AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests

Elektrische impuls

Lexus LS 600h

  • Luc Vranken
  • Eerste rijtest
27 juli 2007 om 13:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 26
AutoWeek 26

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 26

Sinds een paar weken staat de LS 600h in de Lexus-showrooms, de logische en verwachte hybride toevoeging aan de modellenreeks van het luxe-merk van Toyota Motor Corporation. In Berlijn reden we de nieuwe LS-variant en concluderen voorlopig: Lexus heeft een nieuwe troef in handen die de LS een forse impuls kan geven. Ten koste van de Europese toppers.

Als je een jaar Toyota Prius hebt gereden, ben je niet verbaasd als je de nieuwe Lexus LS 600h start en… er gebeurt niets. Nou ja, behalve wat lichtjes op het dashboard dan. Je staat ook niet raar te kijken dat als je wegrolt vanaf stilstand… je nog steeds niets hoort! Bij voorzichtig gasgeven bij optrekken rijdt de tweeënhalve ton zware LS tot ongever 45 km/h gewoon op stroom. Vraag je meer versnelling, dan komt de benzinemotor erbij. En wat voor één. Lexus boorde de 4,6-liter V8 uit de LS 460 op tot bijna vijf liter en veroordeelde deze nieuwe motor tot samenwerking met een elektromotor en een accupakket. De fulltime hybride LS peurt er maximaal 445 pk uit, is afgeregeld op 250 km/h top en snelt in 6,3 seconden vanuit stilstand naar de 100. Kortom, het is ronduit een snellerik, die het trio Mercedes (met de S), BMW (met de 7) en Audi (met de A8) aankan. Dankzij een – we kunnen niet anders zeggen – perfecte en geraffineerde samenwerking tussen elektromotor en V8, gekoppeld aan een traploze automaat. Aandrijflijnen van Lexus zijn beroemd; deze is een puist ingewikkelder, maar werkt subliem. En dan dat verbruik. Lexus geeft een gemiddeld verbruik op van 9,3 liter per 100 km, dat is 1 op 10,7. Voor deze prestaties is dat ronduit goed. Een cijfer dat geen concurrent haalt. Dat gaan we uiteraard nog checken.

Deze LS heeft 4WD

Karl Schlicht, vice-president van Lexus Europe, verwoordde het duidelijk tijdens de internationale presentatie van de LS 600h in Berlijn. "Mensen die het milieu en de toekomst serieus nemen, willen niet per se genoegen nemen met minder prestaties." Met andere woorden: wij van Lexus bieden beide. En het moet gezegd: geen topmerk biedt voor dit geld, deze prestaties met dit verbruik. Sterke nieuwkomer dus, die LS 600h, alleen… wilt u elektrisch rijden? Wat zijn de nadelen? Hoe ga ik verkopen dat ik milieubewust ben terwijl ik voorin mijn zakenauto een 5-liter V8 heb hangen? Waarom de kracht van de elektromotor niet gebruikt om een 3-liter V6 benzinemotor voorin te plaatsen. En dus nog veel zuiniger uit te komen? Omdat je dan wordt uitgelachen door de gevestigde orde. In de klasse van de LS kun je met minder geen genoegen nemen. Niet als je zo ambitieus bent als Lexus is.

Nadelen? Net als de LS 460 geeft ook de 600h je geen sportief gevoel, ondanks zijn potentieel. De zitpositie is toch te veel van die van de chauffeur, niet van de coureur. In de zoektocht naar perfectie is de communicatie tussen mens en machine toch wat te veel ten onder gegaan. De LS is geen auto die je aantrekt en overal inprakt. Je gaat omzichtiger te werk, vooral door de erg lichte, gevoelloze besturing. Verder is het onderstel, hoe verzorgd ook, niet perfect. Er zijn topklasse-sedans uit Duitsland die oneffenheden beter absorberen, koersvaster zijn, de Adaptive Variable Suspension – die drie verschillende standen stugheid van vering en demping mogelijk maakt – ten spijt. Opvallend is ook dat er nagenoeg niets merkbaar is van de permanente vierwielaandrijving die deze 600h wel heeft en de 460 niet. De voorwielen doen altijd mee, van minimaal 30% tot maximaal 50%, om het grote vermogen elegant op de weg te krijgen (door middel van een doorontwikkeld Torsen-differentieel), maar een verschil met de achterwielaangedreven 460 is bij normaal gebruik niet voelbaar.

Kampeerspullen

Dat de accu achterin ruimte kost, is bekend. Het komt de LS op een kofferruimte van 330 liter te staan en dat is met voorsprong de krapste van zijn klasse. Aangezien dit soort auto's meestal niet worden ingezet voor het vervoer van al de kampeerspullen lijkt dat nadeel voor de clientèle overkomelijk. En het gewicht dan? Met 2,5 ton schoon aan de haak, is de LS meer een sumo-worstelaar dan een geisha en dat voel je toch wel in de auto. Hij kan zijn kilo's niet helemaal verbloemen.

Maar dan heb je de nadelen van deze eerste kennismaking wel gehad. Veiligheids- en luxeniveau alsmede de afwerking van ook deze LS-variant staan niet ter discussie. Dus blijft het feit dat niemand in deze klasse dit totaalplaatje kan bieden. Lexus is de eerste om toe te geven dat hybride an sich niet zaligmakend voor altijd is. Maar in de tussentijd gaat de firma slim en overtuigend door met het maximaal uitnutten van dit door haarzelf gecreëerde fenomeen. En daar zal deze sloep zeker aan bijdragen.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Lexus LS
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Lexus Lexus LS

Uitgelicht aanbod

    400, origineel NL-auto, 1e eigenaar !!! youngtimer

    Lexus LS 400, origineel NL-auto, 1e eigenaar !!! youngtimer

    • 1997
    • 229.908 km

    € 10.999

    500h AWD Executive Line | Mark Levinson | Head up | 360 graden camera

    Lexus LS 500h AWD Executive Line | Mark Levinson | Head up | 360 graden camera

    • 2018
    • 24.445 km

    € 75.450

    430 | Origineel NL | Xenon | Schuif-/kanteldak | Navigatie | Memory | Leder | Adaptive vering | Stoelverwarming | PDC

    Lexus LS 430 | Origineel NL | Xenon | Schuif-/kanteldak | Navigatie | Memory | Leder | Adaptive vering | Stoelverwarming | PDC

    • 2003
    • 283.121 km

    € 8.900

Meer Lexus LS occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus LS specificaties
  • Lexus LS occasions
  • Lexus LS video's
Advies en informatie
  • Lexus LS tests
  • Lexus LS gebruikersreviews
  • Lexus LS index
PREMIUM
Lexus LS 600H - Doorgelicht

Lexus LS 600H - Doorgelicht

Als hybride onder de grote limousines was hij er vroeg bij, maar echt groen is hij niet. Wel...

Lees meer
Lexus LS 600h

Lexus LS 600h

3

Een 445 pk sterke limousine rijden en tegelijkertijd een zuiver milieugeweten houden? Het lijkt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Toyota Mirai en Lexus LS volgens Modellista

    Toyota Mirai en Lexus LS volgens Modellista

    41
    • 20 november 2020
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 13 november 2020
  • Autonieuws
    Lexus belicht vernieuwde LS 500h

    Lexus belicht vernieuwde LS 500h

    49
    • 18 september 2020
  • Autonieuws
    Facelift voor Lexus LS

    Facelift voor Lexus LS

    65
    • 7 juli 2020
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz S560e - Lexus LS500h AWD - Dubbeltest

    Mercedes-Benz S560e - Lexus LS500h AWD...

    • 3 juni 2020
  • PREMIUM
    Lexus LS - Oud & Nieuw

    Lexus LS - Oud & Nieuw

    • 26 mei 2020
  • Autonieuws
    Testwerk Lexus LS met brandstofcel begonnen

    Testwerk Lexus LS met brandstofcel begonnen

    88
    • 31 juli 2019
Merk
Merk
  • Review
    Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2012)

    Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2012)

    2
    • 27 februari 2021
  • Review
    Lexus RX 450h Luxury Line (2013)

    Lexus RX 450h Luxury Line (2013)

    4
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Lexus IS F: terugblik op de 'M3 uit Japan'

    Lexus IS F: terugblik op de 'M3 uit Japan'

    10
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Lexus NX veel te vroeg volledig te zien

    Lexus NX veel te vroeg volledig te zien

    87
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Lexus IS 500 F Sport Performance is herboren IS-F

    Lexus IS 500 F Sport Performance is herboren...

    33
    • 22 februari 2021
  • Autotest
    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX 450h

    Occasiontest: Audi Q7 E-tron - Lexus RX...

    53
    • 22 februari 2021
  • Autonieuws
    Lexus IS krijgt F-behandeling

    Lexus IS krijgt F-behandeling

    10
    • 22 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

      • Alfa Romeo
      • Alpine
      • Aston Martin
      • Audi
      • Bentley
      • BMW
      • Cadillac
      • Chevrolet
      • Citroën
      • Dacia
      • Donkervoort
      • DS
      • Ferrari
      • Fiat
      • Ford
      • Honda
      • Hyundai
      • Infiniti
      • Jaguar
      • Jeep
      • Kia
      • Lamborghini
      • Lancia
      • Land Rover
      • Lexus
      • Lotus
      • Maserati
      • Mazda
      • Mercedes-Benz
      • MG
      • Mini
      • Mitsubishi
      • Morgan
      • Nissan
      • Opel
      • Peugeot
      • Polestar
      • Porsche
      • Renault
      • Rolls-Royce
      • Saab
      • Seat
      • Skoda
      • Smart
      • Subaru
      • Suzuki
      • Tesla
      • Toyota
      • Volkswagen
      • Volvo

      © 2021 DPG Media Magazines B.V.

      onderdeel van DPG Media Magazines groep