Lotus Evora 2+2 (2011)
Bochtenijzertje
De Evora is een mijlpaal in de geschiedenis van Lotus, vooral omdat dit de eerste echt nieuwe Lotus in veertien jaar is. Dan gaan we voorbij aan de Exige en de Europa, maar dat waren in feite varianten van de Elise. Het onderstel van de Evora is compleet nieuw en bestaat uit drie stukken gelijmd en geëxtrudeerd aluminium. Het idee achter de Evora is ook heel anders. Waar Lotus normaal gesproken staat voor onder meer minimalisme, is dit een voor dit merk ongekend luxe auto. Hij is zelfs leverbaar met twee noodstoeltjes achterin en dat maakt hem de enige op dit moment in productie zijnde 2+2 met middenmotor.
Het uiterlijk van de Evora is in dat licht bezien knap getekend. Als je hem zo van opzij bekijkt, is het amper voor te stellen dat daar achterin een 3,5-liter V6 en twee passagiers passen. Het ontwerp is zeer geslaagd; klassiek, stoer, rank en tijdloos. Mooie stijlelementen en details geven de Evora een heel eigen gezicht. Door de glanzend zwarte A-stijlen wordt de illusie gewekt dat voor- en zijruiten één geheel vormen. Mooi zijn ook de lijnen van die zijruiten: de onderste lijn buigt naar achteren toe naar boven en gaat daar strak over in de bovenlijn van de achterruit, terwijl de bovenste lijn van de zijruiten net zo recht en op hetzelfde punt overgaan in de onderlijn van de achterruit. Brede schouders geven de Evora 'ballen' en de ronde achterlichten maken de achterkant moeilijk in een periode te plaatsen.
Niks minimalisme
De Evora mag dan op een nieuw chassis staan, ook dit onderstel is gebouwd rond een soort bakje en daar moet je even in klimmen. De rand van die bak zorgt ervoor dat je je linkervoet moeilijk kwijt kunt, maar verder zijn de verschillen met andere modellen van Lotus heel erg groot. Niks minimalisme hier, en spartaans ho maar. De Evora heeft een prachtig interieur meegekregen, dat in grote lijnen wel wat weg heeft van Audi's R8. Het instrumentenpaneel is met vloeiende lijnen om de bestuurder heen gebogen en de materialen zijn ronduit prachtig. Leer en aluminium heersen. De sportkuipjes zitten prachtig laag en zijn tamelijk hard. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar.
De 3,5-liter V6 van Toyota is behoorlijk aangepast: zo is onder meer het motormanagement aangescherpt, de uitlaat aangepast en verder heeft de V6 in de Evora een lichter vliegwiel gekregen, waardoor hij kwieker op veranderingen van de gasklepstand reageert. De motor klinkt in elk geval geweldig, rauw en scherp. Het lichtere vliegwiel vereist wel wat meer secuurheid in het doseren van gas en koppeling onderin. Verder wordt het vermogen erg geleidelijk opgebouwd. Onderin is de motor erg bescheiden, maar zweep hem op tot hogere toerentallen en hij douwt heerlijk in je rug. Helaas grijpt al bij 6.500 tpm de begrenzer in. Daar kun je vijfhonderd omwentelingen aan toevoegen door de sportknop in te drukken. De zesbak is wat zwaar en nukkig en de slag van de koppeling is wat aan de lange kant, maar de besturing is fenomenaal scherp en exact, precies wat we van een Lotus verwachten. En hier zit dan ook de grote kracht van deze auto. Hij laat zich waanzinnig scherp de bocht in sturen, op het onmogelijke af. Wat een waanzinnig bochtenijzertje is dit!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Lotus |
---|---|
Model | Evora 2+2 |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 86.409 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.456 cc |
Maximaal vermogen | 206 kW / 280 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 4.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.350 mm / 1.848 mm / 1.229 mm |
Wielbasis | 2.575 mm |
Massa leeg | 1.382 kg |
Laadvermogen | 400 kg |
Banden voor | 225/40R18Prijzen |
Banden achter | 255/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 262 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s (fabrieksopgave: 5,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,7 s / 5,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,2 s / 8,9 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 217 g/km |
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.