Test: Lynk & Co 01

Van bezit naar gebruik

Lynk & Co 01
AutoWeek 15 2021
AutoWeek 15 2021

Je leest het in AutoWeek 15 2021

Als nieuwkomer op de automarkt moet je je onderscheiden. Lynk & Co doet dat door zich meer te focussen op gebruik dan op bezit. Ze verhuren je liever een auto dan dat ze je er een verkopen en alsof dat niet genoeg stimuleren ze het dat jij ‘m weer doorverhuurt. Maar laat dat je niet afleiden van de auto zelf: een geslaagde Chinese neef van de Volvo XC40.

Naast Polestar heeft Volvo nog een zustermerk: Lynk & Co, eveneens een volle dochter van het Chinese Geely. In China is het merk al een paar jaar actief en nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren, op een geheel eigen wijze. Afgetrapt wordt met één model, de 01, die technisch verwant is aan de Volvo XC40. Om die aan de man dan wel vrouw te brengen, wordt het traditionele dealernetwerk overgeslagen. Sterker nog: het verkopen van auto’s lijkt überhaupt bijzaak.

Lynk & Co propageert het idee waarbij bezit en gebruik uit elkaar worden gehaald. De 01 maakt een degelijke eerste indruk en doet daarin niet onder voor wat we van Volvo kennen; we zien dat wel eens anders bij auto’s uit China. Het interieur is grotendeels aangekleed met materialen die zijn gebaseerd op gerecyclede plastics. Evengoed voelt alles prettig aan en ziet het er prima afgewerkt uit.

DIK IN ORDE

Het dashboardontwerp is een eigenwijze interpretatie van wat we kennen van Volvo. Veel functionaliteit is bekend. Het meest in het oog springende verschil met Volvo is de horizontale opstelling van het multimediascherm én – niet onbelangrijk – de toevoeging van twee grote ronde knoppen voor de bediening van de belangrijkste functies van de airco, wat Volvo allemaal in het infotainment systeem wegstopt. Het ruimtegebruik is dik in orde. Voorin zit je als een vorst en voor een middenklasse cross-over zit je ook achterin royaal. Over beenruimte valt absoluut niets te klagen. De kofferbak is met een inhoud van 466 liter net iets groter dan die van de XC40 en als dat niet genoeg is, mag deze auto ook een aanhanger van maximaal 1.800 kg trekken.

De 01 deelt zijn plug-in hybride aandrijflijn met de Volvo XC40 T5 Recharge en dat betekent dat een 180 pk 1,5-liter driecilinder samen met een 82 pk elektromotor via een zeventraps DCT de voorwielen aandrijft. De driecilinder is mooi in balans. Als je goed luistert, kun je hem in de verte horen werken, trillingen en vibraties zijn er niet of nauwelijks. Er zijn drie rijmodi: Hybrid, Power en Pure. De eerste spreekt voor zich, bij de tweede doen beide motoren hun best voor hoge prestatie en in de Pure-modus wordt in feite alleen de elektromotor gebruikt en dan zou je op een volle accu (17,6 kWh) 69 kilometer ver moeten komen.

Voor de grootste efficiëntie hebben we de 01 voornamelijk in de Hybrid-modus gereden en daarin komt de 1.879 kilo zware auto lekker vlot vooruit. Wel merken we af en toe een kleine aarzeling wanneer de driecilinder moet aanspringen en ook de versnellingsbak kent soms een korte vertraging bij zijn denkwerk, maar storen doet het geenszins. De besturing voelt lekker stevig en precies aan en in de afstemming van het onderstel zit een mooie balans. Het is comfortabel, zonder dat het ook maar enigszins te week wordt. Aan stabiliteit ontbreekt het geenszins.

GEEN KEUZESTRESS

Een aardige gimmick zijn de selfie- en dashcam. De auto beschikt namelijk over camera’s die je kunt gebruiken voor selfies (die camera zit boven de achteruitkijkspiegel) of als dashcam (die camera zit achter de voorruit ter hoogte van de achteruitkijkspiegel). Via het infotainmentsysteem kun je de camera’s activeren en de beelden bekijken. Het geschoten beeld – zo wordt ons verteld – komt terecht in een ‘ledengalerij’ waartoe niemand zonder jouw wachtwoord toegang heeft. Waar de server staat waarop de galerij draait, is ons alleen niet duidelijk. En bij andere merken met geïntegreerde dashcams gaat het ook wel eens mis. Vorige maand meldde het Amerikaanse Consumer Reports dat Tesla ongevraagd videobeelden gebruikt voor de ontwikkeling van autonome technologie.

De auto is verder voorzien van zo’n beetje alle veiligheids-, assistentieen comfortverhogende systemen die we van Volvo kennen, allemaal standaard. De 01 wordt namelijk geleverd in één heel complete uitvoering, opties en extra’s zijn er niet. De enige keuze die er is, is de kleur: zwart of blauw. Het ontbreken van de mogelijkheid om de auto naar eigen inzicht aan te kleden en op te tuigen, zorgt voor eenvoud in productie en logistiek, met als gevolg lagere kosten. Het heeft alles te maken met de filosofie van Lynk & Co. Als je wilt, kun je de auto kopen voor € 39.000 (veel goed koper dan de vergelijkbare XC40), maar nog liever maakt het je voor € 500 per maand lid van de Lynk & Co-community waarna je zelf alleen nog moet zorgen voor brandstof en elektriciteit. Het lidmaatschap is per maand op te zeggen, dus als je weet dat je de auto niet meer nodig hebt, geef je dat door en dan wordt hij opgehaald. Je zit dus niet vast aan een contract van een paar jaar zoals bij veel private-leaseconstructies.

Voor die € 500 per maand kun je 1.250 kilometer vrij rijden. Worden het er meer, dan betaal je € 0,15 per kilometer extra. Onderhoud en reparatie zijn inbegrepen. Als hij aan zijn beurt toe is (uitgevoerd door een Volvo-dealer), wordt de auto bij je opgehaald en na afloop weer bij je thuis gebracht. Je hoeft je ook niet druk te maken over de wegenbelasting en de verzekering.

Die laatste is trouwens een bijzondere: waar de meeste autoverzekeringen het niet toestaan dat je je auto verhuurt aan derden is dat bij de verzekering die Lynk & Co voor de auto regelt juist wél mogelijk, Lynk & Co stimuleert en faciliteert zelfs dat je je auto gaat delen (onderverhuren) op momenten dat je hem zelf niet nodig hebt. Je kunt hem delen met vrienden en familie, maar ook op een Airbnb-achtige manier met andere, wildvreemde members van het platform. Op die manier kun je je maandelijkse ! 500 deels of zelfs helemaal terugverdienen en da’s best aantrekkelijk natuurlijk. Zoiets zagen we nog niet eerder.

VAKANTIEKAR

Doordat alleen de kleur kan worden gekozen en verder helemaal niets, is het de bedoeling dat je de auto heel snel geleverd kunt krijgen. Het streven is dat je je auto in twee tot drie dagen voor de deur hebt staan. In eerste instantie is dat een nagelnieuwe auto. Hoe dat na verloop van tijd gaat, kunnen ze ons bij Lynk & Co nog niet duidelijk maken. Je kunt namelijk lid worden, op vakantie gaan en je lidmaatschap een maand later weer opzeggen. Die auto van een maand auto oud zal naar wij verwachten vervolgens niet direct uit de roulatie worden genomen, maar weer opnieuw worden ingezet. Nu is een auto van een maand en een paar duizend kilometer oud nog vrij vers, maar of we een auto met twee jaar stevige levenservaring zouden accepteren als we daarvoor hetzelfde moeten afrekenen als iemand die een nieuw exemplaar krijgt voorgereden? We twijfelen nog. Aan de andere kant: voor een fatsoenlijke huurauto ben je per maand al snel meer kwijt dan € 500.

Binnenkort naar de autoboulevard voor een bezoek aan de Lynk & Co-dealer zal op niets uitlopen. In Nederland is er vooralsnog alleen een flagship club aan het Rokin in Amsterdam. Verwacht hier geen rijen glimmende auto’s keurig in het gelid. Nee, het is vooral een plek waar je als member welkom bent voor exclusieve drankjes, hippe merkproducten of om andere community leden te ontmoeten. Voor de rest regel je alles online of telefonisch.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Ruim interieur
  • +Prettig onderstel
  • -Geen keuzemogelijkheden
  • -Licht weifelende automaat

Signalement

Merk Lynk & Co
Model 01
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.879

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.477 cc
Maximaal vermogen 192 kW / 261 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 425 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 18 kWh
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 4.541 mm / 1.857 mm / 1.694 mm
Wielbasis 2.734 mm
Massa leeg 1.854 kg
Laadvermogen 496 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden235/55R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s
Brandstofverbruik 1,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 27 g/km

PRIVATE LEASE Lynk & Co 01

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum