Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Maserati Levante

Stijlvol zwaargewicht

69
Maserati Levante
Maserati LevanteMaserati LevanteMaserati LevanteMaserati LevanteMaserati LevanteMaserati LevanteMaserati LevanteMaserati LevanteMaserati Levante
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
28 januari 2017 om 10:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 1 2017
AutoWeek 1 2017

Je leest het in AutoWeek 1 2017

Maserati associeer je al snel met echte GT's. Stijlvolle, snelle auto's met veel luxe en gericht op rijbeleving. Hoe vertaal je dat in een 2.200 kilo zware SUV? Nou, volgens Maserati zoals in de Levante.

Eén ding heeft men in ieder geval buitengewoon goed gedaan bij de Levante: de styling. Meetlinten zullen je vertellen dat de nieuwe Maserati langer en breder is dan een Porsche Cayenne, maar je ogen weigeren dat aan te nemen. Natuurlijk blijft het een grote auto, maar de grove plompheid van veel andere SUVs in dit segment schittert door afwezigheid. In plaats daarvan oogt de Levante als een opgehoogde Ghibli of Quattroporte en blijkt-ie in dat opzicht alvast een echte Maserati.

Datzelfde geldt voor het rijgedrag, dat ondanks de aanzienlijke massa recht doet aan de dynamische aard van het merk Maserati. Het is niet de meest sportieve SUV uit het segment en evenmin de meest comfortabele keuze, maar het compromis dat men heeft gesloten komt goed tot z'n recht. Standaard adaptieve luchtvering en adaptieve dempers zorgen er samen met de lage plaatsing van de massa voor dat de Levante zich prettig over een bochtige weg laat sturen. Daarbij helpt het dat de standaard vierwielaandrijving onder normale omstandigheden zo'n driekwart van de aandrijving naar de achteras stuurt. Maserati vermeldt bovendien trots dat de luchtvering het mogelijk maakt om behoorlijk te variëren in wagenhoogte. Van de parkeerstand tot de allerhoogste offroad-stand kom je een goede acht centimeter omhoog, genoeg om de Levante een nuttige hoeveelheid bodemvrijheid te verlenen. Al blijft het idee van een Maserati met een offroad-stand wat curieus. Voor het betere snelwegwerk zijn er echter ook nog twee Aero-modi. Daarbij zakt de koets juist een stukje ten opzichte van het normale niveau o zo de luchtweerstand te verminderen. Aero 1 scheelt 20 millimeter, bij Aero 2 komt daar nog 15 millimeter bij. Die laatste modus zul je overigens niet vaak bereiken, pas als de snelheid voor enige tijd boven 185 kilometer per uur ligt schakelt de elektronica die stand in. De hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting zorgt bovendien voor wat extra binding met de voorwielen. Het loopt niet over van het gevoel, maar de tegendruk is precies goed en naarmate de kilometers verstrijken ga je de Levante als vanzelf meer waarderen. Op smallere wegen merk je echter wel de aanzienlijke breedte van de SUV, passerende tegenliggers maken het al snel aan de krappe kant. Bovendien zijn de kilo's tijdens stevig remmen en accelereren wel te voelen.

V6 diesel

Want met een 0-100 tijd van 6,9 seconden is de Levante met 3,0-liter V6 dieselmotor echt wel snel, maar de zescilinder moet er wel voor werken. Storend wordt dat dankzij het V6-geluid en de goede isolatie niet, de toerenteller wijst alleen bij wat steviger rijden vaak waarden aan die je op basis van de prestaties die je vraagt niet zou verwachten. Wel draait de zescilinder met z'n enkele turbo opvallend graag toeren want ook bovenin raakt het blok niet buiten adem. Louter een kwestie van gewicht, want niet alleen de motor is gretig, ook de standaard automaat imponeert. Dezelfde achttraps automaat van ZF die ook in legio andere modellen te vinden is en ook in dit geval imponeert die weer met z'n soepele en doeltreffende manier van doen. De 275 pk en 600 Nm mengt-ie in ieder geval naadloos en onmerkbaar samen tot één lineaire versnelling. Hooguit zou je de dieselmotor kunnen beschuldigen van een wat rauwe koude start, verder gedraagt de motor zich uitstekend en verlang je zelden naar meer. Overigens kan dat wel, de Levante wordt ook aangeboden met een V6 benzinemotor van 430 pk, maar mede omdat daar zo'n € 51.000 aan BPM op zit wordt niet met een vanafprijs van € 142.160 wel heel erg duur. Maar hoewel de prestaties daarvan natuurlijk nog beter zijn, hoef je voor de verfijning niet door te sparen. De diesel klinkt bijna net zo stijlvol als de buitenkant eruit ziet.

Helaas zorgt de stijlvolle buitenkant wel voor een tamelijk krap interieur gezien de buitenmaten. In de kofferbak past bijvoorbeeld 580 liter bagageruimte en dat is in dit segment niet overdreven veel. Hetzelfde geldt voor de ruimte op de achterbank. Daar kun je prima twee volwassenen neerzetten, maar met z'n drieën naast elkaar wordt het waarschijnlijk minder riant dan je zou denken. Voorin speelt dat natuurlijk niet en is de zitpositie uitstekend. Laag in de auto, maar toch hoog boven het andere verkeer uit. Bovendien is het leer waarmee de stoelen bekleed zijn mooi zacht en tillen details als de massieve aluminium schakelpeddels het interieur naar een hoger plan.

Pook automaat

Jammer daarom dat de afwerking op andere plekken juist tegenvalt en vooral dat de ergonomie bovendien te wensen over laat. De startknop en de knop voor de verlichting lijken bijvoorbeeld uit een Jeep te zijn gerukt die de helft kost. Het multimediasysteem probeert te veel opties op een te klein oppervlakte te tonen waardoor het touchscreen tijdens het rijden lastig te bedienen is. Als oplossing daarvoor heeft Maserati een centrale controller zoals bijvoorbeeld BMW die ook heeft. Alleen stapelt men de volumeknop daar bovenop en moet je daarop drukken om de optie te selecteren die je met de knop daaronder hebt aangewezen. Niet handig. Maar de bediening van de automaat is eigenlijk nog het meest vervelend. Wie geconcentreerd bezig is lukt het wel in één keer, maar even zonder opletten proberen van Drive naar Reverse te gaan levert niet altijd meteen het gewenste resultaat op. Dan blijft de automaat of in D staan of schiet juist een stand te ver door naar Park.

Foutloos is de Levante dus niet en gezien de concurrentie in het segment steekt de SUV er niet gelijk met kop en schouders bovenuit. Het zijn kleine details, maar met een vanafprijs van € 106.107 tellen die natuurlijk wel mee. Toch heeft de Maserati één groot voordeel ten opzichte van z'n concurrenten en dat is de uitstraling. Gedurende de testperiode kregen we opvallend veel aandacht, maar negatief was die niet één keer. Op dat vlak scoort de Levante hoger dan welke andere SUV dan ook.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Maserati Levante
Maserati Maserati Levante

Uitgelicht aanbod

    Maserati Levante 3.0 V6 S AWD *Zegna*Pano*360cam*Vol!*

    Maserati Levante 3.0 V6 S AWD *Zegna*Pano*360cam*Vol!*

    • 2016
    • 75.827 km

    € 73.950

    Maserati Levante 3.0 V6 350pk Q4 AWD Automaat Panoramadak/HarmanKardon

    Maserati Levante 3.0 V6 350pk Q4 AWD Automaat Panoramadak/HarmanKardon

    • 2018
    • 54.368 km

    € 69.950

    Maserati Levante 3.0 V6 S AWD GranLusso

    Maserati Levante 3.0 V6 S AWD GranLusso

    • 2017
    • 21.750 km

    € 59.900

Meer Maserati Levante occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Maserati Levante (GTS & Trofeo @ pag. 2)

    97
    • 13 juli 2018

Lezersreacties (69) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Maserati Levante specificaties
  • Maserati Levante occasions
  • Maserati Levante video's
Advies en informatie
  • Maserati Levante tests
  • Maserati Levante gebruikersreviews
  • Maserati Levante index
PREMIUM
Maserati Levante GTS - Eerste rijtest

Maserati Levante GTS - Eerste rijtest

Zoals bij vele andere merken bleek ook voor Maserati een SUV een gouden zet: de Levante is...

Lees meer
BMW X5 vs. Maserati Levante - Dubbeltest

BMW X5 vs. Maserati Levante - Dubbeltest

Met de X5 bracht BMW het fenomeen SUV twintig jaar geleden naar een hoger plan, sports utility’s...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Maserati Levante Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de suv met viercilinder

    Maserati Levante Hybrid - Eerste rijtest:...

    • 5 december 2021
  • Nieuws
    Maserati Levante - Back to Basics

    Maserati Levante - Back to Basics

    27
    • 30 oktober 2021
  • Nieuws
    Maserati's Ghibli, Levante en Quattroporte in nieuwe uitvoeringen

    Maserati's Ghibli, Levante en Quattroporte...

    13
    • 1 juli 2021
  • Nieuws
    Maserati eert racehistorie met F Tributo Special Editions

    Maserati eert racehistorie met F Tributo...

    3
    • 23 april 2021
  • Nieuws
    Maserati Levante Hybrid onthuld

    Maserati Levante Hybrid onthuld

    13
    • 19 april 2021
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Maserati Ghibli, Quattroporte en Levante

    Modeljaarupdate voor Maserati Ghibli, Quattroporte...

    28
    • 12 september 2020
  • Nieuws
    Maserati Ghibli en Quattroporte als Trofeo

    Maserati Ghibli en Quattroporte als Trofeo

    30
    • 10 augustus 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder op komst

    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder...

    10
    • 16 mei 2022
  • Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    60
    • 17 april 2022
  • Nieuws
    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste elektrische

    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste...

    60
    • 11 april 2022
  • Autotest
    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    17
    • 10 april 2022
  • Achtergrond
    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV genoemd

    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV...

    6
    • 9 april 2022
  • Nieuws
    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer dan een ton

    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer...

    25
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Maserati Grecale: mild-hybride, V6 én elektrisch

    Maserati Grecale: mild-hybride, V6 én elektrisch

    80
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden