Lexus LS 600H - Doorgelicht

Luxe zonder gezeur

AutoWeek 51/52 2018
AutoWeek 51/52 2018
AutoWeek 51/52 2018

Je leest het in AutoWeek 51/52 2018

Als hybride onder de grote limousines was hij er vroeg bij, maar echt groen is hij niet. Wel is de Lexus LS 600h een prima alternatief voor de firma BMW & Co.

O

oit was hij een trendsetter, maar dat weet haast niemand meer. In de tijd dat het topmodel van Lexus in 2007 van de band liep en daarmee het hybrideconcept zijn intrede deed in het premium segment, vochten de Duitse concurrenten elkaar de tent nog uit in de strijd om de krachtigste diesel, met desastreuze gevolgen voor de restwaarde. Misschien dat de vijf meter lange Japanner voor die tijd iets te bescheiden oogde. Hoe dan ook, het lukte hem niet om een plek te veroveren tussen de obligate Audi’s, BMW’s en Mercedessen van de gemiddelde directie. En dat terwijl LS veel innovatiever is dan je misschien zou denken.

Zijn uitstraling is na ruim tien jaar nog steeds aangenaam ‘conservatief-beschaafd’ en geeft aan dat hij tot en met de details oerdegelijk is gebouwd. Tot midden 2008 was er wel eens sprake van problemen met de klepveren, maar na die tijd vormen de 5,0-liter V8 en de 650 volt-elektromotor een harmonieus en betrouwbaar duo. De lastverdeling tussen de twee krachtbronnen wisselt vrijwel ongemerkt, maar is zichtbaar op het centrale display van de middenconsole.

Vanbuiten geven alleen bescheiden blauwe typeaanduidingen er blijk van dat hier een echte revolutie heeft plaatsgevonden. Geruisloos en zonder enige moeite zweeft de limousine op zijn comfortabele, luchtgeveerde onderstel over de wegen. Een totaal van 445 kW aandrijfvermogen staat garant voor een acceleratie die niet onderdoet voor die van een V12. Door sommige mensen wordt de LS spottend als S-klassekopie weggezet – liefst zonder dat deze ‘kenners’ ook maar een meter met deze exoot hebben gereden, of zich realiseren dat deze auto (die ooit meer dan € 138.000 heeft gekost) qua luxe tot de absolute top behoort.

CONCERTZAALNIVEAU

Het paradepaard uit Toyota’s luxestal ondersteunt de bestuurder al tien jaar met hulpsystemen en schermt de inzittenden perfect af van de buitenwereld. Het duurt even voor je de ruim 150 over het interieur verspreide knoppen en schakelaars kent en de daarmee verbonden overdaad aan functies beheerst, maar dan geniet je ook van een perfectiegraad die je niet vaak in een auto aantreft. Wat te denken van traploos verwarmbare en geventileerde stoelen, een audiosysteem op concertzaalniveau of snufjes zoals een elektrisch uit de alcantara dakhemel neerklappende flatscreen-tv?

Het vakmanschap van de Japanse ingenieurs ligt op eenzame hoogte. Afhankelijk van de uitvoering is er een massagestoel of een chaise longue in het verlengde achterdeel te vinden. Natuurlijk valt er helemaal niets aan te merken op de kwaliteit van het verwerkte leer en de edele houtsoorten. Het interieur is tot in detail af gewerkt en piept, knarst of rammelt niet, ook niet na tien jaar gebruik.

NAUWGEZET ONDERHOUDEN

Wat de LS 600h niet heeft, is de bij sommige kopers van oudere limousines uit de topklasse zo geliefde extravert-agressieve uitstraling. Daar staat weer tegenover dat het merendeel van deze auto’s pijnlijk nauwgezet is onderhouden en nog in originele staat verkeert, dus zonder achteraf aangebrachte toeters of bellen. Van verre is de statige 2,3-tonner, ondanks innovatieve zaken zoals ledkoplampen en imposante 19-inch wielen, een tikkeltje te conservatief om er als trendsetter uit te springen. Bovendien lust hij een aardige slok. Ondanks de elektromotor en traploze overbrenging verbruikt hij rond de 12 liter per 100 kilometer. Bestuurders van een in wezen vergelijkbare Volkswagen Phaeton met ouderwetse diesel zullen daar niet van onder de indruk raken. Vervanging van de achterin gemonteerde metaalhydride accu kan wel een heel kostbaar verhaal worden. De opslagcapaciteit daarvan neemt met de jaren af en in rijden zonder accu heeft Lexus niet voorzien.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De Lexus LS 600h is een prettig onopvallende luxe limousine die zowel technisch als vanbuiten ook na tien jaar nog bij de tijd lijkt. waliteit en betrouwbaarheid zijn echt top, maar de gebruikskosten liggen ook heel hoog.

Signalement

Merk Lexus
Model LS 600h Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 138.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8, hybride
Cilinderinhoud 4.969 cc
Maximaal vermogen 327 kW / 445 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 520 Nm bij 4.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 2 kWh
Inhoud brandstoftank 84 l
Lengte / breedte / hoogte 5.030 mm / 1.875 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.970 mm
Massa leeg 2.270 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/45R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 219 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum