Afscheid Duurtest: Lexus UX 250h
Vorm boven functie
36 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Lexus UX250h is de derde auto van dit Japanse premiummerk die in onze duurteststal verscheen. Maar is het ook de lekkerste van het stel? We nemen afscheid van deze auto die niet in een hokje te plaatsen is. Want is het nu een SUV, hatchback of coupé?
De hybride aandrijflijn is nu nog de enige optie voor de UX in Nederland, maar een volledig elektrische komt eraan. Smaken onze hybride ervaringen naar meer? De hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 184 pk past goed bij de Lexus UX. Het samenspel van de 2,0-liter viercilinder benzinemotor en de elektromotor verloopt zoals je van Lexus mag ver wachten. Dat betekent dat je van de overgang van rijden op benzine naar puur elektrisch nauwelijks iets voelt.
Wat je wel ervaart, is de prettige ondersteuning van de elektrokracht bij de acceleratie. De auto versnelt dan namelijk soepel en zonder al te veel rumoer. Net als bij de Toyota Corolla met dezelfde aandrijflijn, waarvan we onlangs afscheid namen in de duurtestgarage, blinkt de voortstuwingscombinatie vooral uit bij fileverkeer, waarbij het elektrische deel van de aandrijving vooral zijn ding doet. Tijdens snelwegkilometers waarbij er wel een goede doorstroming was, reden we stevig met de Lexus door en dan is een gemiddeld verbruik van 1 op 16,2 over ruim 18.000 kilometer netjes.
RUST AAN BOORD
Van het rijden met de UX word je relaxt. Het is geen auto waarmee je snel gaat jagen en dat komt waarschijnlijk door de rust aan boord. Bij het wegrijden hoor je de benzinemotor niet, die komt er naderhand zachtjes bij en ook de rijgeluiden worden goed bij de inzittenden weggehouden. Toch sust de Lexus je niet in slaap, want de besturing en het onderstel bieden veel scherpte en alert heid, en ook de lage zitpositie geeft je eerder het idee in een hatchback te zitten dan in een cross-over. Dat geeft de UX een bijzonder karakter in een segment waarin nogal veel beroering is. Om uit te zoeken waar het model precies staat, haalden we er diverse concurrenten bij, wat gezien het enorme aanbod tamelijk eenvoudig is. Zo nam onze UX het op tegen de Audi Q3, de Mercedes GLA-klasse en de Volvo XC40.
De Audi en de Volvo zijn wat hoger en hoekiger, qua concept past de Lexus het best bij de Mercedes GLA-klasse waarvan binnenkort overigens een geheel nieuwe generatie verschijnt. De BMW X2 en de Sportback-versie van de Audi Q3 zijn met hun lagere daklijn eveneens goede ijkpunten. Ten opzichte van die modellen valt het gebrek aan ruimte op de achterbank en in de bagageruimte minder op. Dat brak de Lexus namelijk in vergelijkingen op. Op twee punten was hij hun wel de baas; zijn zuinige aandrijflijn en verfijnde onderstel zijn dikke pluspunten. De ergonomie kan beter, met de cursorbediening op het vlak in de middenconsole worden we geen vrienden.
Gelukkig komt wel Apple CarPlay of Android Auto beschikbaar, waarbij je de iconen op je smartphone terugziet op het centrale scherm bovenop de middenconsole, al moet je nog met de muispad-achtige bediening werken. Navigeren en telefoneren wordt er evenwel gemakkelijker op.
RED CARPET
Als Lexus-rijders hebben we weer eens ervaren hoe fijn het red carpet treatment is. Dat betekent dat bij onderhoud de auto bij jou thuis of op het werk wordt opgehaald én teruggebracht en dat er een passende vervangende Lexus voor je klaarstaat. Het was voor ons alweer even geleden, want de laatste duurtest met een Lexus – een CT 200h – vond plaats in de periode 2011-2012.
De ervaringen met de UX blijven ons langer bij; de cross-over levert vergeleken met de CT 200h betere rijeigenschappen en de aanwezigheid van meer hybride kracht past beter bij een auto in dit segment. Er bestaat elders ook een UX met 2,0-liter turbomotor zonder elektrische ondersteuning, een versie waarnaar we best nieuwsgierig zijn.
Meer nog kijken we uit naar de 300e, de eerste elektrische Lexus, die naar verluidteen actieradius van meer dan 300 kilometer krijgt. Aan boord bevinden zich een 54,3 kWh-accupakket en een elektromotor met 150 kW/204 pk. Bij een auto met zo’n uiterlijk verwacht je gewoon een honderd procent elektrische aandrijflijn, al laat de 250h zien dat hybride een erg prettige tussenoplossing kan zijn.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Verfijnd onderstel
- +Prettige hybride aandrijflijn
- -Krap op achterbank en in de bagageruimte
- -Ergonomie matig
Had je deze auto's al gezien?

Lexus UX 250h Comfort Line Automaat | Apple Carplay | Navi | Dodehoek Det. | Camera |
- 2022
- 14.657 km

Lexus UX 250h F Sport Line | Facelift, Head up display, Blind Spot, 18 inch, Parkeersensoren, Stoel + Stuurverwarming, Groot scherm
- 2023
- 19.710 km

Lexus UX 250h F Sport Premium
- 2021
- 53.426 km
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.