Luxemburger verzamelts Opels Corsa A

Kleine auto, grootse prestatie

Verzamelaar Opel Corsa A
AutoWeek 25 2021
AutoWeek 25 2021

Je leest het in AutoWeek 25 2021

Steve Armeni verzamelt Corsa’s van de eerste generatie en heeft inmiddels zestien exemplaren, meer dan Opel zelf. Er zitten ook nog heel bijzondere varianten tussen. Waarom besloot hij zich ooit te bekommeren om deze op het oog doodnormale auto?

Z o raar kan het lopen: uitgerekend de uiterst zeldzame Irmscher Spider was de goedkoopste Opel Corsa A die verzamelaar Steve Armeni (47) op de kop tikte. De Luxemburger durfde hem ongezien te kopen, op basis van een eBayadvertentie met onduidelijke zinnetjes tekst erbij en zonder foto’s. Het was daarom niet zo vreemd dat er nauwelijks op de auto werd geboden. “Uiteindelijk heb ik er maar ! 256 voor betaald”, aldus Armeni. “Maar het was ook niet meer dan een verzameling onderdelen.” De onderdelenpuzzel met de naam Irmscher i130 wist hij snel weer in elkaar te zetten. Ook complete Corsa’s A waren lange tijd heel betaalbaar. “Van mijn auto’s ligt de gemiddelde prijs rond de € 700. Jarenlang was dat exact het bedrag dat voor een goede Corsa A werd betaald.”

Al 25 jaar verzamelt Armeni Opel Corsa’s van de eerste generatie. Pakweg twee decennia lang hield hij de bijbehorende website (opel-corsa-a.com) in de lucht, alsmede een internetforum en later ook de onvermijdelijke Facebook-pagina’s over dit model, alsmede een omvangrijke databank. Door de jaren heen verzamelde hij ook flink wat vervangende onderdelen.

INGENIEUR

Armeni is niet het type dat je onwillekeurig in gedachten hebt als je denkt aan een verzamelaar van basis-Opels. Het is geen met olie besmeurde kerel in een overall die op het erf van een boerderij een lading auto’s en onderdelen heeft gestald, en het is ook geen nerd die in de jaren 80 is blijven hangen. Nee, Armeni is ingenieur in de elektrotechniek, die samen met zijn vrouw en kinderen in een keurig onderhouden huis in Niederdonven woont. In een zorgvuldig gerestaureerde, 150 jaar oude werkplaats knapt de Luxemburger zijn Corsa’s op. Niets bijzonders, dus? Natuurlijk wel.

Als we aangeven weer te vertrekken en Steve de hoezen weer over zijn auto’s heeft getrokken, overhandigt hij ons een lijst die zijn verzameling in getallen vat. Daaruit blijkt duidelijk dat hij wel degelijk het potentieel én de auto’s heeft om voor een Corsa-freak door te gaan. De vragen die hij krijgt, ook van ons, zijn voor hem inmiddels gesneden koek. Wie verzamelt er nu Corsa’s, bijvoorbeeld. Nou, vergis je niet, Opels eerste compacte model onder de Kadett is lange tijd onterecht genegeerd door de klassiekerliefhebbers. En dat ondanks termen als ‘aerodynamica van sportwagenniveau’ (de Cw-waarde is 0,36) en ‘innerlijke grootte’, zoals die te lezen waren in de persmap van augustus 1982.

Het waren echter niet deze wapenfeiten waar de Corsa uiteindelijk beroemd om is geworden. Met de wat saai ogende Ascona C en de Rekord-opvolger Omega A ging het al niet veel anders. Een Corsa A oogt weliswaar best sympathiek, maar hij wekt bij de meeste mensen niet dezelfde begeerte en kooplust op als een bontgekleurde Kadett C of een coole Manta B. Wat daarvan de oorzaak is? Armeni haalt zijn schouders op. Aan de leeftijd van de auto ligt het in elk geval niet, want volgend jaar blaast het model veertig kaarsjes uit en dan is het toch echt officieel een klassieker.

GEEN TWIJFEL

Over het historisch belang van de eerste Corsa voor Opel bestaat in elk geval geen enkele twijfel. De S-Car (voor ‘Small Car’) viel bij de GM-directie als gevolg van de magere winstmarge die ermee kon worden gerealiseerd lange tijd niet in de smaak. Desondanks pompte het concern uiteindelijk twee miljard mark in de S-Car, onder meer voor de bouw van een fabriek in Spanje.

Sinds het debuut in 1982 in het voor Opel nieuwe segment van compacte modellen is de Corsa een bestseller. Alleen al van de A-generatie bouwde Opel maar liefst 3.105.430 exemplaren. Toch is het nu een redelijk zeldzame verschijning, zoals dat geldt voor de meeste populaire volksauto’s.

“In 1996 heb ik mijn eerste Corsa gekocht”, zegt Armeni. Zijn eerste auto was een Ascona B. Zijn vader opperde vervolgens een Golf II, maar die hoefde hij niet. Hij kocht in plaats daarvan een Corsa A Joy, een model van na de facelift. “Ik heb daar net zo lang mee gereden tot hij in 2003 met een kilometerstand van 245.000 als gevolg van roest bijna uit elkaar viel. Ik houd van het hoekige, strakke design van die eerste Corsa’s. Mede daarom ben ik geen fan van de Corsa B: te rond en te saai.” Wie A zegt, hoeft dus niet altijd B te zeggen.

Al in 1998 begon Steve met verzamelen, dus toen de Corsa A nog maar vijf jaar uit productie was. “Internet en eBay hebben mij geholpen bij het samenstellen van mijn verzameling.” Dankzij de moderne techniek kon hij ineens auto’s, onderdelen en andere Corsa A-liefhebbers opsporen via het wereldwijde web. “Mijn tweede Corsa was een GSi met aan de achterkant lichte schade. Ik betaalde er € 700 voor. Daarna kwam de Irmscher Spider op mijn pad en vervolgens mijn eerste TR.” Ook die kostte hem € 700. Vandaag de dag heeft Steve zestien exemplaren in bezit, gebouwd tussen 1982 en 1993. Opel zelf heeft in Rüsselsheim niet zoveel Corsa’s A in de klassiekercollectie als deze Luxemburger.

OVERCOMPLEET

De bandbreedte aan modellen is niet alleen groot, zijn verzameling is zelfs overcompleet. Van voorseriemodellen waarop de tand des tijds flink vat heeft gekregen tot een zelfgebouwde racer met een tweeliter van een Calibra, alles is voorhanden. Steve heeft een Corsa Joy die wordt blootgesteld aan de elementen, maar ook een flink verbrede variant (een trend in die tijd) in Lexmaul-tuninglook, die zich voor de ingang van de disco vast ooit helemaal thuis voelde. En hij is eigenaar van twee Corsa’s TR Luxus in bedenkelijke kleurencombinaties, die voor hem op zichzelf al reden genoeg waren om ze op de kop te tikken. Het sedanmodel, dat vooral gericht leek te zijn op oudere kopers, heeft door de jaren heen de meningen altijd verdeeld, om het maar voorzichtig uit te drukken.

George Gallion, in Opels designafdeling verantwoordelijk voor de Corsa, liet zich in een interview ooit ontvallen dat de Opel Corsa in geen geval op de Volkswagen Polo mocht lijken en dat de Spanjaarden per se een sedan wilden. “We konden er niets aan doen dat de Corsa TR er zo uitzag”, stelde hij licht ironisch.

BREDE SPRINT-KIT

De tegenpool in Armeni’s verzameling is een Irmscher Spider met een brede Sprintkit. Ook de Michalak Corsa spider kun je een tegenpool noemen, nummer 87 van een oplage van slechts 98 exemplaren, voorzien van een tweedelig dak van met glasvezel versterkte kunststof dat je op sierlijke wijze achter de stoelen kon laten zakken. “Hij heeft helaas nog wel de lakkleur van de Golf Genesis.” Dat was een speciale, in lila gelakte uitvoering van de Golf II en daar wilde Armeni immers niets mee van doen hebben. Thuis heeft hij altijd een handjevol Corsa’s staan waar hij ook daadwerkelijk in rijdt. De TR Luxus van 1983 met 68.000 kilometer op de teller oogt alsof de eerste eigenaar hem na elk ritje heeft opgepoetst.

Armeni rijdt er daarom alleen mee als het mooi weer is. Een optie voor dagelijks gebruik is de zwarte GSi met het grote vouwdak en de zeer gespierde motor. De witte Spider die op zijn erf staat, zette hij in elkaar met de eerder genoemde op eBay aangetroffen onderdelenset. De Vauxhall Nova Sport-replica heeft hij gecreëerd op basis van een kale driedeurs uit 1985 (aanschafprijs wederom € 700). In het Verenigd koninkrijk diende de Nova Sport met zijn tot 85 pk opgevoerde 1,3-liter SR-motor als homologatiemodel voor de rallysport. Afgezien van het feit dat deze auto nog steeds linksgestuurd is, klopt elk detail, tot de roestrood gespoten eindpijp toe. En omdat de Nova Sport-liefhebbers in het VK niet van halve maatregelen houden als het om originaliteit gaat, draagt de auto net als bijna alle Corsa’s van Armeni een nagemaakte ‘Made in Spain’-sticker op de voorruit. Die kreeg indertijd elke Corsa vanuit de fabriek mee, zo trots waren de Spanjaarden op hun jonge autoindustrie. Toen een kleinigheid, maar Armeni kost het hoofdbrekens. “De techniek is nooit een probleem, maar carrosserieen interieurdelen zijn lastig te vinden.”

ALLES OP VOORRAAD

De restauratie van een Corsa A duurt ongeveer een half jaar, legt Armeni uit. “Er zitten immers niet veel onderdelen aan deze auto. En ik heb alles op voorraad.” Met alles bedoelt hij dan ook echt álles. Zo heeft hij 37 interieurs, ongeveer 1.300 verschillende nieuwe onderdelen, een paar duizend gebruikte onderdelen en een hoeveelheid tuning-toebehoren uit de jaren 80 en 90 waarvan hij de aantallen niet eens weet. Het ligt allemaal in een voormalige koeienstal, in kasten en op zolder.

In zijn eigen archief bevinden zich volgens de inventarislijst circa 1.200 folders uit alle mogelijke landen, meer dan 500 foto’s, modelauto’s, persmappen, reclameuitingen en werkplaatsdocumentatie. “Ik heb jarenlang Opel-dealers afgestruind en spullen opgekocht die overbodig waren.

Het mooiste aspect aan de Corsa A vind ik zijn toegankelijkheid. Je betaalt er nooit de hoofdprijs voor. Zodoende is het geen probleem om er eentje bij te kopen. En omdat er sowieso geen hoge bedragen voor worden neergelegd, hoef ik er ook niet over na te denken of het wellicht interessant is er eentje te verkopen. Dat loont eigenlijk nooit.” Anno 2021 staan er online enkele mooie exemplaren te koop waarvoor je € 4.000 of meer moet betalen. Armeni lacht erom: “Dat betaalt niemand voor een Corsa A.” Nou ja, misschien over 25 jaar.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum