Lexus NX 300h AWD F-Sport Line (2015)

Zijdezacht met een nerveus randje

Lexus NX
Lexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NX
Lexus is vooral groot in de Verenigde Staten. Maar met een groeiende markt voor midi-SUV's ziet het merk genoeg kansen voor de nieuwe NX op het Europese vasteland.

De hybride NX is qua ontwerp geïnspireerd op het extreme studiemodel LF-NX, dat in 2013 gepresenteerd werd. Dat betekent een hoge, sterk getailleerde grille, vlijmscherpe, smalle koplampen en led-dagrijlampen die aan het Nike-logo doen denken. Ook de flanken en de achterzijde worden gekenmerkt door scherpe lijnen en hoeken.

Die extravagante vormgeving is voortgezet in het interieur. Dat betekent helaas ook dat het een tijdje duurt voordat je de weg aan boord een beetje weet. Liefhebbers van gadgets komen echter ruimschoots aan hun trekken. Het meest in het oog springt de inductielader om je telefoon draadloos op te laden, mits die daarvoor technisch is voorbereid, anders heb je een speciaal hoesje nodig. Een ander opvallend gadget is het touchpad voor het multimediasysteem. Helaas laat het zich minder eenvoudig bedienen dan een touchscreen of draaiknop. Op de middenconsole treffen we wat goedkoop ogende kunststoffen aan, maar die worden ruimschoots gecompenseerd door het vele prachtige, roodgestikte leer. De stoelen zitten uitstekend. Ze zijn stevig en bieden veel steun. Achterin blinkt de Lexus vooral uit in beenruimte.

Zeker als je de Lexus IS kent, word je tijdens vlot optrekken en invoegen met de NX onaangenaam verrast door onnatuurlijk aandoende, hoge motortoerentallen. Dat komt doordat de verbrandingsmotor van de NX minder krachtig is dan die van de IS en ook de traploze transmissie is anders. Het maakt de NX wat nerveus. Daar staat tegenover dat het samenspel en de overgang tussen de verbrandingsmotor en de elektromotoren bijna onmerkbaar verloopt. Geen enkele andere fabrikant heeft dat zo goed voor elkaar. Bovendien is het testverbruik van 1 op 13,4 best netjes voor een auto als deze.

De besturing is vrij precies, ook al voelt hij licht (en dus comfortabel) aan. Maar het onderstel mist verfijning. Met name de achteras is erg zacht geveerd, terwijl de demping juist hard is. Op lange snelwegritten met goed asfalt is de NX een heerlijke, zijdezachte woonkamer. Maar zodra het asfalt minder wordt en je aan het sturen wordt gezet, laat hij een minder positieve indruk achter.

Als voorwielaandrijver is deze Lexus verkrijgbaar vanaf €46.390, maar door de vierwielaandrijving en het Sportline F-pakket is de testauto maar liefst €20.000 duurder. Dan laat de uitrusting echter niets meer te wensen over.

Video

Oordeel

3 sterren

De Lexus NX is een opvallende auto. Het interieur sluit daar mooi bij aan. Het hybride-systeem is keurig uitgebalanceerd, maar dat geldt helaas niet voor de automaat en het onderstel.

Signalement

Merk Lexus
Model NX 300h AWD F Sport Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 68.645

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 2.494 cc
Maximaal vermogen 145 kW / 197 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.630 mm / 1.845 mm / 1.645 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.760 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden235/55R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,3s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 123 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum