Maserati Levante GTS - Eerste rijtest
Bulldozer met stijl
Zoals bij vele andere merken bleek ook voor Maserati een SUV een gouden zet: de Levante is de bestverkochte auto van het merk. Maar echte fans hunkerden naar de topversie: wij reden met de GTS.
Toen Maserati zijn Kubang concept SUV onthulde op de IAA in 2011, waren we nog niet zo gewend aan het feit dat high-end autofabrikanten ineens SUV’s gingen maken. Hoe anders is dat nu! De Levante, zoals de Maserati-SUV in productieversie ging heten, draait mee in een wereld waarin ook Lamborghini, Rolls-Royce en Bentley SUV’s maken. Het is de bestverkochte Maserati ooit. Met afstand. Klanten met (te) veel geld laten allang dikke limo’s links liggen in ruil voor dit hoge spul, dus als fabrikant moet je mee. Maserati was er redelijk op tijd bij om het merk te redden. Want de verkopen van Ghibli en Quattroporte gaan niet hard en de GranTurismo die na 12(!) jaar nog steeds wordt gebouwd, is al jaren toe aan zijn pensioen. Nee, deze SUV heeft het merk boven water gehouden. En daardoor krijgen we volgend jaar in Genève bijvoorbeeld een gloednieuwe hardcore sportwagen van Maserati te zien. Dus al vind je zulke power-SUV’s maar niets, er is toch genoeg reden om het bestaan ervan te zien als iets wat de wereld beter maakt.
En er is meer goed nieuws. Het Levantegamma was wat Maserati betreft niet compleet genoeg met de V6’jes. Daarom is de auto als GTS nu ook verkrijgbaar met de 3,8-liter V8-biturbomotor die gelanceerd werd in de Maserati Quattroporte. Geen verkeerde motor, want hij wordt gemaakt door Ferrari en is dan ook familie van de 3.9 V8 die we vinden in alle V8-modellen van het merk uit Maranello. In de GTS die we proberen, levert hij 530 pk, maar voor echte liefhebbers is er ook een Trofeo-versie met 580 pk, die daarmee meteen de krachtigste in serie geproduceerde Maserati ooit is. Maar met de GTS kom je weinig tekort.
Ondanks zijn dik 2 ton aan gewicht zit je in 4,3 seconden op 100 km/h. Het vermogen gaat in principe naar achteren; de voorwielen springen alleen bij als het nodig is. Voor het Q4-systeem is samengewerkt met Alfa Romeo, dat zowel in de Giulia als de Stelvio laat zien dat zijn vierwielaandrijving goed samengaat met sportief rijgedrag. Zelf in de forse Levante is de kont bereid een stap opzij te doen als je jezelf uit een krappe hairpin lanceert. De besturing is licht, maar erg direct en door de perfecte 50:50-gewichtsverdeling laat de Levante zich goed sturen. De stabilisatoren zijn aan de stevige kant om de auto vlak te houden, wat het comfort op slechte wegen niet ten goede komt. In Nederland is dat niet iets om je zorgen over te maken, maar evengoed is de Italiaan aan de harde kant.
Dynamiek was belangrijker voor Maserati, dat zijn kernwaarden niet wil verloochenen. De motor maakt het af. Niet alleen is de V8 krachtig, romig en hangt hij goed aan gas, de soundtrack is ook prachtig. Een Ferrarimotor schept verwachtingen en die worden volledig ingelost. Geen nepgeluid, maar een dikke V8-roffel. En de volautomaat kan het snelle flipperwerk prima bijbenen.
MODDERWORSTELEN WELKOM
Als verrassing heeft de GTS nog een troef in handen: zijn offroad-mogelijkheden zijn stukken beter dan je zou denken. De luchtvering tilt de auto de hoogte in voor meer bodemvrijheid. Het gemak waarmee je steile modderhellingen beklimt, doet denken aan Land Rover-introducties. De kennis van Jeep die dankzij de ChryslerFiat-fusie voorhanden is, werpt merkbaar zijn vruchten af, de Levante gaat op dit vlak veel Duitse concurrenten voorbij.
Tot zover het goede nieuws, want er zijn ook wat twijfelachtige zaken. Zo is de auto naar de huidige maatstaven schrikbarend onzuinig, wat in ons land betekent dat er een flink stoot bpm op zit. Met een vanafprijs van zo’n € 220.000 tot gevolg. Dat is 20K meer dan de prijs voor een Cayenne Turbo. De uitrusting van het interieur is aan de magere kant voor een auto met zo’n prijskaartje. Ja, we vinden er prachtig leer en cool carbon, maar ook twijfelachtig plastic en knoppen die zo in een Fiat Tipo hadden kunnen zitten.
Het multimediasysteem is gedateerd als je dat vergelijkt met die in de nieuwste SUV’s van de concurrentie. Dat geldt ook voor alle actieve veiligheidsen connectiviteitssystemen. Maserati kan het op dit vlak merkbaar niet bijbenen. Het is niet zo erg als in bijvoorbeeld de Alfa Giulia, waar het echt een reden kan zijn om de auto te laten staan, maar het is wel een punt als je in dit segment zoveel geld wilt uitgeven. Of zijn uitstraling en rijeigenschappen dit kunnen compenseren, zal erg afhangen van persoonlijke smaak en voorkeur.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Opvallend lichtvoetig
- +Geweldige soundtrack
- -Erg duur door hoge co2-uitstoot
- -Multimedia veel minder ver dan de concurrentie
Signalement
Merk | Maserati |
---|---|
Model | Levante GTS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 209.524 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.799 cc |
Maximaal vermogen | 390 kW / 530 pk bij 6.250 tpm |
Maximaal koppel | 730 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.020 mm / 1.981 mm / 1.698 mm |
Wielbasis | 3.004 mm |
Massa leeg | 2.109 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.700 kg / 750 kg |
Banden voor | 265/40R20Prijzen |
Banden achter | 295/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 291 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,3 s |
Brandstofverbruik | 13,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 308 g/km |