Lexus UX - Welkom duurtest

Wonderlijke nieuwkomer

98 reacties

Video
AutoWeek 30 2019
AutoWeek 30 2019

Je leest het in AutoWeek 30 2019

Met de UX heeft Lexus een tamelijk wonderlijke cross-over in het gamma, maar wel één die dankzij z'n hybride aandrijflijn goed zou kunnen scoren. Of dat er ook daadwerkelijk in zit, zoeken we de komende maanden uit in een duurtest.

Achter het stuur van de Lexus UX zit je laag en waan je je in een kleine bunker. Daarmee is de invloed van het TNGA-platform, een modulaire basis die over nagenoeg de gehele Toyota- en Lexus-familie wordt uitgerold, direct merkbaar. De nieuwe Toyota Corolla brak op dit gebied al met zijn voorganger en ook de UX zit je als gegoten. Voor Japanse begrippen kan het stuur ver naar je toe en zo vind je snel een fijne zitpositie om uren over de Franse snelwegen naar Chantilly te jagen.

Het is prettig toeven in de UX 250h, niet in de laatste plaats door de aankleding van het interieur. De sportief ogende, comfortabel zittende stoelen zijn bekleed met geperforeerd, lichtgekleurd leer, dat fraai contrasteert met het donkerblauwe exterieur van de UX die zich de komende maanden in onze duurtestvloot mag bewijzen. Terwijl de fraai ontworpen klokken die onder een hoekige overkapping zijn ondergebracht. Zowel de opstartsequentie als de horizontaal verplaatsbare centrale klok zijn een lust voor het oog. Achterin laat Lexus’ kleinste hoogpotige een duidelijke link met de C-HR zien, de gelikt gelijnde cross-over van Toyota waarmee de UX zijn afmetingen deelt. Dat pakt helaas niet in het voordeel uit van onze blauwe nieuwkomer.

VAN VOOR NAAR ACHTER

Hoe fraai de materialen ook zijn die Lexus voorin toepast, het kunststof dat voor de achterste deurpanelen is gebruikt, voelt erg hard aan. De kans dat dit als kritiekpunt wordt genoemd door volwassen achterpassagiers, achten we overigens niet zo groot. Hier weten namelijk de beperkte hoofden beenruimte de aandacht op zich te vestigen. Ruimtegebruik is überhaupt niet het sterkste punt van de UX. Zo is de bagageruimte met een inhoud van slechts 283 liter (1.194 met de bank plat) snel gevuld met twee weekend tassen. De UX heeft daar een goede reden voor. Onder de hoge bodem zit namelijk het accupakket. Inderdaad, ook de UX is in Nederland altijd voorzien van een hybride aandrijflijn. Onze duurtester is een UX 250h en dat betekent dat een 2,0-liter viercilinder bijval krijgt van een elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 184 pk. De troefkaart van de UX is natuurlijk het gunstige verbruik bij doorsnee dagelijks gebruik.

Een aantal kilometer file? Geen probleem; je legt ze in de meeste gevallen immers elektrisch af. Tijdens de Franse snelwegkilometers profiteer je natuurlijk minder van het semi-elektrische UX-hart, daar de snelheden geregeld boven de 120 km/h uitkomen. Op de heen- en terugweg naar Chantilly, ten noorden van Parijs, verbruikte de UX 1 op 12,1, wat best meevalt. Bij constante snelheid heerst er rust in het interieur. Bij stevig accelereren laat de viercilinder uiteraard van zich horen, maar bij constante snelheden is het binnenste van de UX 250h niet alleen een fraaie, maar ook een stille omgeving. Daarmee is Lexus’ jongste telg een fijne reisgenoot, mits je niet veel ruimte nodig hebt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Lexus
Model UX 250h Executive Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 64.505

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.987 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.495 mm / 1.840 mm / 1.540 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden225/50R18Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 125 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (98) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum