Lexus LS 500 – Mercedes-Benz S560 Lang

Het belang van de achterbank

AutoWeek 38 2018
AutoWeek 38 2018
AutoWeek 38 2018

Je leest het in AutoWeek 38 2018

Lexus komt tegen zijn principes in met een niet-hybride versie van zijn nieuwe LS. Die motor is krachtig genoeg om het tegen de Duitse top te kunnen opnemen, maar geldt dat ook voor de rest van de auto?

Een nieuwe Lexus LS is altijd bijzonder. De filosofie is altijd net even anders dan de gevestigde orde in de meest luxe klasse, maar evengoed hebben de Japanners er nooit een geheim van gemaakt waarop ze mikken. Sommige voorgaande generaties leken zoveel op de toenmalige Mercedes S-klasse dat de directie de ontwikkelaars wellicht duidelijk had moeten maken dat ze de Duitse limo vooral wilden evenaren (of zelfs overstijgen) in kwaliteit, maar dat het design best iets anders kon. Bij het ontwerpen van de allernieuwste Lexus LS is die boodschap in elk geval aangekomen. Lexus mocht van de huidige Toyota-topman Toyoda niet meer saai zijn. De RC en LC laten samen met het wat extravagante design van de NX en UX zien dat dat is gelukt. We hadden evenwel niet verwacht dat de Japanners die lijn bij de LS zouden doorzetten. Dat is een auto die op een ander publiek mikt, een publiek dat een statiger auto wil. Anoniemer wellicht zelfs, als ze één van de vorige LS'en in hun bezit hebben gehad. Maar nee, de grote spindle-grille is op de LS nog groter en de strakke lijnen aan de zijkant eindigen in opvallende achterlichten, die allesbehalve saai zijn. Hij knalt werkelijk het straatbeeld in.

De aandrijflijn volgt nu een vergelijkbare merkwaardige stap. Nadat het merk
bij de lancering alleen zijn hybride variant heeft getoond (zoals we van Lexus gewend zijn), is er nu ook een versie zonder elektromotor, maar met – jawel – turbo's. Een grote benzinemotor met turbo's erop van de Toyota-groep? Dat hebben we sinds de Supra niet meer gezien. De 3,5-liter V6 beschikt over niet minder dan 417 pk. Daarmee komt hij opvallend dicht in de buurt van de achtcilinders van de concurrentie. Voor ons reden genoeg er een Mercedes S 560 bij te halen. Een verlengde versie welteverstaan, want de nieuwe LS is volgens Lexus zo lang dat hij eigenlijk standaard verlengd is. Even de rolmaat erbij en jawel, de lange S is inderdaad maar twee centimeter langer.

Wellicht denk je dat de Mercedes met V8 een stuk duurder is, maar dat valt in verhouding mee. Hoe zuinig de hybride Lexus ook is, de niet-hybride LS 500 met zijn biturbo-V6 is dat niet. In elk geval is hij op papier een stuk minder zuinig dan de Mercedes, zodat er meer belasting moet worden afgerekend. De LS 500h AWD is zo'n € 25.000 goedkoper dan de versie zonder die 'h'. Mercedes compenseert dat door de S (zoals altijd) vol te laden met dure opties, waardoor de prijs stijgt tot over de twee ton. Zou je wat uiterlijk vertoon weglaten, dan scheelt dat zo € 10.000 tot € 15.000, maar dan nog is de auto iets duurder dan de Lexus in President Line- uitvoering. We missen in deze demo wel- licht de meest bijzondere zaken die voor
de nieuwe LS verkrijgbaar zijn, zoals de glazen panelen en het origami-design in de deuren, maar evengoed komen we weinig tekort als we kijken naar de optielijst. Het eindresultaat eindigt net boven de € 180.000.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum