even soepel reageert) de neiging heeft om snel op te schakelen en dus weg te blijven bij dat ideale toerengebied. Qua finesse is de automaat geen uitblinker, maar wat ons betreft moet je in een Mazda 2 toch altijd voor de handbakken kiezen. Niet alleen omdat de manuele transmissies van Mazda door de bank genomen geweldig schakelen (strak, duidelijk, soepel), maar vooral omdat een handbak veel beter past bij het enthousiaste karakter van de 2.

Samen met de Ford Fiesta staat deze Mazda namelijk hoog op ons lijstje van leukst rijdende B-segmenters. Het strak geveerde uitgaande model was misschien zelfs wat te veel van het goede op sportief gebied, maar ook de nieuwe stuurt nog steeds erg vermakelijk. De besturing – sterk elektrisch bekrachtigd, maar met een heel helder gevoel en directe reacties – is daar voor een groot deel debet aan, want al snel reageert de auto zo consequent op jouw bewegingen dat het vertrouwen om harder te gaan groeit. Tijdens intensief sturen valt bovendien op dat de 2 licht aan voelt, goed op koers blijft en indien noodzakelijk simpel met het gas valt te corrigeren. Deze auto is in ieder geval geschikt voor de scheurneuzen onder ons! Voor de rustiger momenten is goed om te weten dat de nieuwe 2 beter overweg kan met slecht wegdek dan zijn voorganger: de achteras bestaat uit een relatief simpele torsieas maar het afrolcomfort is er sterk op vooruit gegaan. 'Ons' voorserie-exemplaar liet nog wat veel windgeruis horen, maar al met al voelt de 2 volwassener dan ooit.

Op de tast

Die indruk wordt nog eens versterkt zodra je het interieur ziet, want ook vanbinnen staat de nieuwe Mazda 2 een treetje hoger dan voorheen. Ook in vergelijking met de concurrentie staat hier een volwassen geheel: weinig overbodige frivoliteiten, maar een overzichtelijke cockpit met heldere lijnen en een indeling waar goed over is nagedacht. Zo heeft de nieuwe 2 de centrale bedieningsunit die we ook uit de 3 kennen, waarmee je veel functies eenvoudig met een grote druk/draaiknop kunt aanspreken. Dat werkt gewoon als een tierelier, voor je het weet vindt je de knoppen op de tast. Jammer is dat de optionele head-up display ongeschikt is voor langere chauffeurs: het plexiglas plaatje (waarop informatie over onder meer snelheid en navigatie wordt geprojecteerd) is weliswaar kantelbaar, maar de informatie had in de ruit moeten staan, en niet nét boven het dashboard. Zo'n beter systeem is simpelweg te kostbaar voor het B-segment, maar dan had het écht meerwaarde gehad.

Over formaten gesproken: wat ons betreft mogen de zittingen van de voorstoelen wat langer worden voor meer steun aan de bovenbenen. Bovendien zitten brede Nederlanders vrij snel met hun schouders tegen de B-stijl aan, en blijft de beenruimte op de achterbank hooguit steken bij de kwalificatie 'wel redelijk'. Afgaand op zijn ruimte-aanbod is de nieuwe Mazda 2 dus nog niet helemaal volgroeid, hij scoort een nette voldoende, maar op andere vlakken (de bijtelling daargelaten) staat deze auto minstens op het niveau van de concurrentie, zo niet daarboven.

  • Houd me op de hoogte over de Mazda 2
Mazda Mazda 2

PRIVATE LEASE Mazda 2

INFO
ANWB
ANWB
Mazda 2 SkyActiv-G 90 Skylease+ (5D/5H)
€ 344
Stel samen ▸
Mazda
Mazda
Mazda 2 SkyActiv-G 75 (5D/6H)
€ 339
 
Mazda 2 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda 2 1.5 Dynamic+ NAVI LMV PDC CRUISE

    Mazda 2 1.5 Dynamic+ NAVI LMV PDC CRUISE

    • 2018
    • 49.555 km

    € 14.850

    Mazda 2 Sport Selected! 90PK

    Mazda 2 Sport Selected! 90PK

    • 2019
    • 37.146 km

    € 16.500

    Mazda 2 1.3 XS

    Mazda 2 1.3 XS

    • 2010
    • 124.658 km

    € 3.800

Meer Mazda 2 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mazda2 | Nieuw: facelift 2020

    92
    • 30 januari 2020

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 2 specificaties
  • Mazda 2 occasions
  • Mazda 2 video's
Advies en informatie
  • Mazda 2 tests
  • Mazda 2 gebruikersreviews
  • Mazda 2 index
PREMIUM
Seat Ibiza (2015) vs. Mazda 2 (2016) - Occasion dubbeltest

Seat Ibiza (2015) vs. Mazda 2 (2016) - Occasion dubbeltest

Een nieuwe auto zit er niet meer in voor bedragen rond de tien of elf mille. Daar moet al snel...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2012)

    Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M Line (2012)

    • 5 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 75 S (2019)

    Mazda 2 SkyActiv-G 75 S (2019)

    • 27 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    14
    • 7 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    11
    • 22 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

    Mazda 2 1.3hp Navigator GT (2012)

    2
    • 1 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    2
    • 27 april 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2019)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2019)

    • 27 april 2020
meer reviews
Rij-impressie - Mazda 2

Rij-impressie - Mazda 2

84

Mazda is een lekker eigenzinnig merk en voegt met de nieuwe 2 een auto toe aan het B-segment...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mazda 2 Hybrid heeft een prijs

    Mazda 2 Hybrid heeft een prijs

    78
    • 31 januari 2022
  • Reportage
    Hyundai heeft beste multimedia in compacte klasse

    Hyundai heeft beste multimedia in compacte...

    76
    • 8 januari 2022
  • Nieuws
    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota nodig hebben

    Waarom Mazda en Suzuki modellen van Toyota...

    37
    • 7 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris

    137
    • 6 december 2021
  • PREMIUM
    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

    • 7 september 2021
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Mazda 2 bekend

    Prijzen vernieuwde Mazda 2 bekend

    23
    • 19 augustus 2021
  • Nieuws
    Mazda 2 verder fijngeslepen

    Mazda 2 verder fijngeslepen

    • 16 augustus 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot 254 pk

    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot...

    127
    • 8 april 2022
  • Koopwijzer
    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    32
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden